Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Definice umění
Název práce v češtině: Definice umění
Název v anglickém jazyce: Definitions of Art
Klíčová slova: institucionální teorie, svět umění, kulturně-sociální kontext, proceduralismus, udělení statusu, kandidát na hodnocení, anti-esencialismus
Klíčová slova anglicky: institutional theory, artworld,cultural-sociological context, proceduralism, conferring of the status , candidate for appreciation, anti-esencialism
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: doc. Tomáš Kulka, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.05.2009
Datum zadání: 26.05.2009
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.07.2013
Datum a čas obhajoby: 10.09.2013 11:20
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2013
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2013
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje institucionální definici umění amerického filozofa George Dickieho. Dickie vztahuje definici umění ke kulturním, sociálním a historickým podmínkám a staví ji na uvědomění si kontextuálního rámce tzv. světa umění. Práce mapuje kořeny myšlenkového pozadí Dickieho teorie, její vlastní podobu a kritickou reflexi jejích nedostatků. V první části práce představíme několik autorů, jež vytvořili teoretické podhoubí Dickieho teorie i s přihlédnutím k anti-esencialistické teorii umění. Nastíníme základní principy samotné Dickieho institucionální teorie a nakonec poukážeme na zásadní problematická místa vztahového pojetí umění
Seznam odborné literatury
COHEN, Ted. Možnost umění. Poznámky k Dickieho návrhu. In: KULKA Tomáš,
CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený
Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s. 175-192. ISBN 978-80-87378-46-5.
DANTO, Arthur. Svět umění. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty
angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010 s. 95-112. ISBN
978-80-87378-46-5 .
DANTO, Arthur. Konec umění, Estetika, 1998, 35. s. 1-18.
DICKIE, George. Co je umění? Institucionální analýza. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV
Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel
Mervart, 2010, s. 113-132. ISBN 978-80-87378-46-5.
DICKIE, George. The Myth of the Aesthetic Attitude. American Philosophical Quarterly 1,
1964, s. 56-65.
DICKIE, George. Defining Art. American Philosophical Quarterly 6, 1969.
DIFFEY, Terry. O definování umění. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je
umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s.
193-208. ISBN 978-80-87378-46-5.
MANDELBAUM, Maurice. Rodové podobnosti a zobecňování v nich. In: KULKA Tomáš,
CIPORANOV Denis, Co je umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený
Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s. 65-85. ISBN 978-80-87378-46-5.
SCLAFANI, Richard J. Art as a social institution: Dickies new definiton, Journal of
Aesthetics and Art Criticims, 32, 1973, s. 111-114.
SILVERS, Anita. The Artwork Discarded, Journal of Aesthetics and Art Criticism 34,
1976, s. 441-454.
WEITZ, Moriss. Role teorie v estetice. In: KULKA Tomáš, CIPORANOV Denis, Co je
umění: Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, s.
51-64. ISBN 978-80-87378-46-5.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK