Datace autobiografických vzpomínek: vztah přesnosti datace a typu události
Název práce v češtině: | Datace autobiografických vzpomínek: vztah přesnosti datace a typu události |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Autobiographical memories dating: the relationship between dating accuracy and type of an event |
Klíčová slova: | autobiografická paměť, rekonstrukce data, datace, prediktory přesnosti datace |
Klíčová slova anglicky: | autobiographical memory, date reconstruction, event dating, predictors of dating accuracy |
Akademický rok vypsání: | 2010/2011 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.09.2010 |
Datum zadání: | 20.04.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2012 11:15 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2012 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Luděk Stehlík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Významné osobní události mají lidé tendenci si pamatovat lépe, nežli méně významné či neosobní události. „Pamatovat“ si, se ve většině výzkumů týká ústředních aspektů události – co se stalo, kde se to stalo či kdo byl přítomen. Významně méně výzkumů se zabývá i temporálním aspektem událostí, ačkoliv jde také o velmi důležitou informaci.
V teoreticko-přehledové části práce se bude diplomantka zabývat právě temporálním aspektem autobiografických vzpomínek – zejména pak přesností datace v absolutním formátu (den v týdnu, týden, měsíc, rok). Dá se předpokládat, že u různých autobiografických událostí nebude stejná přesnost datace – například narození vlastních dětí bude nejspíše datováno velmi přesně oproti jiným méně jedinečným událostem. Diplomantka se proto pokusí shrnout dosavadní poznání v této málo probádané oblasti a zjistit, které typy událostí by mohly být datovány přesněji. K tomu bude třeba se také zabývat teoriemi autobiografické paměti a klasifikací vzpomínek uložených v dlouhodobé paměti. V praktické části diplomantka stručně popíše design výzkumu, ve kterém jsou sbírány autobiografické události. Práce se bude zabývat jak staršími událostmi (z let 2005 – 2008), tak nedávnými událostmi (několik měsíců starými). Výzkum je součástí větší studie zaměřené na dataci osobních a veřejných událostí a možnosti zpřesnění datace, kterou vede Mgr. Aleš Neusar a diplomantka se na ní podílí. Výzkumným cílem diplomové práce bude vytvořit klasifikaci(e) autobiografických událostí a ověřit, zdali je možné predikovat přesnost datace na základě typu události (další bakalářské a diplomové práce se zabývají jinými vztahy) a které typy událostí jsou obecně datovány přesněji a které méně přesně. |
Seznam odborné literatury |
Andersson, J., Helstrup, T. & Rönnberg, J. (2007). Collaborative memory: How is our ability to remember affected by interactions with others? In Magnussen, S. & Helstrup, T. (Eds.), Everyday Memory (pp. 135-156). New York: Psychology Press.
Belli, R. F. (1998). The Structure of Autobiographical Memory and the Event History Calendar: Potential Improvements in the Quality of Retrospective Reports in Surveys. Memory, 6(4), 383-406. Bohn, A., & Berntsen, D. (2011). The Reminiscence Bump Reconsidered: Children's Prospective Life Stories Show a Bump in Young Adulthood. Psychological Science, 22(2), 197-202. Burt, C. D., Kemp, S., & Conway, M. A. (2003). Themes, events, and episodes in autobiographical memory. Memory & Cognition, 31(2), 317-325. Ezzyat, Y., & Davachi, L. (2011). What Constitutes an Episode in Episodic Memory?.Psychological Science, 22(2), 243-252. Friedman, W. J. (2004). time in autobiographical memory. Social Cognition, 22(5), 591-605. Glasner, T., & Van der Vaart, W. (2009). Applications of calendar instruments in social surveys: a review. Quality and Quantity, (43), 333-349. Goodman, G. S., Magnussen S., Andersson, J., Endestad, T., Lokken L. & Moestue, A. K. (2007). Memory illusions and false memories in the real world. In Magnussen, S. & Helstrup, T. (Eds.), Everyday Memory (pp. 157-182). New York: Psychology Press. Goodman, G. S. & Melinder, A. (2007). The development of autobiographical memory: A new model. In Magnussen, S. & Helstrup, T. (Eds.), Everyday Memory (pp. 111-134). New York: Psychology Press. Janssen, S. M., Chessa, A. G., & Murre, J. M. (2006). Memory for time: How people date events. Memory & Cognition, 34(1), 138-147. Koriat, A. & Helstrup, T. (2007). Metakognitive acpects of memory. In Magnussen, S. & Helstrup, T. (Eds.), Everyday Memory (pp. 251-174). New York: Psychology Press. Larsen, S. F., Thompson, C. P., & Hansen, T. (1999). Time in autobiographical memory. In Rubin, D. C (Ed.), Remembering our Past: Studies in Autobiographical Memory (pp. 129-156). New York: Cambridge University Press. Magnussen, S., Endestad, T., Koriat, A., & Helstrup, T. (2007). What do people believe about memory and how do they talk about memory? In Magnussen, S. & Helstrup, T. (Eds.), Everyday Memory (pp. 5-25). New York: Psychology Press. Odegard, T. N., Lampien, J. M., & Wirth-Beaumont, E. T. (2004). Organisation and retrieval: The generation of event clusters. Memory, 12(6), 685-695. Rubin, D. C. (2006). The Basic-Systems Model of Episodic Memory. Perspectives on Psychological Science, 1(4), 277-311. Rubin, D. C., Schrauf, R. W., & Greenberg, D. L. (2003). Belief and recollection of autobiographical memories. Memory & Cognition, 31(6), 887-901. Shum, M. S. (1998). The Role of Temporal Landmarks in Autobiographical Memory Processes. Psychological Bulletin, 124(3), 423-442. Wagenaar, W. A. (1986). My Memory: A Study of Autobiographical Memory over Six Years.Cognitive Psychology, (16), 225-252. Williams, H. L., Conway, M. A., & Cohen, G. (2008). Autobiographical memory. In Cohen, G. & Conway, M, Memory in the real world (pp. 21-90). New York: Psychology Press. Zimmer, H. D., Helstrup, T. & Nilsson L.-G. (2007). Action events in everyday life and their remembering. In Magnussen, S. & Helstrup, T. (Eds.), Everyday Memory (pp. 57-92). New York: Psychology Press. |