Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití textů písní pro děti ve výuce literární výchovy v primární škole
Název práce v češtině: Využití textů písní pro děti ve výuce literární výchovy v primární škole
Název v anglickém jazyce: Use of the child songs lyrics in literary education at primary school
Klíčová slova: dětská píseň, literární výchova, primární škola, text písně
Klíčová slova anglicky: children song, literary education, primary school, lyrics
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra české literatury (41-KCL)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ondřej Hausenblas
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.11.2010
Datum zadání: 17.11.2010
Datum a čas obhajoby: 12.01.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.11.2010
Datum proběhlé obhajoby: 12.01.2011
Předmět: výsledek diplomové práce (OSZD001)
Oponenti: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude prozkoumávat možnosti, které pro literární výchovu dávají texty písní pro děti (ve škole jak známé a zpívané, tak neznámé a nevyužívané), a nastíní praktické postupy, jakými by učitel mohl v práci s písněmi v literární výchově rozvíjet čtení s prožitkem i porozuměním. Diplomantka pro potřeby práce zmapuje vhodné odborné prameny, aby identifikovala širokou paletu potřeb, které děti v četbě mají, i možností, které pro literární výchovu dává četba básní a zpěv písní.
Připraví sérii příprav na hodiny literární výuky s využitím písní. Své hodiny vystaví na zásadách pedagogického konstruktivismu a s využitím interaktivních metod práce s textem.
Seznam odborné literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. Literární výchova v podmínkách školní edukace. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2008
HAUSENBLAS, O. Aktivity před setkáním s básní a při četbě. In.Kritické listy 16, 2004
HAUSENBLAS, O. , KOŠŤÁLOVÁ, H. Co je E ? U ? R. In. Kritické listy 22, 2006
HELDOVÁ, J. V říši obraznosti. Praha : Albatros, 1984
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany : H&H, 2007
CHALOUPKA, O. Takoví jsme my ? čeští čtenáři. Praha : Adonai, 2002
KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I.. Plzeň : Západočeská univerzita ? Pedagogická fakulta, 1995
LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II.. Plzeň : Západočeská univerzita ? Pedagogická fakulta, 1997
LEDERBUCHOVÁ, L. Průvodce literárním dílem. Jinočany : H&H, 2002
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň : Aleš Čeněk, s.r.o., 2004
MATĚJČEK, Z. Vývoj dítěte a čtení, In. Čtením ke vzdělání. Praha : Svoboda Servis, 2004
MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha: Paseka, 2005
PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha, UK PedF, 2006
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha : Triton, 2006
VAŘEJKOVÁ, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1.stupni základní školy. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1998
VĚŘÍŠOVÁ, I., KRÜGER, K., BĚLINOVÁ, E. Kudy vede cesta ke čtenáři? ? Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha : Aktris, 2007
Internetové zdroje:
www.celeceskoctedetem.cz
www.kritickemysleni.cz
Předběžná náplň práce
písňové texty, jejich interpretace, návrhy hodin literární výchovy s využitím písňového textu a zpěvu
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
song lyrics, the interpretation of those, lesson plans using song lyrics and singing
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK