Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Srovnání dvou metod osobního rozvoje a jejich dopadu na chování
Název práce v češtině: Srovnání dvou metod osobního rozvoje a jejich dopadu na chování
Název v anglickém jazyce: A comparison of two developmental methods and their impact on behaviour
Klíčová slova: Učení, rozvoj pracovníků, leadership, transakční analýza, rozvojové metody, evaluace rozvoje, analýza potřeb rozvoje
Klíčová slova anglicky: Learning, employee development, leadership, transactional analysis, developmental methods, development evaluation, development needs analysis
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.09.2010
Datum zadání: 27.09.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.04.2015
Datum a čas obhajoby: 19.05.2015 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.04.2015
Datum proběhlé obhajoby: 19.05.2015
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Milan Rymeš, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude srovnávat subjektivně vnímaný dopad různých metod v konkrétním rozvojovém kurzu určeného dospělým. V rámci práce vytipuji dvě metody a načrtnu způsob jejich použití. Bude navržen program kurzu s konkrétním cílem. V empirické části použiji metodu experimentu. Pokusné osoby budou rozděleni do dvou skupin: experimentální a kontrolní. Obě skupiny se zúčastní školení, jehož téma a průběh budou identické kromě použití odlišné metody v jedné třetině z celkové délky kurzu. Měření dopadu na účastníky proběhne pomocí dotazníků, v nichž identifikují subjektivně vnímané chovaní v situacích, které budou probírány na kurzu. Tyto dotazníky vyplní: před kurzem, ihned po kurzu a po 6 týdnech od ukončení kurzu. Srovnání výsledků v odpovědích před, ihned po kurzu a po 6 týdnech poskytne informaci o tom, zda účastník vnímá změnu ve svém chování. Srovnání výsledků účastníků u kontrolní a experimentální skupiny umožní srovnat dopad dvou různých metod na jejich chování.
Seznam odborné literatury
APA Work Group of the Board of Educational Affairs. (1997). Learner-centered psychological principles: A framework for school redesign and reform, [website]. Dostupné 10.10. 2014 také z:http://www.apa.org/ed/governance/bea/learner-centered.pdf
ADENIYI, Michael, A. Effective Leadership Management: An Integration of Styles, Skills and Character for Today's CEOs. Bloomington: Authorhouse, 2007. 236 s. ISBN 978-1-4259-7597-5
Andreescu, Viviana; Vito, Gennaro F. An exploratory study on ideal leadership behaviour: the opinions of American police managers. International journal of police science & management. 2010, roč. 12, č. 4, s. 567. Dostupné 21. 11. 2013 také z databáze Ebscohost:
http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=23&sid=523c46d1-1186-4a69-8e19-e3dbeccdf56e%40sessionmgr114&hid=126
ARMSTRONG, Michael. Management a leadership. Praha: Grada Publishing, 2008. 268 s. ISBN 8024721774
ARMSTRONG, Michael. Personální management. Praha: Grada Publishing, 1999. 789 s. ISBN 80-7169-614-5
BARTÁK, Jan. Profesní vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 264 s. ISBN 978-80-86723-34-1
BELLO, Hassan; Allyu U.,O. Effect of „Dick and Carey instructional model“ on the performance of electrical/electronics technology education students in some selected concepts on technical colleges of nother Nigeria. Educational Research. 2012. roč. 3, č.3, s. 277-283
BERNE, Eric. Transactional Analysis in Psychotherapy. London: Souvenir Press, 1975. ISBN 0285647768
BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 2011. 200 s. ISBN 9788073679927
BOYATZIS, Richard, E. Competencies in the 21st century. Journal of Management Development. 2008, roč. 27, č. 1, s. 5 – 12. Dostupné 16. 11. 2013 také z:
http://scholar.google.cz/scholar_url?hl=cs&q=http://xa.yimg.com/kq/groups/23998110/1709611042/name/the%2525252B21st%2525252Bcentury%2525252Bcompetencies.pdf&sa=X&scisig=AAGBfm38ZJdt28tWHF4sfe3j0dbwfUt51g&oi=scholarr&ei=VrWHUt2fB4Lf4QTxp4HwBw&ved=0CCoQgAMoADAA

BOYATZIS, Richard, E. The Competent Manager. New York: Wiley, 1982. 328 s. ISBN- 978-0471090311
BROWN, Jamie et. al. Intact implicit learning in autism spectrum conditions. Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2010, roč. 63, č. 9, s. 1789-1812. Dostupné 9.12 2011 také z databáze Ebscohost:
http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=7&sid=23ff24cf-146c-491c-944e-a6544f2559a8%40sessionmgr14
BROWN, Judith. Training Needs Assessment: A Must for Developing an Effective Training Program. Public Personel Management. 2002, roč. 31, č. 4, s. 577. Dostupné 13. 2. 2015 také z:http://www.owlnet.rice.edu/~antonvillado/courses/13c_psyc630002/Brown%20(2002)%20PPM.pdf
CAR-CHELLMAN, Alison A. (ed.). Instructional-Design Theories and Models. Building a Common Knowledge Base Vol.III. 1. vyd. New York: Routledge, 2009. ISBN 0-8058-6456-3
CRESWELL, John, W. Educational Research. Boston: Pearson Education, Inc., 4. vyd., 2012. ISBN: 978- 0-136739-0
ČINČERA, Jan. Práce s hrou - pro profesionály. Praha: Grada Publishing, 2007. 115 s. ISBN 978-80-247-1974-0
DEAN, Ann V. Psychodynamic Theory in Early Childhood Education: A Look at the Contributions of Anna Freud, Melanie Klein, Krik H. Erikson, Susan Isaacs, Bruno Bettelheim, ECM Frijling-Schreuder and Margaret Ribble. The International Journal of Bahamian Studies, 2008, 5: 34-49.
DENT, Fiona E., BRENT, Mike. Influencing: Skills and Techniques for Business Success. Palgrave Macmillan, 2006. 192 s. ISBN 978-1-4039-9668-8
Driscoll, Marcy P. Psychology of learning for instruction. 2004. Allyn and Bacon, 3. vyd.
ISBN-13: 978-0205375196
Duchoň, Bedřich, Šafránková, Jana. Management. Integrace tvrdých a měkkých prvků řízení. Praha: Nakladatelství C H Beck, 2008. 378 s. ISBN 978-80-7400-003-4
ĎURIČ, Ladislav: Úvod do pedagogické psychologie. 1. Vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 188 s. ISBN 14-699-79
FAJMANOVÁ, Dana. Psychologické aspekty osobního rozvoje. Praha, 2005. Diplomová práce (Mgr.). Karlova Univerzita, Katedra psychologie, 2005-06-03.
FANT, Lars. Push and pull moves in Hispanic and Swedish negotiation talk. Hermes Journal of Linguistics, 1993, roč. 11, s. 27-47. Dostupné 21. 11. 2013 také online:
http://download2.hermes.asb.dk/archive/download/H11_03.pdf
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu -- Jak zkoumat lidskou duši. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. 255 s. ISBN: 978-80-7367-815-9
FELMAN,Shoshana. Psychoanalysis and Education: Teaching Terminable and Interminable
Yale French Studies, č. 63, The Pedagogical Imperative: Teaching as a Literary Genre (1982), s. 21-44
Ford, Kevin. Improving Training Effectiveness in Work Organizations (Applied Psychology Series. Psychology Press. 1997, ISBN: 978-1-315-80666-2
Folwarczná, Ivana. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada Publishing, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-3067-7
GAGNÉ, Robert, M. The Conditions of Learning. 3.vyd. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1977. 308 s. ISBN 0-03-089965-6
GLASERSFELD, Ernest von. Key Works in Radical Constructivism (ed. Larochelle). Rotterdame: Sense Publishers. 2007. ISBN: 978-90-8790-85-4
GORDON, J., ZEMKE, R. (2000). The Attack on ISD. Training Magazine, Vol. 37, Iss. 4; pg. 42
HANUŚ, Radek; CHYTILOVÁ, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada Publishing, 2009. 192 s. ISBN 978-80-247-6909-7
HARRIS, Thomas, A. Já jsem ok, ty jsi ok. Praha: Pragma, 1997. 312 s. ISBN 80-7205-508-9
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN: 80-7367-040-2
HOLLOWAY, William, H. Transakčná analýza: Integratívny pohlad. In BARNES, Graham (Ed.). Transakčná analýza po Ericovi Bernem: Učenie a postupy troch TA škol. Vyd. Orig. New York: Harper´s Colledge Press, 1976. s. 24-77.
HMELO-SILVER, Cindy E. Problem-Based Learning: What and How Do Students Learn?Educational Psychology Review. 2004, roč. 16, č. 3, s. 235-266. Dostupný 25. 11. 2013 také z databáze Ebscohost <http://web.ebscohost.com/> :
http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=9&sid=688f75dd-41f8-461a-9f73-b0d36a9e8e39%40sessionmgr112&hid=117
HOUSE, Robert; JAVIDAN, Mansour; DORFMAN, Peter. Project GLOBE: An Introduction. Applied Psychology: An International Review. 2001, roč. 50 č. 4, 489-505 s. Dostupné 21. 11. 2013 také z databáze Ebscohost:
http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&sid=7513a426-bb21-4289-bace-37d2df9b4ee0%40sessionmgr110&hid=126
HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. Vyd., Praha: Grada Publishing, 2007. 176 s. ISBN 978-80-247-1457-8
HUITT, William, G.; Monetti, David, M.; HUMMEL, John, H. Direct Approach to Instruction. In REIGELUTH, Charles; CAR-CHELLMAN, Alison A. (ed.). Design Theories and Models. Building a Common Knowledge Base Vol.III. 1. vyd. New York: Routledge, 2009. ISBN: 0-8058-6456-3
Järvilehto, Timo. What is motor learning? In: Thomson, Kaivo; Jaakkola, Timo a Liukkonen, Jarmo (Ed.). Promotion of Motor Skills in Sports and Physical Education. Publications 2/2006. s. 9-18. University of Jyväskylä, Finland Department of Sport Sciences,Research Unit of Motor Skills
JAY, Joelle, K. The Inner Edge: The 10 Practices of Personal Leadership. California: ABC-CLIO, 2009. 290 s. ISBN 978-0-313-37805-8
Jiřincová, Božena. Efektivní komunikace pro manažery. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 144 s. ISBN: 978-80-247-1708-1
KASSAY, František. Aj učiť se treba učiť. 2. vyd. Bratislava: Smena, 1990. 168 s. ISBN 80 – 221-0054-4
KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého lektora. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 107 s. ISBN ISBN 8024724537
KIMBLE, Gregory, A.; HILGARD, Ernest; R., MARQUIS, Donald. G. Hilgard and Marquis' Conditioning and Learning. 2. vyd. New York: Prentice Hall, 1961. 183 s. ISBN 978-0133888768
KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství. 1. Vyd. Brno: Computer Pres, 2009. 201 s. ISBN 978-80-251-2562-5
Kirkpatrick, Donald, L. Evaluating Training Programs: The Four Levels. 2. vyd. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 1998. 289 s. ISBN 1-57675-042-6
KNOWLES, Malcom, S. et al. Andragogy in Action. Aplying Modern Principles of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1984. 423 s. ISBN 0-87589-621-9
KOCIANOVÁ, Renata. Personální činnosti a metody personální práce. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 224 s. ISBN 978-80-247-2497-3
KONTOGHIORGHES, Constantine. Factors Affecting Training Effectiveness in the Context of the Introduction of New Technology—A US Case Study, International Journal of Training and Development, Volume 5, Issue 4, pages 248–260, December 2001
KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů. 2. vyd. Praha: Management Press, 2000. ISBN: 80-85943-51-4
KOPŘIVA, Pavel; NOVÁČKOVÁ, Jana; NEVOLOVÁ, Dobromila; KOPŘIVOVÁ, Tatiana. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Chvalčov: Spirála, 2012. 288 s. ISBN 978-80-904030-0-0
Königová, Martina; FEJFAR, Jiří. Evaluation and development of managerial competencies. Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics & Administration. 2012[cit. 2013-11-14], s. 68-80. ISSN 1211-555X dostupné také z databáze EBSCO Host:
http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=a2cc3f0a-a3bf-4d4e-88f8-fec386598193%40sessionmgr112&vid=5&hid=128
Kraiger, Kurt, J.; Ford, Kevin; Salas, Eduardo. Application of Cognitive, Skill-Based and Affective Theories of Learning Outcomes to New Methods of Training Evaluation. Journal of Applied Psychology. 1993. roč. 78, č. 2, s. 311-328. Dostupné 27. 11. 2013 také online:
http://www.owlnet.rice.edu/~ajv2/courses/12a_psyc630001/Kraiger,%20Ford,%20&%20Salas%20(1993)%20JAP.pdf
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, 2010. 200 s. ISBN 973-80-7367-726-8
LACHMAN, Sheldon, J. Learning is a process: toward an improved definition of learning. Journal of Psychology. 1997, roč. 13, č. 5, s. 474-7. Dostupné 22.11. 2011 také z databáze Ebscohost:
http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=20&hid=10&sid=7f7033e5-edb2-4a4d-9654-58d3b9460acf%40sessionmgr15
LANG, Helmut. Management - trendy a teorie. Praha: Nakladatelství C H Beck, 2007. 287 s. ISBN 978-80-7179-683-1
LATHAM Gary P., LOCKE Edwin A: Building a Practically Useful Theory of Goal Setting and Task Motivation: A 35-Year Odyssey. American Psychologist. 2002, roč. 57, s. 705-717
LEWIN, Kurt; Lippit, R.; White, R. K. Patterns of aggressive behavior in experimentally created social climates. Journal of Social Psychology. 1939, roč. 10, s. 271-301
LIAO, Chu-Min; Masters, Richard S.W. Analogy learning: A means to implicit motor learning. Journal of Sports Sciences. 2001, roč. 19, č. 5, s. 307-319, Dostupné 9.12.2011 také z databáze Ebscohost:
http://web.ebscohost.com/ehost/detail?sid=23ff24cf-146c-491c-944e a6544f2559a8%40sessionmgr14&vid=11&hid=7&bdata=Jmxhbmc9Y3Mmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl#db=a9h&AN=5181142
LINHART, Josef. Základy psychologie učení. Praha: SPN, 1986. 272 s. ISBN 14-368-86
LOPPER, Jerry. Personal Development 40 Best Articles. Lulu Press, 2007. 140 s. ISBN 978-1-4357-0339-1
LÖWE, Hans. Einführung in die Lernpsychologie der Erwachsenenalters. 4. Vyd. Berlin: Deutscher Verlag der Wissenschaften, 1973. 311 s.
MASLOW, Abraham, A. Toward a Psychology of Being. 2. vyd. New York: Litton Educational Publishing, 1968. 270 s. ISBN 978-1614270676
MASTERS, Ann, L.; WALLACE, Harrold, R. Personal Development for Life and Work. 10. vyd. Cengage Learning, 2010. 480 s. ISBN 0538450231
MERRILL, David, M. First Principles of Instruction. In REIGELUTH, Charles; CAR-CHELLMAN, Alison A. (ed.) Instructional-Design Theories and Models. Building a Common Knowledge Base Vol.III. 1. vyd. New York: Routledge, 2009. ISBN 0-8058-6456-3
MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 325 s. ISBN 978-80-247-2339-6
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. 2. vyd. Praha: Academia, 1997. 336 s. ISBN 80-200-0628-1
Nierenberg, Gerard I. Fundamentals of negotiating. New York: Hawthorn Books, 1973. 306 s. ISBN 0801528682
OWEN, Jo. Jak se stát úspěšným leaderem: leadership v praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 226 s. ISBN 80-247-17-26-03
PALÁN, Zdeněk; LANGER, Tomáš. Základy andragogiky. 1. Vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. 184 s. ISBN 978-80-86723-58-7
PARMA, Petr. Umění koučovat. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006. 232 s. ISBN 80-86851-34-6
PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem - praktický atlas managementu. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 160 s. ISBN 978-80-247-3664-8
PRAŠKO, Ján. Jak vybudovat a posílit sebedůvěru. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 254 s. ISBN 978-80-247-1352-6
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2003, 324 s. ISBN: 80-7178-772-8
RAFIQ, Maryam; CHISHTI, Saeed-ul-Hassan. Relationship between management style and organizational performance: a case study form Pakistan. International Journal of Academic Research [online]. 2011, roč. 3, č. 5, 290 s. Dostupné 21. 11. 2013 také z databáze Ebscohost:http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=14&sid=523c46d1-1186-4a69-8e19-e3dbeccdf56e%40sessionmgr114&hid=126
REIGELUTH, Charles; CAR-CHELLMAN, Alison A. (ed.). Instructional-Design Theories and Models. Building a Common Knowledge Base Vol.III. 1. vyd, New York, Routledge, 2009. ISBN: 0-8058-6456-3
ROEDIGER, Henry, L. Applying Cognitive Psychology to Education: Translational Educational Science. Psychological Science in the Public Interest, January 2013; vol. 14, 1: pp. 1-3 dostupné také z:
http://psych.wustl.edu/memory/Roddy%20article%20PDF's/Roediger%20(2013)_APS.pdf
ROGERS, Carl, R.; FREIBERG, Jerome, H. Sľoboda učiť sa. Modra: Persona, 1998. 431 s. ISBN 80-967980-0-6
ROGERS, Carl,. R. Encounter-Gruppen: Das Erlebnis der Meschlichen Begegnung. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1987. 179 s. ISBN 3-596-42260-4
SAVERY, John, R. Problem-Based Approach to Instruction. In REIGELUTH, Charles; CAR-CHELLMAN, Alison A. (ed.). Instructional-Design Theories and Models. Building a Common Knowledge Base Vol.III. 1. vyd, New York, Routledge, 2009. ISBN: 0-8058-6456-3
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2012. 524 s. ISBN 978-80-87029-62-6
SLEZÁČKOVÁ, Alena. Průvodce pozitivní psychologií. Praha: Grada Publishing, 2012. 304 s. ISBN 978-80-247-3507-8
Schermerhorn, John, R. Management. 5. vyd. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010. 656 s. ISBN 978-0470-53051-1
SCHUNK, Dale, H. Learning Theories. 5.vyd. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2008. 465 s. ISBN 0-13 -243565-9
STACKE, Édouard. Koučování pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 156 s. ISBN: 80-247-0937-6
STERNBERG, Robert. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. 638 s. ISBN: 978-80-7367-638-4
TANNENBAUM, Robert; SCHMIT, Warren, H. How to choose a Leadership pattern. Harward Business Review. 1973. č. 73311. 162-180 s. Dostupné 21.11. 2013 také z:http://hbr.org/1973/05/how-to-choose-a-leadership-pattern
THORNDIKE, Edward, L. Human learning. 1. vyd. Massachusetts: The M.I.T. Press. 1966
THUN, Friedemann v. S. Jak spolu komunikujeme. 1. Vyd. Praha: Grada. 2005. ISBN: 9788024708324
TURECKIOVÁ, Michaela. Klíč k účinnému vedení lidí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 122 s. ISBN 978-80-247-0882-9
TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení lidé ve firmách. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 168 s. ISBN: 8024704056
TZINER et. al. Effects of Trainee Charakteristics on Training Effectiveness. International Journal of Selection and Assessment. 2007, roč. 15, č. 2. Dostupné 20.2.2015 také z:
http://www.owlnet.rice.edu/~ajv2/courses/12a_psyc630001/Tziner,%20Fisher,%20Senior,%20%26%20Weisberg%20%282007%29%20IJSA.pdf
VETEŠKA, Jaroslav, TURECKIOVÁ, Michaela. Vzdělávání a rozvoj kompetencí: Kompetence v andragogice, pedagogice a řízení. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. 140 s. ISBN 978-80-86723-54-9
VODÁK, Jozef; KUCHARČÍKOVÁ, Alžběta. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 237 s. ISBN 9788024736518.
WEIHRICH, Heinz. How to Change a Leadership Pattern. In KOONTZ, Harold (ed.) et al. Management: A book of readings. 5. vyd. New York: McGraw-Hill Book Company, 1980. 559-564 s. ISBN 9780070353329
WILLIAMS, Kathryn, B., & WILLIAMS, John, E. The Assessment of Transactional Analysis Ego States Via the Adjective Checklist. Journal Of Personality Assessment. 1980. roč. 44, č. 2, s. 120- 129. Dostupné 21. 11. 2013 také z databáze Ebscohost:
http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=5&sid=688f75dd-41f8-461a-9f73-b0d36a9e8e39%40sessionmgr112&hid=117
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK