Otakar Hostinský a jeho přínos k českému myšlení o tanci
Název práce v češtině: | Otakar Hostinský a jeho přínos k českému myšlení o tanci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Otakar Hostinsky and his contribution to the Czech contemplation on dance |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Roman Dykast, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 05.11.2010 |
Datum zadání: | 11.08.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.11.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 04.02.2014 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 18.12.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.02.2014 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Konzultanti: | PhDr. Petr Pavlovský - Fiala |
Zásady pro vypracování |
Úkolem této diplomové práce je ozřejmit pojetí tance v díle jednoho z nejvýznamnějších zakladatelů české estetiky a obecné teorie umění Otakara Hostinského (1847 – 1910). Co si představoval pod pojem tanec, jaký fenomén tímto pojmem pojmenovával – tedy „umění hnutí v prostoru“ - a jaké místo věnoval tanci ve svém „systému uměn“.
Dalším krokem je ukázat, jak Hostinský v kontextu tehdejšího domácího uměnovědného myšlení reflektoval tanec; Co si představoval pod pojem tanec, co znamená jaký fenomén tímto pojmem pojmenovával – tedy umění hnutí v prostoru. Dále jak Hostinský tanec dělil, pod jaký druh ho podřazoval a pod jaký žánr a jaké místo věnoval tanci v jeho soudobém systému uměn. Posléze se pokusíme ukázat, jak Hostinského žák, „magnus parens“ české teatrologie (resp teorie divadla), Otakar Zich, v kontextu tehdejšího středoevropského uměnovědného myšlení reflektoval tanec. Jak tanec dělil, pod jaký druh umění ho podřazoval a pod jaký žánr Tato diplomová práce se v návaznosti na již řečené bude zabývat tím tancem, který Hostinský reflektuje ve svých studiích, tedy tancem scénickým, resp. divadelním. To znamená tanec provozovaný s uměleckými ambicemi. Pomineme tedy tanec společenský, lidový (folklorní), či rituální. Cílem diplomové práce je pojednat o estetice a estetických názorech na tanec Otakara Hostinského. Abstrahovat a separovat Hostinského myšlenky o tanci a představit je tak jako ucelený systém a ukázat jeho dodnes nedoceněný význam a přínos pro tuto oblast české teorie umění. |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
Hostinský, O.: Hudební krásno a souborné umělecké dílo z hlediska formální estetiky, 1877 in O Hudbě, Praha, 1961. Hostinský, O.: O klasifikaci uměn, 1890, in Studie a kritiky, Praha, 1974. Riegerův slovník naučný, Praha, 1885-1890. Ottův slovník naučný, Praha, 1996. Zich, O. Estetika dramatického umění, Praha, 1931. Sekundární literatura: Jůzl, M.: Otakar Hostinský, Praha, 1980. Císařovský, J.(sestavil): O umění, Otakar Hostinský, Praha, 1956. Mukařovský, J.: Studie z estetiky, Brno, 2007. Nejedlý, Z.: Otakara Hostinského estetika; Díl I. Všeobecná estetika, Praha, 1921. Pavlovský, P. (red): Základní pojmy divadla; Teatrologický slovník, Praha, 2004. Pavlovský, P. – K pojetí tance v české estetice a obecné teorii umění I, II, III, IV a V, Taneční listy, Praha, 1999. Volek, J.: K otázkám předmětu a metod estetiky a obecné teorie umění, Praha, 1963. Volek, J.: Kapitoly z dějin estetiky, Praha |
Předběžná náplň práce |
Pozn.: zúžení tématu |