Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problematika hodnot ve vzdělávání v postmoderní společnosti na počátku 21. století
Název práce v češtině: Problematika hodnot ve vzdělávání v postmoderní společnosti na počátku 21. století
Název v anglickém jazyce: Issues of Values of Education in Postmodern Society in the Early 21st Century
Klíčová slova: Hodnota, vzdělávání, výchova, hodnota vzdělání, postmoderna, postmodernismus, pluralita, pluralismus, dekonstrukce, výchovné cíle, vědění, filozofie
Klíčová slova anglicky: Value, education, value of education, postmodern, postmodernism, plurality, pluralism, deconstruction, educational objects, knowledge, philosophy
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 09.10.2010
Datum zadání: 09.10.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 07.09.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:02.07.2012
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Jiří Reichel, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je nastínit problematiku současného pojetí hodnot v postmoderní společnosti a identifikovat důsledky tohoto pojetí pro vzdělávání a výchovu. Práce se pokouší analyzovat současnou pluralitní společnost na základě literatury relevantní k danému tématu. Práce se zabývá otázkou, zda a za jakých podmínek je možné stanovit celospolečensky platné hodnoty a zda je lze začlenit do procesu vzdělávání a výchovy.Text je členěn do dvou kapitol, první z nich se zabývá problematikou postmoderní společnosti, pluralismu a filozofické dekonstrukce a pokouší se uvést souvislosti se vzděláváním a výchovou. Druhá kapitola je zaměřena na otázku hodnot, současných výchovných cílů a poslední část kapitoly je věnována hodnotě vzdělání v současné společnosti.
Seznam odborné literatury
Soupis bibliografických citací

ADAMOVÁ, Lenka a kol. Základy filosofie, etiky. 4. vyd. Praha : Fortuna, 2007. ISBN 80-7168-905-X.
ARENDTOVÁ, Hannah. Krize kultury. Čtyři cvičení v politickém myšlení. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0424-4.
BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. Praha : Slon, 1995. ISBN 80-86429-11-3.
BENEŠ, Milan. Idea vzdělání a soudobé pojetí seberealizace. In BENEŠ, Milan a kol. Idea vzdělávání v současné společnosti. 1. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2002. ISBN 80-86432-40-8.
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. 248 s. ISBN 80-7178-216-5.
BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha : Zvon, 1992. ISBN 80-7113-169-5.
BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy. 1. vyd. Brno : L. Marek, 2001. 310 s. ISBN 80-86263-23-1.
DERRIDA, Jacques. Budoucnost profese aneb Univerzita bez podmínky (co by v budoucnu mohlo nastat díky "humanitním studiím"). Filosofický časopis č. 6, roč. 49, 2002, str. 899. Překlad Jiří Fiala.
DERRIDA, Jacques. Texty k dekonstrukci. 1. vyd. Bratislava : ARCHA, 1993. ISBN 80-7115-046-0.
DEWEY, John. Demokracie a výchova. 1. vyd. Praha : Jan Laichter, 1932. 505 s.
ELIAS, John L. a MERRIAM, Sharan B. Philosophical Foundations of Adult Education. 3rd ed. Malabar, Florida : Krieger Publishing Company, 2005. 286 s. ISBN 1-57524-254-0.
FAJFR, Marek. Pokus o nástin dekonstruktivní filosofie výchovy [online]. Paideia: Philosophical E-journal of Charles Univerzity č. 2, ročník V, 2008. [cit. 2012-05-13]. Dostupné z WWW: <http://pedf.cuni.cz/paideia>. ISSN 1214-8725.
FEYERABEND, Paul. Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge. 3rd ed. London : Verso, 1988. ISBN 0-86091-646-4.
FORMÁNEK, Ondřej. Interview s Vladimírem Franzem. Reflex Interview III. jaro-léto 2007. Praha : Ringier Axel Springer CZ a. s., 2007. ISSN 1213-8991.
CHÂTELET, Albert; GROSLIER, Bernard P. a kol. Světové dějiny umění. Praha : Ottovo nakladatelství, 2004. ISBN 80-7181-936-0.
KRYSTOŇ, Miroslav. Ciele výchovy ako odraz filozofie výchovy. In DEMJANČUK, Nikolaj (ed.). Výchova a tradice evropského myšlení. 1. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-49-X.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. 1. vyd. Praha : Academia, 2012. 127 s. ISBN 978-80-200-1677-5.
LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty. Úvahy o současném individiualismu. 4. vyd. Praha : PROSTOR, 2008. 360 s. ISBN 978-80-7260-190-5.
LYOTARD, Jean-François. O postmodernismu. 1. vyd. Praha : Filosofický ústav AV ČR, 1993. 208 s. ISBN 80-7007-047-1.
NIETZSCHE, Friedrich. Duševní aristokratismus. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1993. 127 s. ISBN 80-85619-87-3.
NIETZSCHE, Friedrich. Genealogie morálky. 1. vyd. Praha : Aurora, 2002. ISBN 80-7299-048-9.
NIETZSCHE, Friedrich. Nečasové úvahy. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-7298-134-X.
PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Studia Paedagogica, 1997, č. 18, 66 s. ISSN 0862-4461.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství. Filosofické základy pedagogické antropologie. Praha : Portál, 2010. 264 s. ISBN 978-80-7367-756-5.
POSPÍŠIL, Jiří. Problematika pluralismu ve filosofické reflexi výchovy (pokus o nové uchopení výchovy). In DEMJANČUK, Nikolaj (ed.). Výchova a tradice evropského myšlení. 1. vyd. Plzeň : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-49-X.
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. 1. vyd. Brno : PAIDO, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
SLOTERDIJK, Peter. Procitne Evropa? Myšlenky o programu jedné světové velmoci na sklonku věku její politické absence. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-7198-095-1.
SPENGLER, Oswald. The Decline of the West. 1st ed. New York : Random House, Oxford Univesity Press, 1991. ISBN 0-19-506634-0.
SYŘIŠTĚ, Ivo. Postmoderna – Věk Proteů? In BENEŠ, Milan a kol. Idea vzdělávání v současné společnosti. 1. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2002. ISBN 80-86432-40-8.
VATTIMO, Gianni. The Transparent Society. 1st ed. Cambridge : Polity Press, 1992. ISBN 0-7456-1047-1.
Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. 48/2005 Sb. ve znění 454/2006 Sb. Zákon [CD-ROM]. Ver. 4.0.43.381 – ProfiData. Předpisy k 1/1/2012.
WELSCH, Wolfgang. Naše postmoderní moderna. 1 vyd. Praha : Zvon, 1994. 200 s. ISBN 80-7113-104-0.


Bibliografie

BAUMAN, Zygmunt. Individualizovaná společnost. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 2004. 296 s. ISBN 80-204-1195-X.
GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. 2. vyd. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-15-6.
LIPOVETSKY, Gilles. Soumrak povinnosti. Bezbolestná etika nových demokratických časů. 1. vyd. Praha : PROSTOR, 1999. 312 s. ISBN 80-7260-008-7.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2. vyd. Praha : Portál, 2002. 488 s. ISBN 80-7178-631-4.
USHER, Robin; BRYANT, Ian a JOHNSTON, Rennie. Adult Education and the Postmodern Challenge. 1st ed. London : Routledge, 1997. ISBN 0-415-12021-7.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK