Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti rozvoje sebepojetí u dětí se specifickými poruchami učení a chování
Název práce v češtině: Možnosti rozvoje sebepojetí u dětí se specifickými poruchami učení a chování
Název v anglickém jazyce: The development opportunities of self – concept at children with specific learning and behaviour difficulties
Klíčová slova: sebepojetí, specifické poruchy učení, specifické poruchy chování, školní úspěšnost, školní neúspěšnost, diagnostika
Klíčová slova anglicky: self-concept, specific learning difficulties, specific behaviour difficulties, school succes, school failure, diagnostic
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Krykorková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.11.2010
Datum zadání: 08.11.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 23.09.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.06.2011
Datum proběhlé obhajoby: 23.09.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Smyslem tohoto textu je poukázat na dítě se specifickými poruchami učení a chování jako na neopakovatelnou osobnost a jako na bytost, která má svou hodnotu. S tím vším souvisí, jak se dítě vnímá, sebehodnotí. Sebepojetí dětí se utváří v prostředí rodiny, školy a vrstevníků. Škola sebepojetí dítěte nejvíce ohrožuje, ale zároveň má nejvíce možností tomuto ohrožení a snižování sebepojetí předcházet, formovat jej a rozvíjet.
Teoretická část je zaměřena na utváření sebepojetí s ohledem na psychický vývoj dítěte, specifika dětí s poruchami učení a chování, utváření sebepojetí ve školním prostředí a situace, které sebepojetí dětí ohrožují. Zároveň jsme nastínili i několik možností, jak ohroženému sebepojetí předcházet, formovat a rozvíjet.
V empirické části jsme zkoumali, zda se liší sebepojetí dětí se specifickými poruchami učení a chování od dětí, které tyto poruchy nemají. K tomu jsme použili standardizovaný dotazník
Seznam odborné literatury
1. ATKINSON, Rita L. a kol. Psychologie. Praha : Portál, 2003. 752 s. ISBN 80-7178-640-3.
2. BALCAR, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim : Mach, 1991. 217 s.
3. ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
4. DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 2003. 175 s. ISBN 80-7178-766-3.
5. ĎURIČ, Ladislav. Úvod do pedagogickéj psychológie. Bratislava : SPN, 1973. 240 s.
6. FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6.
7. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.
8. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0.
9. HELUS, Zdeněk. Psychologie. Praha : Fortuna, 2003. 120 s. ISBN 80-7168-876-2.
10. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2007. 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3.
11. HRABAL, Vladimír st. et ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5.
12. HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele. Praha : Karolinum, 2003. 125 s. ISBN 80-246-0436-1.
13. KOMENSKÝ, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Praha : Academia, 2007. 132 s. ISBN 978-80-200-1451-1.
14. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
15. KOŤA, Jaroslav, JEDLIČKA, Richard a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha : Themis, 2004. 478 s. ISBN 80-7312-038-0.
16. KRYKORKOVÁ, Hana a kol. Metakognice a autoregulace – jedna z možností rozvoje učební kompetence žáků. Praha : FF UK, 2008. 158 s.

17. KRYKORKOVÁ, Hana; CHVÁL, Martin. Pedagogicko psychologická diagnostika a očekávané proměny jejího pojetí. In VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana a kol., Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. s. 299-317. ISBN 978-80-247-1734-0.
18. KRYKORKOVÁ, Hana. Reflektivita – impulsivita u dětí a možnost metakognitivního nácviku. In: Tradice a perspektivy pedagogických věd. Praha : Karolinum, 2003. s. 125-137. ISBN 80-246-0584-8.
19. KRYKORKOVÁ, Hana; CHVÁL, Martin . Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001, 51, 2, s. 185-196.
20. LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. 344 s. ISBN 80-7169-195-X.
21. MATĚJČEK, Zdeněk, VÁGNEROVÁ, Marie. Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti dětí. Příručka. Bratislava : Psychodiagnostika, 1992. 50 s.
22. MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? Praha : Portál, 2000. 109 s. ISBN 80-7178-486-9.
23. MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1989. 336 s.
24. MATĚJČEK, Zdeněk, VÁGNEROVÁ, Marie a kol. Sociální aspekty dyslexie. Praha : Karolinum, 2006. 271 s. ISBN 80-246-1173-2.
25. MATĚJČEK, Zdeněk. Výbor z díla. Praha : Karolinum, 2005. 445 s. ISBN 80-246-1056-6.
26. MILLEROVÁ, Alice. Dětství je drama : Hledání cesty k pravému já. Praha : NLN, 2001. 93 s. ISBN 80-7106-090-9.
27. NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1998. 336 s. ISBN 80-200-0628-1.
28. NOVOTNÁ, Marie, KREMLIČKOVÁ, Marta. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha : SPN – pedagogické nakladatelství, 1997. 115 s. ISBN 80-85937-60-3.
29. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2004. 270 s. ISBN 80-7184-569-8.
30. PIAGET, Jean, INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X.
31. POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001. 333 s. ISBN 80-7178-570-9.
32. ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. 390 s. ISBN 80-7178-829-5.
33. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie. Praha : Portál, 2009. 304 s. ISBN 978-80-7367-560-8.
34. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti. Praha : Grada, 2010. 208 s. ISBN 978-80-247-3133-9.
35. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. 791 s. ISBN 80-7178-545-8.
36. VÁGNEROVÁ, Marie, et al. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2001. 231 s. ISBN 80-7184-929-4.
37. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha : Karolinum, 2010. 467 s. ISBN 978-80-246-1832-6.
38. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
39. VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha : Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4.
40. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : Dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
41. VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Praha : Karolinum, 2004. 356 s. ISBN 80-246-0841-3.
42. VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana a kol., Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. s. 299-317. ISBN 978-80-247-1734-0.
43. ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2007. 208 s. ISBN 978-80-7367-326-0.
44. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha : Portál, 2003. 263 s. ISBN 80-7178-800-7.


Další použité zdroje
1.české pedagogické centrum [online]. 2011 [cit. 2011-04-29]. Edu-K. Dostupné z WWW: <edu-k.7x.cz>.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK