Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální reflexe politické agendy prezidenta Václava Klause
Název práce v češtině: Mediální reflexe politické agendy prezidenta Václava Klause
Název v anglickém jazyce: Media reflection of the president Václav Klaus' political agenda
Klíčová slova: nastolování agendy, mediální agenda, politická agenda, zprávy, prezident, Václav Klaus, projevy, mediální pokrytí, mediální pozornost, rámcování
Klíčová slova anglicky: agenda-setting, media agenda, political agenda, news, president, Václav Klaus, presidential speeches, media coverage, media attention, framing
Akademický rok vypsání: 2010/2011
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.11.2010
Datum zadání: 04.11.2010
Datum a čas obhajoby: 30.01.2012 00:00
Místo konání obhajoby: FSV Praha 1.
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2012
Datum proběhlé obhajoby: 30.01.2012
Oponenti: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
ALTHEIDE, David. Media Logic and Political Communication. Political Communication. Taylor & Francis, 2004, Vol. 21, s. 293-296. ISSN: 1091-7675. DOI: 10.1080/10584600490481307.

BARRETT, Andrew W. Press Coverage of Legislative Appeals by the President. Political Research Quarterly. Sage Publications, 2007, Vol. 60, No. 4, s. 655-668. DOI: 10.1177/1065912907304150.

BLUMLER, Jay, KAVANAGH, Dennis. The Third Age of Political Communication: Influences and Features. Political Communication. Taylor & Francis, 1999, Vol. 16, s. 209-230. ISSN: 1058-4609/99.

BOORSTIN, Daniel. The Image: A Guide to Pseudo-Events. 1st ed. New York: Vintage Books, 1992. 319 p. Chap. 1, s. 7-44. ISBN 0-679-74180-1.

BROSIUS, Hans-Bernd, WEIMANN, Gabriel. Who Sets the Agenda: Agenda-Setting as a Two-Step Flow. Communication Research. Sage Publications, 1996, Vol. 23, No. 5, s. 561-580. DOI: 10.1177/009365096023005002.

BUDÍN, Stanislav. Sedmá velmoc. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1966. 195 s.

CAPPELLA, Joseph, N., JAMIESON, Kathleen, Hall. Spiral of cynicism. New York: Oxford University Press, 1997. Chap. 3, s. 38-57. ISBN 9780195358094.

COOK, Timothy, E. Governing With The News: The News Media as a Political Institution. 2nd ed. Chicago: The University of Chicago Press, 2005. 313 s. ISBN 0-226-11501-1.

DEARING, James, ROGERS, Everett. Communication Concepts 6: Agenda-Setting. Thousand Oaks: Sage Publications, 1996. 138 s. ISBN 0-7619-0563-4.

DRULÁK, Petr a kol. Jak zkoumat politiku: kvalitativní metodologie v politologii a mezinárodních vztazích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 255 s. ISBN 978-80-7367-385-7.

DVOŘÁKOVÁ, Vladimíra a kol. Komparace politických systémů I. Vyd. 3. Praha: Oeconomia, 2005. 266 s. ISBN 80-245-0534-7.

EDWARDS, George C., WOOD, Dan B. Who Influences Whom? The President, Congress, and the Media. The American Political Science Review.
American Political Science Association, 1999, Vol. 93, No. 2, s. 327-344.

ENTMAN, Robert. Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication. 1993, Vol. 43, No. 4, s. 51-58. ISSN: 0021-9916/93.

ENTMAN, Robert. Media framing biases and political power: Explaining slant in news of Campaign 2008. Journalism. Sage Publications, 2010, Vol. 11, No. 4, s. 389 – 408. DOI: 10.1177/1464884910367587.

FISHMAN, Mark. News and Nonevents: Making the Visible Invisible. In BERKOWITZ, D. Social Meanings of News: a Text-reader. Thaousand Oaks: Sage Publications, 1997. Chap. 15, s. 211-227. ISBN 0-7619-0075-6.

FUNKHOUSER, Ray, G. The Issues of the Sixties: An Exploratory Study in the Dynamics of Public Opinion. Public Opinion Quarterly. Oxford University Press, 1973, Vol. 37, No. 1, s. 62 -75.

GALTUNG, Johan, RUGE, Mari, H.. The Structure of Foreign News: The Presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crisis in Four Norwegian Newspapers. Journal of Peace Research. 1965, Vol. 64, No. 2, s. 64 – 89. DOI: 10.1177/002234336500200104.

GAMSON, Williams, A., MODIGLIANI, Andre. Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A Constructionist Approach. American Journal of Sociology. The University of Chicago Press, 1989, Vol. 95, No. 1, s. 1-37. ISSN: 0002-9602/9.

GANS, Herbert. Deciding What’s News: A Study of CBS evening news, NBC nightly news, Newsweek and Time. 1st ed. Evanston: Northwestern University Press, 2004. 393 p. Chap. 4, s. 116 – 145. ISBN 0-8101-2237-5.

GANS, Herbert. Multiperspectival news revisited: Journalism and represenative democracy. Journalism. Sage Publications, 2011. Vol. 12, No. 3, s. 3-13. DOI: 10.1177/1464884910385289.

IYENGAR, Shanto. Is Anyone Responsible?: How Television Frames Political Issues. Chicago: The University of Chicago Press, 1991. 195 s. ISBN 0-226-38855-7.

JIRÁK, Jan, ŘÍCHOVÁ, Blanka. Politická komunikace a média. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 163 s. ISBN 80-246-0182-6.

JOHNSOSN, T. J. WANTA, W., BYRD, J. T., and LEE, C. Exploring FDR’s Relationship with the Press: A Historical Agenda Setting Study. Political Communication. Taylor & Francis, 1995, Vol. 12, s. 157-172. ISSN: 1058-4609/95.

KOWALEWSKI, J. Fireside Chats: How the Print Media Covered President Roosevelt’s Radio Addresses. Conference Papers - International Communication Association. 2009, s. 1-29.

LANG, Gladys, LANG, Kurt. The Unique Perspective of Television and its Effects: A Pilot Study. American Sociological Review. 1953. Vol. 18, No. 1, s. 3-12.

LIPPMANN, Walter. Public Opinion. 1st ed. New York: The Free Press, 1965. 272 s. Chap. 1, pp. 3-20.

LUNDBY, Knut. Media Logic: Looking for Social Interaction. In LUNDBY, Knut (ed.). Mediatization: concept, changes, concequences. New York: Peter Lang Publising, 2009. Chap. 5, s. 101-122. ISBN 978-1-4331-0562-3.

MAZZOLENI, Gianpietro, SCHULZ, Winfried. “Mediatization“ of Politics: A Challenge for Democracy? Political Communication. Taylor & Francis, 1999, Vol. 16, s. 247-261. ISSN: 1058-4609/99.

McCOMBS, M, SHAW, D. The Agenda Setting Function of the Mass Media. Public Opinion Quarterly. 1972, Vol. 36, No. 2, s. 176-187.

McCOMBS, Maxwell E. Nastolování agendy: masová média a veřejné mínění. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 256 s. ISBN 978-80-7367-591-2.

McKAY, Amy, PALETZ, David. The presidency and the media. In KAID, Lynda, Lee (ed.). Handbook of political communication research.

Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. Chap. 12, s. 315-338. ISBN 0-8058-3775-2.

McNAIR, Brian. An Introduction to Political Communication. 3rd ed. London: Routledge: 2003. 250 s. ISBN 0-415-30708-2.

McNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-840-6.

NEČAS, Vlastimil. Constitutional Debate in the Czech Republic. Prague Social Science Studies Working Papers Edition. Charles University, 2007, s. 38. ISSN 1801-5999.

NEGRINE, Ralph. The Transformation of Political Communication: Continuities and Changes in Media and Politics. 1st ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2008. 226 s. ISBN 978-0-230-00031-5.

PAN, Zhongdang, KOSICKI, Gerald, M. Framing Analysis: An Approach to News Discourse. Political Communication. Taylor & Francis, 1993, Vol. 10, s. 55-75. ISSN: 1058-4609/93.

RAKUŠANOVÁ, Petra. The Constitutional Debate: A One Man Show? Václav Klaus and the Constitutional Discourse in the Czech Republic. Perspectives on European Politics and Society. Taylor & Francis, 2007, Vol. 8, No. 3, s. 342-373. DOI: 10.1080/15705850701433041.

SCHAEFER, Todd M. Persuading the Persuaders: Presidential Speeches and Editorial Opinion. Political Communication. Taylor & Francis, 1997, Vol. 14, s. 97-111. DOI: 1058-4609/97.

SCHAEFER, Todd M. The “Rhetorical Presidency” Meets the Press: The New York Times and the State of Union Message. Journalism and Mass Communication Quarterly. 1999, Vol. 76, No. 3, s. 516-530.

SCHERER, Helmut. Úvod do metody obsahové analýzy. In SCHULZ, Winfried, et al. Analýza obsahů mediálních sdělení. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. 134 s. Kap. 3, s. 29-53. ISBN 80-7184-548-5.

SCHROTT, Andrea. Dimensions: Catch-All Label or Technical Term. In LUNDBY, Knut (ed.). Mediatization: concept, changes, concequences. New York: Peter Lang Publising, 2009. Chap. 2, s. 41 – 62. ISBN 978-1-4331-0562-3.

SCHULZ, Winfried, et al. Analýza obsahu mediálních sdělení. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. 134 s. ISBN 80-7184-548-5.
SHOEMAKER, Pamela. A New Gatekeeping Model. In BERKOWITZ, D. Social Meanings of News: a Text-reader. Thousand Oaks: Sage Publications, 1997. Chap. 4, s. 57-62. ISBN 0-7619-0075-6.

SHOEMAKER, Pamela, REESE, Stephen. Mediating the Message: Theories of Influences on Mass Media Content. 2nd ed. New York: Longman, 1996. 313 s. ISBN 0-8013-1251-5.

STRAUSS, Anselm, CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 228 s. ISBN 80-85834-60-X.

STRÖMBÄCK, Jesper. Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics. International Journal of Press/Politics. Sage Publications, 2008, Vol. 13, No. 3, s. 228-246. DOI: 10.1177/1940161208319097.

TANKARD, James, W, Jr. The Empirical Approach to the Study of Media Framing. In REESE, Stephen, et al. Framing Public Life: Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2003. Chap. 4, s. 95-105. ISBN: 0-8058-4926-2.

Texty zákonů: právní stav ke dni 15. dubna 2008. Praha: C. H. Beck, 2008. 242 s. ISBN 978-80-7400-031-7.

TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 191 s. ISBN 80-7367-096-8.

TUCHMAN, Gaye. Making News: A Study in a Construction of Reality. New York: The Free Press, 1978. 244 s. ISBN 0-02-932960-4.

TULIS, Jeffrey, K. The Rhetorical Presidency. Princeton: Princeton University Press, 1987. 224 p. Chap. 1, s. 3-22. ISBN 0-691-07751-7.

VODIČKA, Karel, CABADA, Ladislav. Politický systém České republiky: historie a současnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 352 s. ISBN 80-7178-718-3.

VREESE, Claes H. de. Framing Europe: Television News and European Integration. 2nd ed. Amsterdam: Het Spinhuis, 2005. 232 s. ISBN 90-5589-234-3.

WANTA, Wayne, STEPHENSON, Mary Ann, TURK, Judy VanSlyke, McCOMBS, Maxwell E. How president’s State of Union talk influenced news media agendas. Journalism Quarterly. 1989, Vol. 66, s. 537-541.

WHITE, David, Manning. The “Gate Keeper“: A Case Study in the Selection of News, 1950. In BERKOWITZ, D. Social Meanings of News: a Text-reader. Thousand Oaks: Sage Publications, 1997. Chap. 5, s. 63 – 72. ISBN 0-7619-0075-6.
Předběžná náplň práce
Politickou agendu prezidenta Václava Klause zužuji na jeho projevy při významných příležitostech - 1. ledna, 28. října, a 17. listopadu. Mediální odezvu zkoumám v denících Blesk, Mladá fronta DNES a Právo. Časové období výzkumu je ohraničeno lety 2007 a 2011. Práce má dva hlavní cíle, které se doplňují. Prvním je zjistit, jakou pozornost média věnují prezidentovým projevům. Zajímá mě, co z toho, co prezident říká ve svých projevech, získává pozornost médií a v jakém rozsahu. Zaměřím se na to, která témata z prezidentových projevů rezonovala ve vybraných denících a co na to mělo vliv. Některé z faktorů, které budu prověřovat, jsou, kolik prostoru danému tématu prezident ve svém projevu věnoval a jakými slovy téma popsal.
Druhým cílem práce je osvětlit, jaký obraz prezidenta Václava Klause sledované deníky vytvářely. V této části práce budu zkoumat, jakým způsobem novináři prezidenta v souvislosti s jeho projevy rámcovali, a jaké atributy mu připisovali. Tyto dva cíle jsem zvolila proto, že předpokládám, že to, jaká témata si novináři z prezidentových projevů vybírali a jakým způsobem prezidenta rámcovali, spolu souvisí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of the dissertation is to find out what attention was devoted to the president's public speeches by the media and how was the president Václav Klaus framed by the media in their coverage of his speeches. The research is based on concepts of agenda-setting and framing and both quantitative and qualitative content analyses are used. The political agenda of the president Václav Klaus is reduced to speeches delivered at three major occasions - the 1 January, 28 October, and 17 November. The media are represented by three nation-wide dailies Mladá fronta DNES, Právo and Blesk. The time span of the research is 2007 to 2011.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK