Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Otakar Hostinský a jeho přínos k českému myšlení o tanci
Název práce v češtině: Otakar Hostinský a jeho přínos k českému myšlení o tanci
Název v anglickém jazyce: Otakar Hostinsky and his contribution to the Czech contemplation on dance
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Roman Dykast, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.11.2010
Datum zadání: 11.08.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.11.2011
Datum a čas obhajoby: 04.02.2014 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.12.2013
Datum proběhlé obhajoby: 04.02.2014
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Martin Kaplický, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Petr Pavlovský - Fiala
Zásady pro vypracování
Úkolem této diplomové práce je ozřejmit pojetí tance v díle jednoho z nejvýznamnějších zakladatelů české estetiky a obecné teorie umění Otakara Hostinského (1847 – 1910). Co si představoval pod pojem tanec, jaký fenomén tímto pojmem pojmenovával – tedy „umění hnutí v prostoru“ - a jaké místo věnoval tanci ve svém „systému uměn“.
Dalším krokem je ukázat, jak Hostinský v kontextu tehdejšího domácího uměnovědného myšlení reflektoval tanec; Co si představoval pod pojem tanec, co znamená jaký fenomén tímto pojmem pojmenovával – tedy umění hnutí v prostoru. Dále jak Hostinský tanec dělil, pod jaký druh ho podřazoval a pod jaký žánr a jaké místo věnoval tanci v jeho soudobém systému uměn.
Posléze se pokusíme ukázat, jak Hostinského žák, „magnus parens“ české teatrologie (resp teorie divadla), Otakar Zich, v kontextu tehdejšího středoevropského uměnovědného myšlení reflektoval tanec. Jak tanec dělil, pod jaký druh umění ho podřazoval a pod jaký žánr
Tato diplomová práce se v návaznosti na již řečené bude zabývat tím tancem, který Hostinský reflektuje ve svých studiích, tedy tancem scénickým, resp. divadelním. To znamená tanec provozovaný s uměleckými ambicemi. Pomineme tedy tanec společenský, lidový (folklorní), či rituální.
Cílem diplomové práce je pojednat o estetice a estetických názorech na tanec Otakara Hostinského. Abstrahovat a separovat Hostinského myšlenky o tanci a představit je tak jako ucelený systém a ukázat jeho dodnes nedoceněný význam a přínos pro tuto oblast české teorie umění.
Seznam odborné literatury
Prameny:
Hostinský, O.: Hudební krásno a souborné umělecké dílo z hlediska formální estetiky, 1877 in O Hudbě, Praha, 1961.
Hostinský, O.: O klasifikaci uměn, 1890, in Studie a kritiky, Praha, 1974.
Riegerův slovník naučný, Praha, 1885-1890.
Ottův slovník naučný, Praha, 1996.
Zich, O. Estetika dramatického umění, Praha, 1931.

Sekundární literatura:
Jůzl, M.: Otakar Hostinský, Praha, 1980.
Císařovský, J.(sestavil): O umění, Otakar Hostinský, Praha, 1956.
Mukařovský, J.: Studie z estetiky, Brno, 2007.
Nejedlý, Z.: Otakara Hostinského estetika; Díl I. Všeobecná estetika, Praha, 1921.
Pavlovský, P. (red): Základní pojmy divadla; Teatrologický slovník, Praha, 2004.
Pavlovský, P. – K pojetí tance v české estetice a obecné teorii umění I, II, III, IV a V, Taneční listy, Praha, 1999.
Volek, J.: K otázkám předmětu a metod estetiky a obecné teorie umění, Praha, 1963.
Volek, J.: Kapitoly z dějin estetiky, Praha
Předběžná náplň práce
Pozn.: zúžení tématu
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK