Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vybrané psychologické aspekty osobnosti umělce
Název práce v češtině: Vybrané psychologické aspekty osobnosti umělce
Název v anglickém jazyce: Psychological Aspects of Artistic Personality
Klíčová slova: umění, umělci, osobnostní rysy, kreativita, tvořivost
Klíčová slova anglicky: Art, Artists, Personal Traits, Creativity
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 19.09.2010
Datum zadání: 19.09.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 12.09.2011 13:45
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2011
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá možnými souvislostmi umělecké tvorby a vybraných aspektů osobnosti subjektu autorské umělecké tvorby. Vedle možných rozdílů v kreativitě či aspektech duševního zdraví se v teoretické části věnuje rozdílnosti vlastností umělců z pohledu teorií osobnosti.
Ve vlastním výzkumu se věnuje porovnání vlastností osobnosti metodou GPOP, která ve svém základu vychází z Jungovy teorie o psychologických typech. Ve shodě se zahraničními výzkumy dokazuje, že umělci oproti referenční skupině skórují signifikantně výše v preferenci rysů “vnímání”, “cítění” a “intuice”. Navíc ve svém původním záměru dokazuje, že umělci taktéž skórují výše ve vlastnostech “imaginativnost” a “abstraktnost”.
Výzkum byl realizován na vzorku studentů vysokých škol výtvarného zaměření s referenční skupinou studentů ekonomických oborů (n=49). Výsledky i celá práce jsou v závěru diskutovány.
Seznam odborné literatury
Abraham, A., Windmann, S., Daum, I., & Güntürkün, O. (2005). Conceptual expansion and creative imagery as a function of psychoticism. Consciousness and Cognition:
An International Journal, 14(3), 520-534. Abstract Retrieved from EBSCOhost.

Abrams, M. H. (2001): Zrcadlo a lampa. Romantická teorie a tradice estetického myšlení. Praha, Czechia: Triáda.

Abuhamdeh, S., & Csikszentmihalyi, M. (2004). The Artistic Personality: A Systems Perspective. In R. J. Sternberg, E. L. Grigorenko, J. L. Singer, R. J. Sternberg, E. L. Grigorenko, J. L. Singer (Eds.), Creativity: From potential to realization (pp. 31-42). Washington, DC US: American Psychological Association. doi:10.1037/10692-003

Agor, W. H. (1991). How intuition can be used to enhance creativity in organizations. Journal of Creative Behavior, 25(1), 11-19. Abstract Retrieved from EBSCOhost.

Amabile, T. M. (1983). The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45(2), 357-376. doi:10.1037/0022-3514.45.2.357

Andreasen, N. C. (1987). Creativity and mental illness: Prevalence rates in writers and their first-degree relatives. The American Journal of Psychiatry, 144(10), 1288-1292. Abstract retrieved from EBSCOhost.

Barron, F., & Harrington, D. M. (1981). Creativity, intelligence, and personality. Annual Review of Psychology, 32(1), 439-476. Retrieved from EBSCOhost.

Batey, M., & Furnham, A. (2006). Creativity, Intelligence, and Personality: A Critical Review of the Scattered Literature. Genetic, Social & General Psychology Monographs, 132(4), 355-429. Retrieved from EBSCOhost.

Batey, M., & Furnham, A. (2009). The Relationship Between Creativity, Schizotypy and Intelligence. Individual Differences Research, 7(4), 272-284. Retrieved from EBSCOhost.

Batey, M., Furnham, A., & Safiullina, X. (2010). Intelligence, general knowledge and personality as predictors of creativity. Learning and Individual Differences, 20(5), 532-535. doi:10.1016/j.lindif.2010.04.008

Bachtold, L. M., & Werner, E. E. (1973). Personality characteristics of creative women. Perceptual and Motor Skills, 36(1), 311-319. Retrieved from EBSCOhost.

Becker, M. (1995). Nineteenth-Century Foundations of Creativity Research. Creativity Research Journal, 8(3), 219. Retrieved from EBSCOhost.

Bents, ., Blank, R. (2009). Typický člověk: Úvod do typologie osobnosti. Praha, Vzechia: Hogrefe Testcentrum.

Brdíčko, J. (2010): Definice umění. Koncepce umění v analytické diskusi (master’s thesis, Masaryk University, Brno, Czechia). Retrieved from http://is.muni.cz/th/ 146081/ff_m/Definition_of_Art.pdf

Buchanan, D. R., & Bandy, C. (1984). Jungian typology of prospective psychodramatists: Myers-Briggs Type Indicator analysis of applicants for psychodrama training. Psychological Reports, 55(2), 599-606. Abstract Retrieved from EBSCOhost.

Buchanan, D. R., & Taylor, J. A. (1986). Jungian typology of professional psychodramatists: Myers-Briggs Type Indicator analysis of certified psychodramatists. Psychological Reports, 58(2), 391-400. Abstract Retrieved from EBSCOhos

Burch, G. J., Pavelis, C., Hemsley, D. R., & Corr, P. J. (2006). Schizotypy and creativity in visual artists. British Journal of Psychology, 97(2), 177-190. doi:10.1348/000712605X60030

Burley, T., & Handler, L. (1997). Personality factors in the accurate interpretation of projective tests. In E. Hammer, E. Hammer (Eds.), Advances in projective drawing interpretation (pp. 359-377). Springfield, IL US: Charles C. Thomas Publisher. Abstract Retrieved from EBSCOhost.

Carter, B. A., Nelson, D. L., & Duncombe, L. W. (1983). The effect of psychological type on the mood and meaning of two collage activities. American Journal of Occupational Therapy, 37(10), 688-693. Abstract Retrieved from EBSCOhost.

Csikszentmihalyi, M. (1996). The creative personality. Psychology Today, 29(4), 36. Retrieved from EBSCOhost.

Čačka, O. (1999). Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání. Brno, Czecha: Doplněk. Retrieved from http://svp.muni.cz/ukazat.php?docId=462

Čermák, I.,& Lindénová, L. (2000). Povolání: herec. Kritické momenty v pracovním životě herců. Brno, Czechia: Větrné mlýny.

Černý, J. (2008). Psychodiagnostické metody. In Pauknerová, D., Černý, J., Francová, T. , Šustrová, M. & Hubinková, Z. (2008). Manuál vysokoškolského profesního poradce: metody. (pp. 77-101). Praha, Czechia: Nakladatelství Oeconomica. Retrieved from http://www.lli.vutbr.cz/data/files/manual-vs-profesniho-poradce-272.pdf

Decharme, B., Šavářová, B., & Zemánková, T. (2006). Art brut. Sbírka abcd. Praha, Czechia: Galerie hl. m. Prahy.

Dollinger, S. J., Palaskonis, D. G., & Pearson, J. L. (2004). Creativity and Intuition Revisited. Journal of Creative Behavior, 38(4), 244-259. Abstract Retrieved from EBSCOhost.

Drevdahl, J. E., & Cattell, R. B. (1958). PERSONALITY AND CREATIVITY IN ARTISTS AND WRITERS. Journal of Clinical Psychology, 14(2), 107-111. Retrieved from EBSCOhost.

Drvota, S. (1973). Osobnost a tvorba. Praha, Czechia: Avicenum.

Eiduson, B. T. (1958). Artist and nonartist: a comparative study. Journal of Personality, 26(1), 13. doi:10.1111/1467-6494.ep8930980

Eysenck, H. J. (1993). Creativity and Personality: Suggestions for a Theory. Psychological Inquiry, 4(3), 147. Retrieved from EBSCOhost.

Feist, G. J. (1998). A Meta-Analysis of Personality in Scientific and Artistic Creativity. Personality & Social Psychology Review (Lawrence Erlbaum Associates), 2(4), 290. Retrieved from EBSCOhost.

Frantom, C., & Sherman, M. F. (1999). At What Price Art? Affective Instability Within a Visual Art Population. Creativity Research Journal, 12(1), 15. Retrieved from EBSCOhost.

Furnham, A., & Bachtiar, V. (2008). Personality and intelligence as predictors of creativity. Personality and Individual Differences, 45(7), 613-617. doi:10.1016/j.paid.2008.06.023

Götz, K. O., & Götz, K. (1973). Introversion-extraversion and neuroticism in gifted and ungifted art students. Perceptual and Motor Skills, 36(2), 675-678. Retrieved from EBSCOhost.

Götz, K. O., & Götz, K. (1979a). Personality characteristics of successful artists. Perceptual and Motor Skills, 49(3), 919-924. Retrieved from EBSCOhost.

Götz, K. O., & Götz, K. (1979b). Personality characteristics of professional artists. Perceptual and Motor Skills, 49(1), 327-334. Retrieved from EBSCOhost.

Gridley, M. C. (2006). Preferred Thinking Styles of Professional Fine Artists. Creativity Research Journal, 18(2), 247-248. doi:10.1207/s15326934crj1802_11

Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444-454. doi:10.1037/h0063487

Haller, C., & Courvoisier, D. (2010). Personality and thinking style in different creative domains. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 4(3), 149-160. doi:10.1037/a0017084

Hartl, P (1993). Psychologický slovník. Praha, Czechia: Česká typografie a.s.

Hartzell, E. A. (2000, May). Visual creativity through the prism of psychological type. Dissertation Abstracts International, 60, Retrieved from EBSCOhost.

Hlavsa, J. (1986). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha, Czechia: Státní pedagogické nakladatelství.

Hlavsa, J.; Jurčová, M. (1978). Psychologické metódy zisťovania tvorivosti. Bratislava, Slovakia: Psychodiagnostické a didaktické testy.

Hřebíčková, M (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha, Czechia: Grada Publishing.

Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001): NEO pětifaktorový osobnostní inventář (podle NEO Five-Factor Inventory P.T. Costy a R.R. McCraee). Praha, Czechia: Testcentrum.

Chalupa, B. (2005). Tvořivé myšlení: tvořivost jako dobrodružství poznání. Brno, Czechia: Barrister & Principal.

Cheng, Y., Kim, K., & Hull, M. F. (2010). Comparisons of creative styles and personality types between American and Taiwanese college students and the relationship between creative potential and personality types. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 4(2), 103-112. doi:10.1037/a0017430

Ivcevic, Z. (2007). Artistic and Everyday Creativity: An Act-Frequency Approach. Journal of Creative Behavior, 41(4), 271-290. Retrieved from EBSCOhost

Jacobi, J. (1993). Psychologie C. G. Junga. Praha, Czechia: Psychoanalytické nakladatelství.

Jírů, L. (2007). K problematice vztahu kreativity a inteligence (master’s thesis, Masaryk University, Brno, Czechia). Retrieved from http://is.muni.cz/th/79674/pedf_m/diplomova_prace2.txt

Jura, J. (2007). Metody syntézy inovačních konceptů a kreativních řešení a jejich formalizace (master's thesis, Masaryko Univerzity, Brno, Czechia). Retrieved from http://is.muni.cz/th/85933/ff_m/DP-JURA-SYNTEZA_KREATIVITY.pdf

Jurčová, M. (2002). Súčasné trendy psychológie tvorivosti - smerovanie k integrácii a systému. Československá psychologie, 46 (5), 385-403. Retrieved from http://www.saske.sk/cas/archiv/3-2003/jurcova-ce.html

Kaufman, J. C. (2001). The Sylvia Plath effect: Mental illness in eminent creative writers. Journal of Creative Behavior, 35(1), 37-50. Abstract Retrieved from EBSCOhost.

Kohoutek, R. (2009, November 4). Tvořivost a její poznávání. Psychologie v teotrii a praxi [Web log message]. Retreived from http://rudolfkohoutek.blog.cz/0911/ tvorivost-z-hlediska-pedagogicke-psychologie

Kolaříková, O. (2005). Téma osobnostních rysů v psychologii dvacátého století. Praha, Czechia: Academia.

Kokolia, V. (2007, February 8). Nenávidím umění. [Web log message]. Retrieved from http://bloguje.kokolia.eu/480824_item.php

Lačev, A. (2004). Evoluční psychologie umění. (master’s thesis, Charles University, Prague, Czechia). Retrieved from http://is.muni.cz/th/ 146081/ff_m/Definition_of_ Art. Pdf

Lang, R. J., & Ryba, K. A. (1976). The identification of some creative thinking parameters common to the artistic and musical personality. British Journal of Educational Psychology, 46(3), 267-279. Retrieved from EBSCOhost.

Levčuková, L. T. (1980). Psychoanalýza a umelecká tvorba. Bratislava, Slovakia: Pravda.

Luk, A. N. (1981). Psychológia tvorivosti. Bratislava, Slovakia: Pravda.

MacKinnon, D. W. (1962). The nature and nurture of creative talent. American Psychologist, 17(7), 484-495. doi:10.1037/h0046541

Malina, J., & Malinová, R. (1991). Obdivuhodný člověk: úvahy o lidské tvořivosti. Ostrava, Czechia: Profil.

McCrae, R. R. (1987). Creativity, divergent thinking, and openness to experience. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1258-1265. doi:10.1037/0022-3514.52.6.1258

Mikšík, O. (2007). Psychologická charakteristika osobnosti. Praha, Czechia: Karolinum.

Mikeš, J. (2011). Jeden z možných pohledů na současné umění (master’s thesis, Masaryk University, Brno, Czechia). Retrieved from http://is.muni.cz/th/333773/ ff_b/1_Konecna.txt

Myers-Briggs Type Indicator. (2007). In Wikipedia. Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Briggs

Nakonečný, M. (2009. Psychologie osobnosti. Praha, Czechia: Academia.

Nakonečný , M. (1995a). Psychologie osobnosti. Praha, Czechia: Academia.

Nakonečný, M. (1995b). Lexikon psychologie. Praha, Czechia: Vodnář.

Nettle, D. (2006). Schizotypy and mental health amongst poets, visual artists, and mathematicians. Journal of Research in Personality, 40(6), 876-890. doi:10.1016/j.jrp.2005.09.004. Abstract Retrieved from EBSCOhost.

Perrine, N. E., & Brodersen, R. (2005). Artistic and Scientific Creative Behavior: Openness and the Mediating Role of Interests. Journal of Creative Behavior, 39(4), 217-236. Retrieved from EBSCOhost.

Post, F. (1994). Creativity and psychopathology: A study of 291 world-famous men. British Journal of Psychiatry, 165(1), 22-34. doi:10.1192/bjp.165.1.22

Rawlings, D., & Toogood, A. (1997). Using a 'taboo response' measure to examine the relationship between divergent thinking and psychoticism. Personality and Individual Differences, 22(1), 61-68. doi:10.1016/S0191-8869(96)00177-8

Read, H. (1967). Výchova uměním. Praha, Czechia: Odeon.

Reiner, M. (2000, June). Kauza: Stvoření sluncem. Neon. Retrieved from http://www.martinreiner.cz/public/neon/9.pdf

Roy, D. (1996). Personality Model of Fine Artists. Creativity Research Journal, 9(4), 391. Retrieved from EBSCOhost.

Rozbořil, B (2006). Současná sociologie umění (Doctoral dissertation, Masaryk University, Brno, Czechia). Retrieved from http://is.muni.cz/th/5221/fss_d/?lang=en

Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti: obor v pohybu. Praha, Czechia: Grada Publishing.

Sapranaviciute, L., Sinkariova, L. & Perminas, A. (2010). Links between Creativity and Personality Traits in Students of Artistic and Social Profile. Social Sciences (1392-0758), 69(4), 60-68. Retrieved from EBSCOhost.

Simonton, D. (2005). Are Genius and Madness Related? Contemporary Answers to an Ancient Question. Psychiatric Times, 22(7), 21-23. Retrieved from EBSCOhost.

Sněhotová, J. (2010). Personálně-psychologická diagnostika dotazníkem typologie osobnosti GPOP (Unpublished master’s thesis). Charles University, Praha, Czechia.

Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1996). Investing in creativity. American Psychologist, 51(7), 677-688. doi:10.1037/0003-066X.51.7.677

Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha, Czechia: Portál.

Sternberg, R. J. (2006). The Nature of Creativity. Creativity Research Journal, 18(1), 87-98. doi:10.1207/s15326934crj1801_10

Sullivan, P., & McCarthy, J. (2009). An experiential account of the psychology of art. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 3(3), 181-187. doi:10.1037/a0014292

Sun Young, S., & Jin Nam, C. (2009). DO BIG FIVE PERSONALITY FACTORS AFFECT INDIVIDUAL CREATIVITY? THE MODERATING ROLE OF EXTRINSIC MOTIVATION. Social Behavior & Personality: An International Journal, 37(7), 941-956. Retrieved from EBSCOhost.

Syberová, A. Re: Přístupové údaje k dotazníku [online]. Message to: Jana Ottová. July 16 2011; 11:19 CET [cit. 24. července 2011]. Osobní komunikace.

Szobiová, E. (2001). Vzťah tvorivosti a inteligencie – prieniky, podobnosti a odlišnosti. Československá psychologie, 45(4), 323-337. Retrieved from http://cspsych. psu.cas.cz/result.php?from=258&to=258

Szobiová, E. (2004). Tvorivosť, od záhady k poznaniu (2nd ed.). Bratislava, Slovakia: Stimul.

Šalda, F.X. (1905). Boje o zítřek. Retrieved from http://www.ucl.cas.cz/edicee/ data/dejiny/hcl/dcl4/9.pdf

Šípek, J. (2010). Psychologické souvislosti herecké tvorby. Praha, Czechia: KANT - Karel Kerlický.

Švanda, M. (2011). Narativní rekonstrukce básnického já (Unpublished Doctoral dissertation). Masaryk University, Brno, Czechia.

Torrance, E. P. (1995). Why fly?: A philosophy of creativity. New Jersey: Ablex Publishing.

Torrance, E. (1959). Current research on the nature of creative talent. Journal of Counseling Psychology, 6(4), 309-316. doi:10.1037/h0042285

Urban, K. K., Jellen, H. G., & Kováč T. (2003). Urbanův figurální test tvořivého myšlení (TSD-Z) – příručka. Brno, Czechia: Psychodiagnostika.

Utitz, E. (1968). Dějiny estetiky. Praha, Czechia: Nakladatelství československých výtvarných umělců.

Vidláková, I. (2008). Imaginativní schopnosti a tvořivost. E-psychologie [online], 2(4), 38-46. Retrieved from http://e-psycholog.eu/pdf/vidlakova.pdf

Viewegh, J. (1999). Psychologie umělecké literatury. Brno, Czechia: Psychologický ústav AV ČR.

Vinchon, J. (1931). Umělecké projevy choromyslných. Praha, Czechia: Orbis.

Vygotskij, L. S. (1981). Psychologie umění. Praha, Czechia: ODEON.

Wágnerová, I. (2011). Dotazník typologie osobnosti – GPOP (Golden Profiler of Personality) Recenze. E-psychologie, elektronický časopis ČMPS [online], 5(1), 83-86. Retrieved from http://e-psycholog.eu/pdf/wagnerova-rec.pdf

Wolfradt, U., & Pretz, J. E. (2001). Individual differences in creativity: personality, story writing, and hobbies. European Journal of Personality, 15(4), 297-310. doi:10.1002/per.409
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK