Využití textů písní pro děti ve výuce literární výchovy v primární škole
Název práce v češtině: | Využití textů písní pro děti ve výuce literární výchovy v primární škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Use of the child songs lyrics in literary education at primary school |
Klíčová slova: | dětská píseň, literární výchova, primární škola, text písně |
Klíčová slova anglicky: | children song, literary education, primary school, lyrics |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Ondřej Hausenblas |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 17.11.2010 |
Datum zadání: | 17.11.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 12.01.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.11.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.01.2011 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude prozkoumávat možnosti, které pro literární výchovu dávají texty písní pro děti (ve škole jak známé a zpívané, tak neznámé a nevyužívané), a nastíní praktické postupy, jakými by učitel mohl v práci s písněmi v literární výchově rozvíjet čtení s prožitkem i porozuměním. Diplomantka pro potřeby práce zmapuje vhodné odborné prameny, aby identifikovala širokou paletu potřeb, které děti v četbě mají, i možností, které pro literární výchovu dává četba básní a zpěv písní.
Připraví sérii příprav na hodiny literární výuky s využitím písní. Své hodiny vystaví na zásadách pedagogického konstruktivismu a s využitím interaktivních metod práce s textem. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, J. Literární výchova v podmínkách školní edukace. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008
HAUSENBLAS, O. Aktivity před setkáním s básní a při četbě. In.Kritické listy 16, 2004 HAUSENBLAS, O. , KOŠŤÁLOVÁ, H. Co je E ? U ? R. In. Kritické listy 22, 2006 HELDOVÁ, J. V říši obraznosti. Praha : Albatros, 1984 HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany : H&H, 2007 CHALOUPKA, O. Takoví jsme my ? čeští čtenáři. Praha : Adonai, 2002 KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I.. Plzeň : Západočeská univerzita ? Pedagogická fakulta, 1995 LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II.. Plzeň : Západočeská univerzita ? Pedagogická fakulta, 1997 LEDERBUCHOVÁ, L. Průvodce literárním dílem. Jinočany : H&H, 2002 LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Aleš Čeněk, s.r.o., 2004 MATĚJČEK, Z. Vývoj dítěte a čtení, In. Čtením ke vzdělání. Praha : Svoboda Servis, 2004 MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha: Paseka, 2005 PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha, UK PedF, 2006 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha : Triton, 2006 VAŘEJKOVÁ, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1.stupni základní školy. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1998 VĚŘÍŠOVÁ, I., KRÜGER, K., BĚLINOVÁ, E. Kudy vede cesta ke čtenáři? ? Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha : Aktris, 2007 Internetové zdroje: www.celeceskoctedetem.cz www.kritickemysleni.cz |
Předběžná náplň práce |
písňové texty, jejich interpretace, návrhy hodin literární výchovy s využitím písňového textu a zpěvu |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
song lyrics, the interpretation of those, lesson plans using song lyrics and singing |