Integrace dětí a žáků se zrakovým postižením do běžné základní školy
Název práce v češtině: | Integrace dětí a žáků se zrakovým postižením do běžné základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Integration of Children and Pupils with Visual Impairment to General Elementary School |
Klíčová slova: | zrakové postižení, jedinec se zrakovým postižením, zrakové vady, reedukace zraku, kompenzace zraku, rehabilitace, kompenzační a rehabilitační pomůcky pro zrakově postižené, optické pomůcky, neoptické pomůcky, elektronické pomůcky, integrace, vzdělávání, č |
Klíčová slova anglicky: | visual impairment, individuals with visual impairment, visual defects, reeducation of sight, compensation of sight, rehabilitation, compensation and rehabilitation aids for the visually impaired, optical aids, non-optical aids, electronic aids, integrati |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Lenka Počtová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 03.11.2010 |
Datum zadání: | 03.11.2010 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 06.02.2012 09:20 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.01.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.02.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jaroslava Stolařová |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace zrakově postižených dětí a žáků do běžné základní školy. V první části práce jsou shromážděny všeobecné poznatky o zraku, zrakových vadách a vlivu zrakových vad na osobnost jedince. Další část je věnována možnostem výchovy a vzdělávání integrovaných dětí a žáků se zrakovým postižením v běžné základní škole. Nejobsáhlejší část této bakalářské práce je popis začlenění žáka se zrakovým postižením do hlavního proudu základního vzdělávání s důrazem na legislativní oporu a charakteristiku jednotlivých podmínek a činitelů tohoto procesu. K dokreslení procesu integrace jsou v závěrečné části přiloženy tři kazuistiky vybraných dětí a žáků se zrakovým postižením. |
Seznam odborné literatury |
Tištěné publikace HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. Praha : Institut pedagogicko - psychologického poradenství ČR, 2005. 121 s. HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.; NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2007. 125 s. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000. 774 s. JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993. 125 s. JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených . Praha : Univerzita Karlova, 1995. 159 s. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha : Septima, 1998. 62 s. KUDELOVÁ, I. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : Raná péče o dítě se zrakovým postižením a kombinovaným postižením. Brno : Paido, 1996. 41 s. KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha : Institut pedagogicko - psychologického poradenství ČR, 2007. 198 s. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 1998. 66 s. LECHTA, V., et al. Základy inkluzivní pedagogiky : Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010. 429 s. LUDÍKOVÁ, L.; RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. 313 s. MICHALÍK, J. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. 285 s. MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha : Triton, 2004. 203 s. MÜLLER, O., et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. 289 s. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha : Karolinum, 1995. 182 s. VÍTKOVÁ, M., et al. Integrativní speciálnípedagogika : Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. 453 s. Legislativní dokumenty Česká republika. Vyhláška č. 116/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytovaní poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. In Sbírka zákonů, Česká republika. 2011, částka 43, s. 1106-1108. Česká republika. Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných . In Sbírka zákonů, Česká republika. 2011, částka 56, s. 1499-1501. Česká republika. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání : Školský zákon. In Sbírka zákonů, Česká republika. 2004, částka 190, s. 10262-10324. Česká republika. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů . In Sbírka zákonů, Česká republika. 2004, částka 190, s. 10333-10345. Usnesení předsednictva ČNR č.2/1993 Sb., kterým se přijímá Listina základních práv a svobod Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání - Tauris, 2001. 98 s. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. 92 s. Internetové zdroje SMÝKAL, Josef. Těžce zrakově postižené dítě v rodině [online]. Brno : Mateřská škola pro nevidomé a zbytky zraku, Veveří 15, 1980, 1980 [cit. 2011-05-31]. Dostupné z WWW: <http://smykal.ecn.cz/publikace/kniha04t.htm>. |