Čtenáři komiksu Rychlé šípy a čtenářské kluby Mladého hlasatele jako aktivní publikum
Název práce v češtině: | Čtenáři komiksu Rychlé šípy a čtenářské kluby Mladého hlasatele jako aktivní publikum |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comics Rychlé šípy in Mladý hlasatel and active audience |
Klíčová slova: | Publikum, aktivita publika, fandom, Mladý hlasatel, čtenářské kluby Mladého hlasatele, produsage, kolektivní inteligence, transmediální vyprávění |
Klíčová slova anglicky: | Audiences, active audiences, fandom, Mladý hlasatel, readers clubs of Mladý hlasatel, produsage,collective inteligence, transmedia storytelling |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.10.2010 |
Datum zadání: | 21.10.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2011 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FSV Praha |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.05.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2011 |
Oponenti: | PhDr. Mgr. Pavel Suk, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Prameny:
Mladý hlasatel: Obrázkový, zábavný časopis pro chlapce a děvčata. Praha: Melantrich. Roč. 4 (1938 – 1939) Mladý hlasatel: Obrázkový, zábavný časopis pro chlapce a děvčata. Praha: Melantrich. Roč. 5 (1939 – 1940) Mladý hlasatel: Obrázkový, zábavný časopis pro chlapce a děvčata. Praha: Melantrich. Roč. 6 (1940 – 1941) Tištěné zdroje: BERÁNKOVÁ, Milena; KŘIVÁNKOVÁ, Alena; RUTTKAY, Fraňo. Český a slovenský tisk v letech 1918 – 1944. Praha: Novinář, 1988, Vyd. 1. 332s. ISBN: 72-22-8 BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, sekond life and beyond: from pruduction to produsage. New York: Peter Lang Publishing, Inc, 2008. 416s. ISBN-13: 978-0-8204-8867-7 BURTON, Graeme; JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001, Vyd. 1. 392s. ISBN 80-85947-67-6 FOGLAR, Jaroslav. Život v poklusu. Praha: Olympia, 1997, Vyd. 2. 222s. ISBN: 80-7033-482-7 HOPFINGER, Petr. Komunikace Jaroslava Foglara se čtenáři. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českých dějin, 2002. 121s. Vedoucí diplomové práce Martin Sekera JENKINS, Henry. Fans, Gamer and Bloggers: Exploring Participatory Culture. New York a Londýn: New York University Press, 2006 JENKINS, Henry. Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. New York: Routledge, 1992, 346s. ISBN: 0-203-36191-1 JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Praha: Portál, 2007, Vyd. 2. 208s. ISBN: 978-80-7367-287-4 KONČELÍK, Jakub; VEČEŘA, Pavel; ORSÁG, Petr. Dějiny českých médií. Praha: Portál, 2010, Vyd. 1. 344s. ISBN: 978-80-7367-698-8 LÉVY, Pierre. Collective Intelligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, Plenum, New York, ISBN 0306456354. McQUAIL, Denis. Audience Analysis. London: Sage, 1997, 166s. ISBN: 0-7619-1001-8 MIKUŠŤÁKOVÁ, Anna. Comics. Brno: CERM, 1995, 14s. ISBN: 80-85867-44-3 NEŠPOR, Martin. Jubileum časopisu Mladý hlasatel. In. Ladění. 13.4 2005, roč. 10, č. 4 PECHÁČEK, Jaroslav. Ještě několik kreslířů pro mládež. In: Úhor. Ročník XXX, č. 1, (28. Ledna 1942) PÍREK, Zdeněk. Čtenářské kluby Jaroslava Foglara. Brno: Delfín, 1990, Vyd. 1. 167s. PRAŽÁKOVÁ, Vendula. Rozvoj čtenářských dovedností v kategorii 10 – 15 let. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví, 2009. 44s. Vedoucí bakalářské práce Vladimír Smetáček PROCHÁZKOVÁ, Michaela. Komiks Rychlé šípy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra české literatury a literární vědy, 2004. 150s. Vedoucí diplomové práce Pavel Janáček REIFOVÁ, Irena a kolektiv. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004, Vyd. 1. 328s. ISBN: 80-7178-926-7 ŠESTÁK, Martin. Obsah vytvářený uživatelem a jeho využití ve zpravodajských médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, 2010. 118s. Vedoucí diplomové práce Mgr. Jaroslav Švelch. ŠVEJDOVÁ, Tereza. Časopis Mladý hlasatel a jeho autoři. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistiky, 2009. 69s. Vedoucí bakalářské práce PhDr. Jana Čeňková, PhD. Webové zdroje: Konstrukt, Fanoušci jako aktivní publikum. [Online]. Poslední aktualizace 10. 10. 2010 [cit. 2011-03-15]. Dostupný z WWW: < http://www.konstruktmag.cz/fanousci-jako-aktivni-publikum-2/> Revue pro média, Aktivní publikum. [Online]. [cit. 2011-03-10]. Dostupný z WWW: < http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/aktivnipublikum.html> Revue pro média, Aktivní publikum. [Online]. [cit. 2011-03-10]. Dostupný z WWW: < http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/usesandgratifications.htm> Stínadla, Zvukové verze RŠ. [Online]. [cit. 2011-03-12]. Dostupný z WWW: < http://www.stinadla.estranky.cz/clanky/zvukove-verze-rychlych-sipu.html> Transmedia Storytelling, Henry Jenkins. [Online]. Poslední aktualizace 22. 3. 2007 [cit. 2011-04-20]. Dostupný z WWW: <http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html> Underthemask, Nicolle Lamerichs. All dressed up: Conceptualizing „cosplay“ as a fan practice. [Online]. [cit. 2011-04-15]. Dostupný z WWW: < http://underthemask.wikidot.com/papers-2010> Wikipedia, Jaroslav Foglar. [Online]. Poslední aktualizace 30. 1. 2011 [cit. 2011-02-04]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Jaroslav_Foglar> Wikipedia, Produsage. [Online]. Poslední aktualizace 19. 1. 2011 [cit. 2011-03-12]. Dostupný z WWW: < http://en.wikipedia.org/wiki/Produsage> Wikipedia, Wikipedie. [Online]. Poslední aktualizace 25. 2. 2011 [cit. 2011-03-15]. Dostupný z WWW: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie > |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce Čtenáři komiksu Rychlé šípy a čtenářské kluby Mladého hlasatele jako aktivní publikum se zabývá konfrontací moderních teorií aktivního publika a rekonstrukcí aktivity fanoušků komiksu Rychlé šípy v Mladém hlasateli, respektive členů čtenářských klubů Mladého hlasatele. Teoretická část je věnována charakteristice časopisu pro mládež Mladý hlasatel a jeho dobovému kontextu. Pozornost jsem věnovala vývoji koncepcí od pasivního publika k aktivnímu a samozřejmě zde jsou vysvětleny moderní teorie produsage, kolektivní inteligence, transmediálního vyprávění, které v praktické části práce porovnávám s rekonstruovanou aktivitou členů čtenářských klubů. Kromě srovnání teorií s aktivitou čtenářů a nalezení společných znaků, se v praktické části věnuji způsobům komunikace redakce se svými čtenáři. Nechybí zde ani podrobná analýza publika a jeho aktivity. Poslední část práce je věnována konceptu „fandomu“ Henryho Jenkinse, jehož popis fanouška v mnoha bodech odpovídá popisu fanouška komiksu Rychlé šípy, ačkoliv komiks vycházel ve 30. letech 20. století a Henry Jenkins vydal svou knihu, ze které čerpám, Textual Poachers v roce 1992. Závěr práce je takový, že ačkoliv teorie o chování aktivního publika vznikly jako odpověď na technologický rozvoj a aktivnější chování mediálního publika, mají mnoho společného s chováním publika komiksu Rychlé šípy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Diploma thesis „Readers of Rychlé šípy comics and Mladý hlasatel reader’s clubs as an active audience“ deals with a confrontation of modern theories of the active audience and reconstruction of active fans of comics Rychlé šípy which was published in th Mladý hlasatel magazine. Theoretical part of this paper characterize this magazine for children and its time context. I focused on a development of passive and active audience concepts. There are also introduced modern approaches to active audiences like produsage, collective intelligence and transmedia storytelling which are compared in the practical part of this work with the reconstructed activity of Mladý hlasatel readers. The target is to find the common features of this moderrn approaches in their activity. I also described the audience of the Mladý hlasatel in details and its types of activity. The very last part of this thesis is dedicated to Henry Jenkins’ “fandom” as it was described in his piece Textual Poachers. I was able to find there many of the similar features of Jenkins’ fan and fan of Rychlé šípy, although the Jenkins’ book was published in 1992 and Mladý hlasatel in the thirties of twentieth century. My conclusion is that modern theories such as produsage, collective intelligence and transmedia stotelling do fit in many ways to the reconstructed activity of Mladý hlasatel audience. |