Etiketizace a schématická typizace v mateřské škole
Název práce v češtině: | Etiketizace a schématická typizace v mateřské škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Labelling and schematic typing in kindegarten |
Klíčová slova: | etiketizace, schématická typizace, školní kázeň, mateřská škola, sociologie |
Klíčová slova anglicky: | Labelling, schematic typing, school discipline, kindergarten, sociology |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 21.09.2010 |
Datum zadání: | 04.07.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.05.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2012 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.05.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce s názvem „Etiketizace a schématická typizace v mateřské škole“ se věnuje zmapování těchto fenoménů v prostředí mateřské školy v Rudníku. V teoretické části práce jsou postupně představována jednotlivá východiska, tedy koncepce etiketizace, psychologické poznatky o předškolním věku, vybrané teorie vycházející ze sociální psychologie jako percepčně postojová orientace učitele a schématická typizace. Empirická část je založena na pozorování, které proběhlo v mateřské škole v Rudníku a to v září roku 2010 a v září roku 2011 a dvou polostrukturovaných rozhovorech. Empirická část se věnuje problematice kázně a formám etiketizace a schématické typizace v prostředí mateřské školy v Rudníku. |
Seznam odborné literatury |
Typy žáků: zpráva z terénního výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, 210 s. Školní etnografie, sv. 1. ISBN 80-901-6770-5.
Velký sociologický slovník. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 747 s. ISBN 80718416411. Sociologické školy, směry, paradigmata. Vyd. 2., dopl. Editor Miloslav Petrusek, Alena Miltová, Alena Vodáková. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000, 258 s. Sociologické pojmosloví, sv. 4. ISBN 80-858-5081-8. BECKER, Howard S. Outsiders: studies in sociology of deviance. [New ed.]. New York ; London: Free, 1997. ISBN 06-848-3635-1. ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 s. ISBN 80-706-6534-3. GOFFMAN, Erving. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Překlad Tomáš Prášek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. Most (Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-864-2921-0. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 280 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1168-3. HELUS, Zdeněk. Úvod do sociální psychologie: Aktualizovaná témata pro studující učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-054-4. HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 5. Překlad Irena Štěpaníková. Praha: Portál, 2009, 166 s. ISBN 978-807-3676-391. HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 125 s. ISBN 80-246-0436-1. JARKOVSKÁ, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis/ Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, Vol. 45, No. 4, s. 727-752. ISSN 0038-0288. KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků: formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 157 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0885-X. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9. MERTIN, Václav, Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Editor Václav Mertin, Ilona Gillernová. Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 978-807-3676-278. MUNKOVÁ, Gabriela. Sociální deviace: (přehled sociologických teorií). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 134 s. ISBN 80-246-0279-2 PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. 1.vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-717-8029-4. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. URBAN, Lukáš. Sociologie trochu jinak. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 208 s. Sociologie (Grada). ISBN 978-802-4724-935. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560. |