Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka
Název práce v češtině: Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka
Název v anglickém jazyce: Teacher and his role in the process of pupil´s self-conception forming
Klíčová slova: identita, interakční teorie, jáství, konstruktivismus, osobnost, osobnostně sociální rozvoj, pedagog, psychická odolnost, resilience, sebepojetí, sebehodnocení, sebeúcta, seberealizace
Klíčová slova anglicky: identity, interaction theory, selfhood, constructivism, personality, personal and social development, educator, psychological resistance, resilience, self–conception, self-assessment, self-esteem, self-realization
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Krykorková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 08.11.2010
Datum zadání: 08.11.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 30.01.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.01.2012
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Michaela Vítečková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít teoreticko empirický charakter zaměřený na zmapování současného stavu možností pedagogů ovlivňovat sebepojetí svých žáků, nakolik je tento vliv účinný, nakolik uvědomovaný. Současně lze sledovat obecné tendence při práci učitelů, jejich zaměření, teoretické zázemí a kompetence působit na morální rozvoj a identitu žáků. Při pedagogickém působení je mnohdy potřeba umět diagnostikovat, popř. se orientovat v hodnotových systémech studentů a využívat veškeré své znalosti ke zdravému rozvoji všech úrovní osobnosti. Plně integrovaná osobnost se vyznačuje zdravým sebepojetím, v jehož tvorbě či změně hraje učitel nezanedbatelnou roli a současně tak napomáhá budoucí životní úspěšnosti žáka. Jedním ze základních atributů úspěšného člověka je tedy zdravé sebepojetí vyvíjející se v čase a v závislosti na aktuálních či dlouhodobých podmínkách, které lze vhodnou aktivitou směrovat. Praktická (empirická) část bude věnována konkrétní diagnostické metodě, mapující učitelovu intervenci vedoucí k potenciální změně žákovských sebepojetí a orientaci těchto intervencí.
Seznam odborné literatury
1. Anderson, H. (2009) Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing
2. Balcar, K (1983) Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN.
3. Baumeister, R., F. et al (2003) Does high self-esteem cause better performance, interpersonal sukces, happiness, or healithier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4, s. 1 -44.
4. Berger, P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK
5. Berne, E. (1992) Jak si lidé hrají. Praha: Dialog.
6. Bertrand, Y. (1998) Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
7. Blatný, M., Plháková, A. (2003) Temperament, inteligence a sebepojetí. Brno: Psychologický ústav AV ČR
8. Branden, N. (1994) The Six Pillars of Self – Esteem. New York: Bantam
9. Bruner, J. (1990) Acts of meaning. Cambridge, MA: Harvard University Press
10. Canfield, J., Wells, C. H. (1995) Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál.
11. Čáp, J. (1996) Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV.
12. Čáp, J. (1980) Psychologie pro učitele. Praha: SPN.
13. Čáp, J., Mareš, J. (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
14. Čáp, J., Mareš, J. (2007) Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
15. Drapela, V. (1997) Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
16. Dinkmeyer, D., McKay, G., D. (1996) STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál.
17. Erikson, E. (1968) Osm věků člověka. Praha: KÚP
18. Fisher, R. (1997) Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.
19. Fontana, D. (2003) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
20. Gadamer, H. G. (2009) Pravda a metoda. Praha: Triáda
21. Gergen, K. J. (1991). The saturated self : dilemmas of identity in contemporary life. New York: Basic books
22. Gergen, K. J. (1994). Realities and relationships, Soundings in social construction. Cambridge, Harvard University Press
23. Glasersfeld, E. v. (2007) Key works on radical constructivism. Rotterdam: Sense Publishers
24. Helus, Z. (1982) Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN.
25. Helus, Z. (1987) Vyznat se v dětech. Praha: SPN.
26. Helus, Z. (2004) Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
27. Helus, Z. (2011) Úvod do psychologie. Praha: Grada.
28. Hoskovcová, S. (2006) Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada
29. Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I. (1989) Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN.
30. Karnsová, M. (1995) Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
31. Lilienfeld, S., Lynn, S, Ruscio, J., Beyerstein, B. (2011) 50 největších mýtů populární psychologie. Praha: Universum.
32. Matějček, Z. (2004) Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha: Karolinum.
33. Matějček, Z., Dittrich, Z. (1998) Riziko a resilience. Československá psychologie, 42, 2, s 97 - 105
34. Nakonečný, M. (1997) Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia.
35. Nakonečný, M. (1995) Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
36. Nakonečný, M. (2003) Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Academia.
37. Piaget, J. (1966) Psychologie inteligence. Praha: SPN
38. Pelikán, J. (1995) Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium.
39. Rogers, C. (1998) Způsob bytí. Praha: Portál.
40. Říčan, P. (1973) Psychologie osobnosti. Praha: Orbis.
41. Sedláčková, D. (2009) Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
42. Sher, B. (1998) Self – esteem games: 300 fun activities that make children feel good about themselves. San Francisco: Jossey - Bass
43. Shotter, J. (1993) Conversational realities: Constructing life through language. London: Sage
44. Sternberg, R. (2002) Kognitivní psychologie. Praha: Portál
45. Šolcová, I.(2009) Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada.
46. Vališová, A., Kasíková, H. a kol.(2007) Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
47. Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovy. Kladno: AISIS.
48. Valenta, J. (2000) Učit se být. Praha: Agentura STROM.
49. Vondrouš, K. (2005) Odolné dítě: Pojetí odolnosti a překonávání náročných životních situací. Praha: diplomová práce FF UK
50. Vygotskij, L., S. (1971) Myšlení a řeč. Praha: SPN
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK