Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Etiketizace a schématická typizace v mateřské škole
Název práce v češtině: Etiketizace a schématická typizace v mateřské škole
Název v anglickém jazyce: Labelling and schematic typing in kindegarten
Klíčová slova: etiketizace, schématická typizace, školní kázeň, mateřská škola, sociologie
Klíčová slova anglicky: Labelling, schematic typing, school discipline, kindergarten, sociology
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.09.2010
Datum zadání: 04.07.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.05.2012
Datum a čas obhajoby: 19.06.2012 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.05.2012
Datum proběhlé obhajoby: 19.06.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce s názvem „Etiketizace a schématická typizace v mateřské škole“ se věnuje zmapování těchto fenoménů v prostředí mateřské školy v Rudníku. V teoretické části práce jsou postupně představována jednotlivá východiska, tedy koncepce etiketizace, psychologické poznatky o předškolním věku, vybrané teorie vycházející ze sociální psychologie jako percepčně postojová orientace učitele a schématická typizace. Empirická část je založena na pozorování, které proběhlo v mateřské škole v Rudníku a to v září roku 2010 a v září roku 2011 a dvou polostrukturovaných rozhovorech. Empirická část se věnuje problematice kázně a formám etiketizace a schématické typizace v prostředí mateřské školy v Rudníku.
Seznam odborné literatury
Typy žáků: zpráva z terénního výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995, 210 s. Školní etnografie, sv. 1. ISBN 80-901-6770-5.

Velký sociologický slovník. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 747 s. ISBN 80718416411.

Sociologické školy, směry, paradigmata. Vyd. 2., dopl. Editor Miloslav Petrusek, Alena Miltová, Alena Vodáková. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2000, 258 s. Sociologické pojmosloví, sv. 4. ISBN 80-858-5081-8.

BECKER, Howard S. Outsiders: studies in sociology of deviance. [New ed.]. New York ; London: Free, 1997. ISBN 06-848-3635-1.

ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1993, 415 s. ISBN 80-706-6534-3.

GOFFMAN, Erving. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Překlad Tomáš Prášek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 167 s. Most (Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-864-2921-0.

HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 280 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1168-3.

HELUS, Zdeněk. Úvod do sociální psychologie: Aktualizovaná témata pro studující učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-054-4.

HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 5. Překlad Irena Štěpaníková. Praha: Portál, 2009, 166 s. ISBN 978-807-3676-391.

HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 125 s. ISBN 80-246-0436-1.

JARKOVSKÁ, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis/ Czech Sociological Review. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, Vol. 45, No. 4, s. 727-752. ISSN 0038-0288.

KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků: formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 157 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0885-X.

LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.

MERTIN, Václav, Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Editor Václav Mertin, Ilona Gillernová. Praha: Portál, 2010, 247 s. ISBN 978-807-3676-278.

MUNKOVÁ, Gabriela. Sociální deviace: (přehled sociologických teorií). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 134 s. ISBN 80-246-0279-2

PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. 1.vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-717-8029-4.

ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.

URBAN, Lukáš. Sociologie trochu jinak. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 208 s. Sociologie (Grada). ISBN 978-802-4724-935.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK