Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hudba, zpěv a tanec v arabské muslimské společnosti: pohled náboženských autorit a současná praxe
Název práce v češtině: Hudba, zpěv a tanec v arabské muslimské společnosti: pohled náboženských autorit a současná praxe
Název v anglickém jazyce: Music, singing and dance in Arab Muslim society: the view of religious authorities and reality nowadays
Klíčová slova: arabská hudba, zpěv, tanec, islám
Klíčová slova anglicky: Arabic music, singing, dance, Islam
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra Blízkého východu (21-KBV)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Rudolf Veselý, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.11.2010
Datum zadání: 01.11.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 10.02.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.12.2010
Datum proběhlé obhajoby: 10.02.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Bronislav Ostřanský, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předmětem práce je teoreticko-empirická analýza současného postoje arabských muslimů vůči otázce praktikování hudby, zpěvu a tance. Na tuto problematiku je nahlíženo z pohledu náboženských autorit v kontrastu s?názorem obyčejných muslimů a každodenní realitou.
První část zachycuje teoretický výklad širokého spektra názorů na to, zda islám hudbu, zpěv a tanec povoluje či zakazuje. Tyto názory jsou podpírány výňatky z tradičních islámských textů a právních dobrozdání.
Druhá část se zaměřuje na to, zda lze nalézt prvky hudby, zpěvu a tance také v islámské náboženské praxi a jak velkou roli zde hrají.
Třetí závěrečná kapitola se snaží postihnout, jaká je realita každodenního života v arabské muslimské společnosti a nakolik se liší od názorů představených v první kapitole této práce. Podkladem je zde empirický průzkum názorů vybrané skupiny arabských muslimů prostřednictvím dotazníku vytvořeného na základě metodologie sociologického výzkumu. Hlavním cílem je zjistit většinový postoj této skupiny k praktikování hudby, zpěvu a tance. Konečná syntéza teoretické a empirické části obsahuje analýzu výsledků vyplývajících z odpovědí respondentů, potřebné doplňující komentáře a?zaměření se na to, zda negativní či pozitivní postoj k této otázce ovlivňují faktory jako pohlaví, věk, vzdělání, země původu či praktikování sunnitské nebo šíitské odnože islámu .
The study concerns theoretic and empirical analysis of contemporary Arab Muslims attitudes towards the issue of music, singing and dance performance. The issue is viewed from the perspective of religious authorities in contrast with the view of ordinary Muslims and everyday reality.
Firstly, the theoretical part notes down a wide response spectrum on the question of principle: are the above mentioned activities considered as permitted or prohibited in Islam? The points of view are grounded in excerpts of traditional Islamic texts and legal experts' opinions.
The next part focuses on the elements of music, singing and dance that can be found in Islamic religious practice as well as the real significance of their role in it.
The third and final chapter aspires to show the reality of everyday life in Arab Muslim society. With reference to the first part of the study, it aims to notice the divergence of opinion on this issue. The analysis is based on empirical survey, that notes down opinions and attitudes of a group of selected Arab Muslims. The questionnaire follows the customary methodology of sociological research. The main goal is to find the majority attitude to the performance of music, singing and dance.
The final synthesis of theoretic and empirical analysis includes the results emerging from the respondents' answers and requested additional comments. It aspires to unravel whether the negative or positive attitudes towards the discussed issue is determined by such factors as gender, age, education, country of origin or the practice of Sunni or Shiite Islam.
Seznam odborné literatury
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1998. 374 s. ISBN 80-7184-141-2.
FARMER, Henry George. A History of Arabian music to the XIIIth century. London : LUZAC & CO., 1929. 264 s.
překlad HRBEK, Ivan. Korán. Praha : Akademie, 2000. 797 s. ISBN 80-7309-992-6.
KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. 3.vyd. Praha : Vyšehrad, 2003. 312 s. ISBN 80-7021-613-1.
KROPÁČEK, Luboš. Súfismus. Dějiny islámské mystiky. 1.vyd. Praha : Vyšehrad, 2008. 344 s. ISBN 978-80-7021-817-4.
AL-QARADÁWÍ, Júsuf. Povolené a zakázané v Islámu. 1.vyd. Praha : Islámská nadace v Praze, 2004. 164 s.
TOUMA, Habíb Hasan. The Music of the Arabs. Portland: Amadeus Press, 1996. 238 s.
Předběžná náplň práce
Předmětem diplomové práce bude teoreticko-empirická analýza současného pohledu islámu na otázku praktikování hudby, zpěvu a tance. Diplomantka provede na základě tradičních islámských textů a právních dobrozdání průzkum názorů autorit islámského světa. Na základě výsledků dotazníků se zaměří na to, jak vypadá současná praxe v arabské muslimské společnosti.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK