Rasové předsudky ve vzdělávání
Název práce v češtině: | Rasové předsudky ve vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Racial predjudices and stereotypes in education |
Klíčová slova: | Předsudky, stereotypy, inkluze, segregace, interkulturní vzdělávání, multikulturní vzdělávání, učitelé |
Klíčová slova anglicky: | Prejudice, stereotype, inclusion, segregation, intercultural education, multicultural education, teachers |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.11.2010 |
Datum zadání: | 11.11.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2013 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.06.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2013 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomantka provede na základě práce s odbornou literaturou analýzu současného pojetí interkulturního vzdělávání. V další části diplomové práce shrne doporučení a příklady dobré praxe v oblasti inkluze romských žáků do vzdělávání v zahraničí i v ČR. Dále zmapuje situaci interkulturního vzdělávání a inkluze romských žáků v rámci české primární školy.
V empirické části provede diplomatka šetření názorů romských rodin na současný stav a žádoucí stav interkulturní ho vzdělávání a inkluze romských dětí v primární škole. Hlavním nástrojem empirické části diplomové práce budou hloubkové rozhovory s rodiči. |
Seznam odborné literatury |
- Výchova k toleranci a proti rasismu, Multikulturní výchova v praxi; Tatjana Šišková, ed.
- Cikáni; Werner Cohn - Pedagogický slovník; Praha 1998 -How Teachers Cope with Social and Educational Transformation; Dana Moree -Jak pracovat s romskými žáky; Příručka pro učitele a asistenty pedagogů; Iveta Pape - Multi Kulti, menšiny v ČR; metodická příručka pro základní školy; Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, o.p.s. - Než začneme s multikulturní výchovou; Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu; Dana Moree - Interkulturní vzdělávání, projekt Varianty, Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002 - Vzdělávání Romů; Eva Šotolová |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce zpracovává téma předsudků a stereotypů ve vzdělávání. V teoretické části se zabývá vznikem a šířením předsudků a stereotypů, praktickými příklady těchto pojmů a také možnými formami prevence ve vzdělávání. Poslední kapitola, navazující na praktickou část, se zabývá rolí učitele jako osobnosti i jako pedagogického pracovníka v práci s těmito jevy.
V praktické části, obsahující hloubkové rozhovory, se zaměřuji na konkrétní názory učitelů jako osobností s vlastními zkušenostmi i jako pedagogických pracovníků klíčových pro utváření morálních hodnot žáků. Zabývám se jejich osobními postoji a následnou prací s těmito postoji ve výuce. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis focuses on the topic of prejudices and stereotypes in education. The theoretical part deals with origin and spread of prejudices and stereotypes, practical examples of these terms and also possible forms of prevention in education. The last chapter, following the practical part, addresses the role of a teacher as a personality as well as a member of pedagogical staff when working with these phenomena.
The practical part, containing in-depth interviews, focuses on concrete opinions of teachers as personalities with their own experiences as well as members of pedagogical staff, which are pivotal to development of students’ moral values. I concentrate on their personal attitudes and consequent work with these attitudes in teaching. |