Kvantitavní analýza učebnic dějepisu z hlediska křesťanství
Název práce v češtině: | Kvantitavní analýza učebnic dějepisu z hlediska křesťanství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Quantitative Analysis of historiographic Textbooks in term of Christianity |
Klíčová slova: | kvantitativní analýza, dějiny, učebnice, křesťanství, význam |
Klíčová slova anglicky: | qualitative analysis, history, textbooks, Christianity, meaning |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO) |
Vedoucí / školitel: | Dr. Vojtěch Eliáš |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.06.2010 |
Datum zadání: | 30.06.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2011 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.04.2011 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 27.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2011 |
Oponenti: | PhDr. ThLic. Marek Matějek, Th.D., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Nejdříve se zabývejte učebnicí jako edukačním médiem.
2. Vyberte si jednu řadu učebnice pro dějepis a představte její autory. 3. Proveďte kvantitativní analýzu vybrané učebnice z hlediska frekvence křesťanských témat. 4. Vyhodnoťte získaná data. |
Seznam odborné literatury |
1)Sondy a analýzy Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média (Zdeněk Beneš, Blažena Gracová, J. Průcha a kol. (inter. stránky MŠMT Praha 2008).
2)doporučení MŠMT k výuce dějin 20 století + přílohy (internetové stránky MŠMT ČR) 3)Obecná didaktika (Skalková) 4) Dějepisné atlasy pro ZŠ a víceletá gymnázia a)Pravěk, Starověk b)Středověk c) Novověk I d) Novověk II e) Dějiny 20.století, Helena Mandelová a kolektiv 1995,2007, Kartografie Praha a.s. Ostrovní 30, Praha 1. |
Předběžná náplň práce |
1) teorie tvorby učebnic
a) obecně (didaktika Skalková) b) zásady, nároky na tvorbu učebnic dějepisu (v ČR dle MŠMT) (dokument MŠMT schvalovací doložky + Sondy a analýzy-teorie, autoři Beneš, Graceová, Průcha a kol.,dokument na stránkách MŠMT 2008 + doporučení MŠMT k výuce dějin 20 století (přílohy) c) význam studia dějepisu ve vyjádřeních představitelů kat. církve 2) autoři analyzované řady učebnic (profesní profil, dílo) 3) pojetí, celková struktura analyzované řady učebnic dějin 4) vlastní analýza obsahu učebnic kvantitavní metodou (jednotlivé díly) Dějiny pravěku a starověku pro 6. ročník ZŠ a pro primu osmiletého gymnázia) Mandelová,H.;Kunstová,E.;Pařízková,I. Dějiny středověku a počátků novověku pro 7. ročník ZŠ a pro sekundu osmiletého gymnázia) Mandelová,H.;Kunstová,E.;Pařízková,I. Dějiny novověku pro 8. ročník ZŠ a pro tercii osmiletého gymnázia) Mandelová,H.;Kunstová,E.;Pařízková,I. Dějiny novověku pro 8. ročník ZŠ a pro tercii osmiletého gymnázia) Mandelová,H.;Kunstová,E.;Pařízková,I. 5) pokus o zhodnocení analýzy z hlediska přítomnosti zásadních témat křesťanství v díle (srovnávací metoda) |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Quantitative analysis of historiographic textbooks in term of Christianity
The theme of this thesis is the quantitative analysis of contents of selected integral series of historiographic atlases for elementary schools, in term of frequency of occurrence of Christian coherence. |