Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vztah hudby a textu v písňových skladbách 15. století
Název práce v češtině: Vztah hudby a textu v písňových skladbách 15. století
Název v anglickém jazyce: The Relationship of Music and Word in the 15th Century Songs
Klíčová slova: Kodex Speciálník, píseň, cantio, kontrafaktum, Cristus surrexit, Omnes una voce, Magnum miraculum.
Klíčová slova anglicky: Codex Speciálník, song, contrafactum, Cristus surrexit, Omnes una voce, Magnum miraculum.
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.07.2010
Datum zadání: 12.05.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 12.09.2011 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.08.2011
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2011
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jan Baťa, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Písňovými skladbami v českých hudebních pramenech v 15. století se již v 80. letech zabývala Dagmar Vanišová a později její práci částečně zrevidovala Jitka Petrusová. S ohledem na nové poznatky je pravděpodobné, že mnoho skladeb považovaných dříve za latinské cantiones může být světského původu.
Má práce si klade za cíl zrevidovat čtyři vybrané skladby z Kodexu Speciálník s přihlédnutím k problematice vztahu slova a hudby. Součástí bude jejich transkripce, analýza a rovněž zasazení do dobového kontextu.
Seznam odborné literatury
Atlas, Allan W.: Renaissance Music. Music in Western Europe, 1400-1600, New York –London 1998, s. 57-61.

Atlas, Allan W. (ed.): Anthology of Renaissance music. Music in Western Europe, 1400-1600, New York – London 1998.

Brinzing, Armin: Parodie und Kontrafaktur, in: Fischer, Ludwig (ed.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 7, Kassel, Basel, London, New York, Prag, Metzler, Stuttgart, Weimar 1997, sl. 1396-1401.

Briquet, Charles Moise: Les Filigranes. Dictionnaire historique des marques du papier des leurs apparition vers 1282 jusqu´en 1600, Paris 1907.

Caldwell, John: Cantio, in: Sadie, Stanley (ed.): The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Volume 5, London 2001, s. 58-59.

Ciegelbauer, Jan: Repertoár rukopisu „Wolfenbüttel, HAB Cod. Guelf. 30.9.2 Aug. 4°“ a jeho vztak k českým zemím, diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze 2009.

Černý, Jaromír: Cantio, in: Fischer, Ludwig (ed.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 2, Kassel, Basel, London, New York, Prag, Metzler, Stuttgart, Weimar 1995, sl. 389-393.

Černý, Jaromír: Vícetextová moteta 14. a 15. století, Praha 1989.

Černý, Jaromír (red.): Historická antologie hudby v českých zemích (do cca 1530), Praha 2005.

Černý, Jaromír: Vícetextová moteta 14. a 15. století, Praha 1989.

Černý, Jaromír: Soupis hudebních rukopisů Muzea v Hradci Králové, in: Miscellanea musicologica XIX, 1966.

Dreves, Quido Maria: Cantiones Bohemicae. Leiche, Lieder und rufe des 13., 14. und 15. Jahrhunderts (Analecta hymnica medii aevi), Leipzig 1886.

Chew, Geoffrey – Fallows, David: Song, in: Sadie, Stanley (ed.): The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Volume 23, London 2001, s. 704-16, zde 707-10.

Fukač, Jiří: Cantio, in: Jiří Fukač, Ivan Vysloužil (ed.): Slovník české hudební kultury, Praha 1997, s. 88-89.

Gancarczyk, Paweł: Musica scripto, Kodeksy menzuralne II połowy XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej, Warszawa 2001, s. 111-153.

Horyna, Martin: Vícehlasá hudba v Čechách v 15. a 16. století a její interpreti, in: Hudební věda 2006/2.

Jost, Peter: Lied, in: Fischer, Ludwig (ed.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 5, Kassel, Basel, London, New York, Prag, Metzler, Stuttgart, Weimar 1996, sl. 1259-1327.

Just, Martin: Konkordanzen als Kontrafakturen in HradKM7 und BerlS 40021, in: Baťa, Jan – Kroupa, Jiří K. – Mráčková, Lenka (ed.): Litera NIGRO skripta manet: in honorem Jaromír Černý, Praha 2009, s. 93-104, zde 99.

Kenney, Sylvia W.: Contrafacta in the Works of Walter Frye, in: Journal of the Amrecian Musicological Society, Vol. 8, No. 3, 1955, s. 182-202.

Martin Kirnbauer: Hartmann Schedel und sein „Liederbuch“, Bern 2001, s. 10.

Kol. autorů: Hudba v českých dějinách, Praha 1983.

Kozachek, Laura: Codex Speciálník, in: Ludwig Fincher (ed.): Die Music in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 8, Kassel, London, Basel, New York, Metzler, Praha – Sttutgart, Weimar 1995, sl. 1682 – 1684.

Kvochová Jana: Anonymní moteta v Kodexu Speciálník. Příspěvek k problematice tenorového moteta na konci 15. století, diplomová práce Univerzita Karlova v Praze 2005.

Mayer Brown, Howard – Fallows, David: Chanson, in: Sadie, Stanley (ed.): The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Volume 5, London 2001, s. 472-88.

Mráčková, Lenka: Behind the stage: some thoughts on the Kodex Speciálník and the reception of polyphony in late 15th-century Prague, in: Early Music, č. 1, 2009, s. 37-48.

Mráčková, Lenka: Části mešního ordinaria v Kodexu Speciálník a jejich evropský kontext, diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze 1998.

Mráčková, Lenka: Eine kleine Folio-Handschrift böhmischer Provenienz, in: Hudební věda 2002/2-3.

Mráčková, Lenka: Patrem Yacten – Sanctus Elezanger, A Fragment of an Unknown Mass Ordinary from Codex Speciálník and its Milanese Context, in: Hudební věda 2006/2, s. 147-164.

Mráčková, Lenka: Polyfonní mešní ordinarium v Kodexu Speciálník, disertační práce, Univerzita Karlova v Praze 2004.

Mužík, František: Christ ist erstanden – Buóh všemohúcí, in: Miscellanea musicologica XX, 1970.

Mužík, František: Úvod do kritiky hudebního zápisu, Praha 1961, s. 16-20.
Orel, Dobroslav: Der Mensuralkodex Speciálník: Ein Beitrag zur Geschichte der Mensuralmusik und Notenschrift in Böhmen bis 1540, disertační práce, Vídeň 1914

Orel, Dobroslav: Počátky umělého vícehlasu v Čechách, in: Sborník filozofické fakulty Univerzity Komenského v Bratislavě, Bratislava 1922.

Perkins, Leeman L.: Chanson, in: Fischer, Ludwig (ed.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 2, Kassel, Basel, London, New York, Prag, Metzler, Stuttgart, Weimar 1995, sl. 564-573.

Petrusová, Jitka: Kodex Speciálník v kontextu soudobé světské tvorby, diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze 1996.

Petrusová, Jitka: Rozbor tzv. Speciálníku královéhradeckého (rkp. II A 7/ Muzea v Hradci Králové) s přihlédnutím k dalším hudebním pramenům z doby okolo r. 1500. Příspěvek k vývoji rukopisné hudební tradice v Čechách, diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze 1994.

Petschek Kafka, Rita: Music in Bohemia, in: Rees, Gustav (ed.): Music in the Renaissance, New York 1954.

Picker, Martin – Falck, Robert: Contrafactum, in: Sadie, Stanley (ed.): The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 1997, s. 367-68.

Ringmann, Herbert – Klapper, Joseph: Das Glogauer Liederbuch - Erste Teil: Deutsche Lieder und Spielstücke, (Das Erbe Deutscher Musik), Kassel 1936.

Strohm, Reinhard: The Rise of European music 1380-1500, Cambridge 1993.

Vanišová, Dagmar: Codex Speciálník: ca 1500 Písně, Lieder, Songs voci e stromenti ad libitum, Praha 1990.

Vanišová, Dagmar: Vícehlasé písňové skladby z 2. pol. 15. stol. a poč. 16. stol. ve Speciálníku královéhradeckém, diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze 1981.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK