Definice umění
Název práce v češtině: | Definice umění |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Definitions of Art |
Klíčová slova: | institucionální teorie, svět umění, kulturně-sociální kontext, proceduralismus, udělení statusu, kandidát na hodnocení, anti-esencialismus |
Klíčová slova anglicky: | institutional theory, artworld,cultural-sociological context, proceduralism, conferring of the status , candidate for appreciation, anti-esencialism |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | doc. Tomáš Kulka, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.05.2009 |
Datum zadání: | 26.05.2009 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.07.2013 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2013 11:20 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2013 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2013 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se věnuje institucionální definici umění amerického filozofa George Dickieho. Dickie vztahuje definici umění ke kulturním, sociálním a historickým podmínkám a staví ji na uvědomění si kontextuálního rámce tzv. světa umění. Práce mapuje kořeny myšlenkového pozadí Dickieho teorie, její vlastní podobu a kritickou reflexi jejích nedostatků. V první části práce představíme několik autorů, jež vytvořili teoretické podhoubí Dickieho teorie i s přihlédnutím k anti-esencialistické teorii umění. Nastíníme základní principy samotné Dickieho institucionální teorie a nakonec poukážeme na zásadní problematická místa vztahového pojetí umění |
Seznam odborné literatury |
COHEN, Ted. Možnost umění. Poznámky k Dickieho návrhu. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s. 175-192. ISBN 978-80-87378-46-5. DANTO, Arthur. Svět umění. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010 s. 95-112. ISBN 978-80-87378-46-5 . DANTO, Arthur. Konec umění, Estetika, 1998, 35. s. 1-18. DICKIE, George. Co je umění? Institucionální analýza. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s. 113-132. ISBN 978-80-87378-46-5. DICKIE, George. The Myth of the Aesthetic Attitude. American Philosophical Quarterly 1, 1964, s. 56-65. DICKIE, George. Defining Art. American Philosophical Quarterly 6, 1969. DIFFEY, Terry. O definování umění. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s. 193-208. ISBN 978-80-87378-46-5. MANDELBAUM, Maurice. Rodové podobnosti a zobecňování v nich. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s. 65-85. ISBN 978-80-87378-46-5. SCLAFANI, Richard J. Art as a social institution: Dickies new definiton, Journal of Aesthetics and Art Criticims, 32, 1973, s. 111-114. SILVERS, Anita. The Artwork Discarded, Journal of Aesthetics and Art Criticism 34, 1976, s. 441-454. WEITZ, Moriss. Role teorie v estetice. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s. 51-64. ISBN 978-80-87378-46-5. |