Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Pravoslavná církev v procesu hledání národní identity v postkomunistickém Rusku
Název práce v češtině: Pravoslavná církev v procesu hledání národní identity v postkomunistickém Rusku
Název v anglickém jazyce: The Orthodox Church in the Quest of National Identity in Post-communist Russia
Klíčová slova: Rusko, Ruská federace, ruská pravoslavná církev, budování národní identity, ruství, Vladimir Putin
Klíčová slova anglicky: Russia, Russian Federation, Russian Orthodox Church, forging national identity, Russianness, Vladimir Putin
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra politologie (23-KP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michael Romancov, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.02.2010
Datum zadání: 05.02.2010
Datum a čas obhajoby: 27.01.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.01.2011
Datum proběhlé obhajoby: 27.01.2011
Oponenti: Mgr. Markéta Žídková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
ZÁSADY VYPRACOVÁNÍ
Základní charakteristika tématu
Hledání nové národní identity, neboli naplnění nových hranic Ruské federace obsahem, který by byl společný všem jeho obyvatelům, se stalo jedním z hlavních úkolů druhého ruského prezidenta, Vladimira Putina. Lze říci, že za jeho éry, tedy počínaje novým tisíciletím, došlo k opětovnému vybudování ruského národa. Podstatnou roli v tomto procesu tvoření ruství hrála ruská pravoslavná církev. Coby občansko-sociální instituce si vybudovala velmi silné společenské
postavení a navíc se těší důvěře Rusů, kteří prožívají po desetiletích vymýtání víry náboženské probuzení. Ruská pravoslavná církev však nepůsobí pouze v rámci Ruské federace, v roce 2007 došlo po 80 letech k jejímu historickému
sjednocení s exilovou ruskou pravoslavnou církví, která se aktivně vymezovala proti dění v Rusku resp. SSSR po roce 1917. Toto opětovné sloučení je v Rusku chápáno jako potvrzení legitimity současného směřování země.

Předpokládaný cíl, výzkumné otázky
Cílem bakalářské práce bude vymezení vztahu ruské pravoslavné církve a ruského státu. Práce se bude věnovat podílu pravoslavné církve na vytváření ruské národní identity, dále se bude zabývat vzájemnými interakcemi církevních a státních činitelů (zejména exprezidenta Putina), a rovněž se pokusí zodpovědět otázku, do jaké míry je dnešní ruská pravoslavná církev zpolitizovaná. Zároveň, především po studiu dopadů zákona o náboženství z roku 1997 (a poté 2005), se pokusí zanalyzovat, je-li ruská pravoslavná církev státním náboženstvím Ruské federace, ačkoli ústava z roku 1993 toto vylučuje. Nevyhne se ani otázce, jakým způsobem pravoslavná církev chrání tradice a duchovní hodnoty v Rusku, zejména co se jejího vlivu na školní osnovy, příp. armádu týká.

Zdůvodnění výběru tématu práce
Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 se před nově vzniklým ruským státem otevřela otázka hledání národní identity. Ačkoli to byl nacionalismus, který přispěl k desintegraci sovětského bloku, Rusku 90. let chyběl prvek, který by stmelil jeho populaci a ujasnil jeho místo ve světovém uspořádání. Vzhledem k mnohonárodnostnímu složení současné Ruské federace je jasné, že se národní cítění víceméně nemohlo zakládat na společném etnickém původu, a proto bylo třeba opřít budování národa o jinou společnou hodnotu. Tou se během poslední dekády minulého století stalo zejména pravoslavné náboženství. Tato práce by měla být exkurzem do této problematiky, konkrétně do role a způsobu, jaký hrála a hraje pravoslavná církev v Ruské federaci po roce 1991, zejména však po nástupu prezidenta Putina k moci (1999).

Předpokládaná struktura práce
V úvodu bude definováno téma bakalářské práce, položeny základní výzkumné otázky, formulována metodologie a proveden přehled základní literatury. V jednotlivých kapitolách se práce bude zabývat, především, ruskou národní identitou, místem pravoslavné církve v ruské společnosti po roce 1991 a interakcemi pravoslavné církve a státu během Putinova prezidentství. V závěru práce bude zhodnocen současný stav církve a její předpokládaná role v budoucnu.
Seznam odborné literatury
SEZNAM LITERATURY
Primární literatura – prameny
Dokumenty

Акт о каноническом общении [Akt o kanonickém spojení], [online]. 17. 05. 2007 [cit. 31. 12. 2010]. Dostupné z WWW <http://www.mospat.ru/documents/act-of-canonical-communion/>.
Государственный гимн Российской Федерации [Státní hymna Ruské federace], [online]. 2000 [cit. 28. 11. 2010]. Dostupné z WWW <http://www.du.edu/ahss/schools/langlit/programs/russian/resources/anthtxt.html>.
Конституция Российской Федерасии [Ústava Ruské federace], [online]. 25. 12. 1993 [cit. 01. 09. 2010]. Dostupné z WWW <http://www.constitution.ru/index.htm>.
Основы социальной концепции Русской Православной Церкви [Základy sociálního konceptu Ruské pravoslavné církve], [online]. 2000 [cit. 28. 11. 2010]. Dostupné z WWW <http://www.mospat.ru/ru/documents/social-concepts/>.
Law on freedom of conscience and religious associations [Zákon o svobodě svědomí a náboženských sdruženích], [online]. 01. 10. 1997 [cit. 01. 10. 2010]. Dostupné z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/freedomofconscienceeng.html>.
The Constitution of Greece [Ústava Řecka], [online]. 11. 06. 1975 [cit. 30. 11. 2010]. Dostupné z WWW <http://www.nis.gr/npimages/docs/Constitution_EN.pdf>.
The Military Doctrine of the Russian Federation [Vojenská doktrína Ruské federace], [online]. 05. 02. 2010 [cit. 30. 10. 2010]. Dostupný z WWW <http://carnegieendowment.org/files/2010russia_military_doctrine.pdf>

Projevy
ALEXIJ II. 21. 08. 1991. Převzato z JATRAS, James G. The role of the Patriarch. Russia Profile Weekly Experts Panel [online]. 12. 10. 2008 [cit. 24. 12. 2010]. Dostupné z WWW <http://bss.sfsu.edu/tsygankov/Op-Eds/Patriarch.htm>.
GORBAČOV, Michail. 30. 04. 1988. Převzato z KNOX, Zoe (2005). Russian society and the Orthodox Church: Religion in Russia after communism. Abingdon: RoutledgeCurzon.
PUTIN, Vladimir V. 06. 01. 2000. Převzato z Putin hopes Orthodox Christianity will strengthen Russia. Interfax [online]. 07. 01. 2000 [cit. 12. 12. 2010]. Dostupné z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/0001a.html#07>.
PUTIN, Vladimir V. 11. 02. 2000. Převzato z SAKWA, Richard (2008). Putin: Russia’s choice. London: Routledge, s. 225. Cit. Комсомольская правда

Sekundární literatura
Knižní publikace
BACON, Edwin (2000). Religion and politics in Russia. In BOWKER, Mike; ROSS, Cameron (eds.). Russia after the cold war. Harlow: Longman, s. 185 – 198.
BAAR, Vladimír (2002). Národy na prahu 21. století: Emancipace nebo nacionalismus. Ostrava: Tilia.
BROWN, Archie (ed.), (2001). Contemporary Russian politics: A reader. Oxford: Oxford University Press.
DANKS, Catherine J. (2001). Russian politics and society: An introduction. Harlow: Longman.
GARRARD, John; GARRARD, Carol (2008). Russian Orthodoxy resurgent: Faith and power in the new Russia. New Jersey: Princeton University Press.
GVOSDEV, Nikolas K. (2002). “Managed pluralism” and civil religion in post-Soviet Russia. In MARSH, Christopher; GVOSDEV, Nikolas K. (eds.). Civil society and the search for justice in Russia. Lanham, MD; Lexington Books, s. 75 – 88.
HROCH, Miroslav (2009). Národy nejsou dílem náhody: Příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
KNOX, Zoe (2005). Russian society and the Orthodox Church: Religion in Russia after communism. Abingdon: RoutledgeCurzon.
MALIA, Martin (2000). Russia under western eyes: From the bronze horseman to the Lenin mausoleum. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press.
MALIA, Martin (2004). Sovětská tragédie: Dějiny socialismu v Rusku v letech 1917 – 1991. Praha: Argo.
PARLAND, Thomas (1996). Christian Orthodoxy and contemporary Russian nationalism. In WESTERLUND, David (ed.). Questioning the secular state: The world-wide resurgence of religion in politics. London: C. Hurst & Co., s. 117 – 139.
PEČENKA, Marek; LUŇÁK, Petr a kol. (1999). Encyklopedie moderní historie. Praha: Libri.
PETRO, Nicolai N. (1995). The rebirth of Russian democracy: An interpretation of political culture. Cambridge, MA: Harvard University Press.
PIPES, Richard (2004). Rusko za starého režimu. Praha: Argo.
POSPIELOVSKY, Dimitry V. (1988). A history of Marxist-Leninist atheism and Soviet anti-religious policies: A history of Soviet atheism in theory and practice, and the believer. Basingstoke: Macmillan.
RICHARDSON, James T.; SHTERIN, Marat (2000). Local laws restricting religion in Russia: Precursors of Russia’s new national law. In DAVIS, Derek (ed.). Religious liberty in Northern Europe in the twenty-first century. Waco, Tx.: Dawson Institute for Church-State Studies, s. 141 – 164.
SAKWA, Richard (2010). Politics in Russia. In WHITE, Stephen; SAKWA, Richard; HALE, Henry E. (eds.). Developments in Russian politics 7. Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 1 – 19.
SAKWA, Richard (2008). Putin: Russia’s choice. London: Routledge.
SAKWA, Richard (2004). Russian politics and society. London: Routledge.
TOLZ, Vera (2001). Politicians‘ conceptions of the Russian nation. In BROWN, Archie (ed.). Contemporary Russian politics: A reader. Oxford: Oxford University Press, s. 355 – 362.
TOLZ, Vera (2001). Values and the construction of a national identity. In WHITE, Stephen; PRAVDA, Alex; GITELMAN, Zvi (eds.). Developments in Russian politics 5. Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 269 – 286.
TREPANIER, Lee (2002). Nationalism and religion in Russian civil society: An inquiry into 1997 law “On freedom of conscience”. In MARSH, Christopher; GVOSDEV, Nikolas K. (eds.). Civil society and the search for justice in Russia. Lanham, Md; Lexington Books, s. 57 – 73.
TWIGG, Judyth L. (2002). What has happened to Russian society. In KUCHINS, Andrew C. (ed.). Russia after the fall. Washington, DC: Carnegie Endowment for International Peace, s. 147 – 162.
HALLENCREUTZ, Carl F.; WESTERLUND, David (1996). Introduction: Anti-secularist policies of religion. In WESTERLUND, David (ed.). Questioning the secular state: The worldwide resurgence of religion in politics. London: Hurst & Company.

Články – tištěné zdroje
AGADJANIAN, Alexander (2003). Breakthrough to modernity, apologia for traditionalism: the Russian Orthodox view of society and culture in comparative perspective. Religion, State and Society. Vol. 31, č. 4, s. 327 – 346.
AROLA, Pauliina; SAARINEN, Risto (2002). In Search of Sobornost and "New Symphony": The Social Doctrine of the ROC. The Ecumenical Review. Vol. 54, č. 1, s. 130 – 141.
BASIL, John D. (2005). Church-state relations in Russia: Orthodoxy and federation law, 1990 – 2004. Religion, State and Society. Vol. 33, č. 2, s. 151 – 164.
BASIL, John D. (2007). Orthodoxy and public education in Russian Federation: The first fifteen years. Journal of Church and State. Vol. 49, č. 1, s. 27 – 52.
BILGE, Asli (2008). Moscow and Greek orthodox patriarchates: Two actors for the leadership of world orthodoxy in the post cold war era. Turkish Policy Quarterly. Vol. 7, č. 3, s. 97 – 104.
BILLINGTON, James H. (2007). Orthodoxy and democracy. Journal of Church and State. Vol. 49, č. 1, s. 19 – 26.
BLITT, Robert C. (2008). How to entrench a de facto state Church in Russia: A guide in progress. Brigham Young University Law Review. Vol. 0, č. 3, s. 707 – 778.
CURANOVIĆ, Alicja (2007). The attitude of the Moscow Patriarchate towards other Orthodox Churches. Religion, State and Society. Vol. 35, č. 4, s. 301 – 318.
CORLEY, Felix (2000). Unsuccessful Orthodoxy in Russian Heartlands. Religion, State and Society. Vol. 28, No. 1, s. 37 – 52.
DAVIS, Derek H. (1997). Russia’s new law on religion: Progress or regress? Journal of Church and State. Vol. 39, č. 4, s. 645 – 655.
DAVIS, Derek H. (2002). The ROC and the future of Russia. Journal of Church and State. Vol. 44, č. 4, s. 657 – 670.
DOBROVSKÝ, Luboš (2008). „Abychom mohli Rusko považovat za partnera, musí i Rusko nabídnout partnerskou tvář…“ (rozhovor). Mezinárodní politika. Vol. 32, č. 5, s. 15 – 18.
EVANS, Andrew (2002). Forced miracles: The ROC and postsoviet international relations. Religion, State and Society. Vol. 30, č. 1, s. 33 – 43.
Farewell, middle roads. The Economist. 13. 12. 2008. Vol. 389, č. 8610, s. 60 – 61.
GENTES, Andrew (1998). The life, death and resurrection of the cathedral of Christ the Saviour, Moscow. History Workshop Journal. Vol. 0, č. 46, s. 63 – 95.
GLANZER, Perry L. (2005). Postsoviet Moral Education in Russia's State Schools: God, Country and Controversy. Religion, State and Society. Vol. 33, č. 3, s. 207 – 221.
GLANZER, Perry L.; PETRENKO, Konstantin (2007). Religion and education in post-communist Russia: Russia’s evolving Church-state relations. Journal of Church and State. Vol. 49, č. 1, s. 53 – 73.
KRINDATCH, Alexey D. (2004). Patterns of religious change in postsoviet Russia: Major trends from 1998 to 2003. Religion, State and Society. Vol. 32, č. 2, s. 115 – 136.
MÁŠA, Pavel (2009). Rusko po katastrofě století. Mezinárodní politika. Vol. 33, č. 11 – 12, s. 6 – 9.
Mergers, acquisitions and spin-offs. The Economist. 18. 10. 2008. Vol. 389, č. 8602, s. 69 – 70.
MULDERS, Joera (2008). The debate on religion and secularisation in Russia today: Comments on Kyrlezhev and Morozov, with focus on education. Religion, State and Society. Vol. 36, č. 1, s. 5 – 20.
PAPKOVA, Irina (2009). Contentious conversation: Framing the ‘fundamentals of Orthodox culture’ in Russia. Religion, State and Society. Vol. 37, č. 3, s. 291 – 309.
Putin helps end long Russian Church rift. Christian Century. 12. 06. 2007, s. 15.
ROMANCOV, Michael (2004). Rusko: svaté, milované, široké. Přítomnost. Vol. 0, č. 3, s. 24 – 26.
SIDOROV, Dmitri (2000). National monumentalization and the politics of scale: The resurrections of the cathedral of Christ the Saviour in Moscow. Annals of the Association of American Geographers. Vol. 90, č. 3, s. 548 – 572.
SIDOROV, Dmitri (2006). Post-imperial third Romes: Resurrections of a Russian Orthodox geopolitical metaphor. Geopolitics. Vol. 11, č. 2, s. 317 – 347.
SOLOVEI, V. D. (2008). The revolution of Russian identity: Russia for the Russians? Russian Social Science Review. Vol. 49, č. 4, s. 56 – 79.
SUNY, Ronald Grigor (1999-2000). Provisional stabilities: The politics of identities in Post-Soviet Eurasia. International Security. Vol. 24, č. 3, s. 139 – 178.
Teaching faith: When does a religion become “state-sponsored”? Russian Life. 11/12. 2006, s. 13 – 14.
TESAŘ, Filip (2004). Pravoslaví, Rusko a domnělý střet civilizací. Mezinárodní politika. Vol. 28, č. 12, s. 6 – 8.
TOLZ, Vera (1998). Conflicting ‘homeland myths’ and nation-state building in Postcommunist Russia. Slavic Review. Vol. 57, č. 2, s. 267 – 294.
WALLACE, Daniel L. (2007). The children of perestroika: Two sociologists on religion and Russian society, 1991 – 2006. Religion, State and Society. Vol. 35, č. 2, s. 163 – 185.
WALLACE, Daniel L,; MARSH, Christopher (2007). Russia’s 1997 law on freedom of conscience in context and retrospect. Journal of Church and State. Vol. 49, č. 1, s. 5 – 17.
Yeltsin hands back new religion law. Christian Century. 13. 08. 1997. Vol. 114, č. 23, s. 723 – 724.

Články – elektronické zdroje
JEŽEK, Pavel (2006). Filosofie a náboženství. Revue Kročeje [online]. Vol. 0, č. 3, 4 [cit. 30. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.kroceje.cz/revue%203,4-06/fil%20a%20nab.htm>.
KÄÄRIÄINEN, Kimmo; FURMAN, Dmitrii (2002). Orthodoxy as a component of Russian identity. East-West Church and Ministry Report [online]. Vol. 10, č. 1, s. 12 – 13 [cit. 01. 11. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.eastwestreport.org/articles/ew10109.html>.
KISHKOVSKY, Sophia. Russia to return Church property. The New York Times [online]. 23. 09. 2010 [cit. 31. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.nytimes.com/2010/11/24/world/europe/24iht-moscow.html?_r=1&ref=russianorthodoxchurch>.
KISHKOVSKY, Sophia. 2 Russian Churches, split by war, reuniting. The New York Times [online]. 17. 05. 2007 [cit. 04. 10. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.nytimes.com/2007/05/17/world/europe/17russia.html?_r=1>.
KOROBOV, Pavel. Clergy will fight for property of prerevolutionary Chuch. Коммерсант [online]. 15. 07. 2003 [cit. 11. 10. 2010]. Dostupný z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/0307g.html>.
LEVY, Clifford J. Russia: Medvedev announces programs of religious education in schools. The New York Times [online]. 21. 07. 2009 [cit. 30. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.nytimes.com/2009/07/22/world/europe/22briefs-Russia.html?_r=2&scp=1&sq=Russia:%20Medvedev%20Announces%20Programs%20of%20Religious%20Education%20In%20Schools&st=cse>.
MALUKHIN, Viktor. Religion in school, finally. Open Democracy [online]. 25. 09. 2009 [cit. 22. 01. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.opendemocracy.net/article/openrussia/religion-in-schools-finally>.
MARTIN, Douglas. Metropolitan Laurus, who healed rift in Russian Orthodox Church, is dead at 80. The New York Times [online]. 18. 03. 2008 [cit. 30. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.nytimes.com/2008/03/18/world/europe/18laurus.html?_r=1&scp=1&sq=Metropolitan%20Laurus%20Is%20Dead%20at%2080;%20Healed%20Rift%20in%20Russian%20Orthodox%20Church&st=cse>.
MOSHKIN, Mikhail. Rector of the Sechenov Academy will represent the capital at the local council of RPTsMP. Время Новостей [online]. 16. 01. 2009 [cit. 01. 01. 2011]. Dostupný z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/0901a.html#05>.
Russian leaders attend installation of Orthodox patriarch. International Herald Tribune [online]. 02. 02. 2009 [cit. 01. 01. 2011]. Dostupný z WWW <http://www.eu-russiacentre.org/news/russian-leaders-attend-installation-orthodox-patriarch.html>.
Russian Orthodox Church takes official position on relation with state, society. Interfax [online]. 15. 08. 2000 [cit. 30. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/0008f.html#33>.
SCHMEMANN, Serge (2009). Soul of Russia. National Geographic [online]. Vol. 215, č. 4, s. 1 – 10 [cit. 28. 01. 2010]. Dostupný z WWW <http://ngm.nationalgeographic.com/2009/04/orthodox/schmemann-text/1>.
SOLDATOV, Alexander. Sovereign parishioner. Московские Новости [online]. 18. 01. 2000 [cit. 22. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/0001c.html#19>.
Upper chamber approves the law. The Associated Press [online]. 24. 09. 1997 [cit. 30. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/9709b.html#03>.
WHITTELL, Giles. God ousts Stalin in Russia’s revamped anthem. The Times (London) [online]. 01. 01. 2001 [cit. 2010-12-29]. Dostupný z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/0101a.html#01>.
ZOLOTOV, Andrei. As Russians prepare to elect new president, Russian president shows interest in religion. Ecumenical News International [online]. 19. 01. 2000 [cit. 22. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/0001b.html#14>.
ZOLOTOV, Andrei. A lessons of unity: Re-unification of the Russian Orthodox Church: A historic moment. Johnson’s Russia List [online]. 17. 05. 2007 [cit. 22. 01. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.cdi.org/russia/johnson/2007-112-34.cfm>.

Jiné elektronické zdroje
HAYNES, Jeff. Religion in global politics: Explaining deprivatization. Příspěvek přednesený na ‘Religion and Politics’ panel, PSA Conference, Keele University [online]. 04. 1998, s. 3 [cit. 15. 10. 2010]. Dostupný z WWW <https://www.law.emory.edu/ihr/worddocs/haynes2.doc>.
Květen 2007. Obnovení jednoty ruské církve (dokumentární film). Русская Православная Церкевь [online]. 21. 05. 2007 [cit. 31. 12. 2010]. Dostupný z WWW <http://www.pravoslavi.cz/filmy/flash/sjednoceni.htm>.
STEEVES, Paul D. Russia religion news [online]. Stetson University Department of History [cit. 01. 01. 2011]. Dostupný z WWW <http://www2.stetson.edu/~psteeves/relnews/>.
Předběžná náplň práce
ANOTACE
Ústředním tématem bakalářské práce "Pravoslavná církev v procesu hledání národní identity v postkomunistickém Rusku" je analýza role a způsobu, jaké ruská pravoslavná církev (ROC) dosud hrála v procesu hledání národní identity v postkomunistickém (či takzvaném novém) Rusku. Přitom se ale zabývá i společenským postavením ROC, dále také tím, jaké okolnosti v praxi přispěly k tomu, že bylo náboženství navzdory komunistickým perzekucím v Rusku znovu oživeno, a jak bylo společností vnímáno. Zaobírá se také rolí ROC v politice, zejména vlivem ROC na vybranou legislativu, a otázkou, zda lze ROC považovat za státní církev či nikoli. Pozornost je věnována rovněž zahraniční politice s důrazem na sjednocení ROC s exilovou zahraniční církví (ROCA). Součástí práce je i historický exkurz vysvětlující tradiční postavení ROC v ruské společnosti.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
As the main theme of the bachelor thesis "The Orthodox Church in the Quest of National Identity in Post-communist Russia" can be considered an analysis of role and conduct of the Russian Orthodox Church (ROC) in the quest of national identity in post-communist (or so called new) Russia. In doing so, it also deals with the social status of the ROC, i. e. with its position in Russian society. It asks which factors contribute to the religious revival despite the communist persecutions and how does the society perceive it. It is also concerned with the ROC position in politics, mainly with an influence of the ROC on selected legislature, and with the issue of being perceived as the state Church. ROC as a foreign policy actor is also mentioned, with focus on the reunification with the Russian Orthodox Church Abroad (ROCA). Historical circumstances explaining the traditional role of the ROC in Russian society are included as well.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK