Trendy ve vystavování současného umění v pražských galerijních prostorách
Název práce v češtině: | Trendy ve vystavování současného umění v pražských galerijních prostorách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Trends in Exhibiting and Presentation of Contemporary Art in Prague Galleries |
Klíčová slova: | výstavy, současné umění, galerie, Praha |
Klíčová slova anglicky: | exhibitions, contemporary art, galleries, Prague |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 09.06.2010 |
Datum zadání: | 09.06.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 30.01.2012 11:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.12.2011 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 13.12.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.01.2012 |
Oponenti: | PhDr. Milan Pech, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Úvod
2) Zhodnocení pramenů a literatury 3) Galerie I. Prostorový kontext uměleckých děl II. Institucionální charakter galerijních prostor a) Galerie jako veřejná instituce b) Soukromé galerie c) Galerie typu D. I. Y. d) Alternativní výstavní prostory 4) Dílo: produkt umělecké tvorby I. Znaky uměleckého díla II. Druhy uměleckých děl a specifické metody jejich prezentace 5) Kurátor I. Role kurátora v současném uměleckém provozu II. Osobnost Haralda Szeemanna a jeho odkaz III. Specifika české kurátorské scény IV. Krize kurátorství? 6) Divák I. Subjekt umělecké exhibice II. Recepce uměleckých děl 7) Nejvýznamnější výstavy současného umění uskutečněné v pražských galeriích 8) Provoz galerie z ekonomického hlediska I. Management, marketing, PR II. Způsoby financování a jeho vliv na výstavní praxi 9) Závěr 10) Obrazová příloha |
Seznam odborné literatury |
ALTSCHULER Bruce (ed.): Collecting the New: Museums and Contemporary Art, Princeton 2005
AUMONT Jacques: The Image, London, 1997 BARTLOVÁ Milena: Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy a výzvy, 2004 BELTING Hans: Konec dějin umění, 2000 BRYSON Norman: Looking at The Overlooked. Four Essays on Still Life Painting, Cambridge 1990 BURNETT Ron: Cultures of Vision. Images, Media and The Imaginery, Bloomington 1995 COOK Sarah, GRAHAM Beryl, GFADER Verina, LAPP Axel (eds.): A Brief history of Curating New Media Art: Conversations with Curators, The Green Box 2010 COOK Sarah, GRAHAM Beryl: Rethinking Curating: Art After New Media, MIT Press 2010 CUNO James: Whose Muse? Art Museums and the Public Trust, Cambridge 2004 DERIEUX Florence (ed.): Harald Szeemann: Individual Methodology, JRP/Ringier 2008 Failure as a poetic dimension. A conversation with Harald Szeemann. Jan Winklemann, in: Metropolis No. 3, červen 2001 FRIED Michael: Art and Objecthood, 1968 GOMBRICH Ernst Hans: The Image and The Eye, Oxford 1982 GOMBRICH Ernst Hans: The Use of Images, London 1999 GREENBERG Reesa, FERGUSON Bruce W., NAIRNE Sandy (eds.): Thinking About Exhibitions, London ? New York 1996 HANÁKOVÁ Petra (ed.): Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět, 2008 KESNER Ladislav: Ekonomika a kultura, 2000 KESNER Ladislav: Marketing a management muzeí a památek, 2005 KESNER Ladislav: Muzeum umění v digitální době, 2000 KESNER Ladislav: Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech, 1997 KNÍŽÁK Milan: Vedle umění, 2002 KORECKÝ David (ed.): Médium kurátor, VŠUP, 2009 KRYSA Joasia: Curating immaterality. The Work of Curator in the Age of Network System, New York 2006 KUONI Carin (eds.): Words of Wisdom. A Curator?s Vade Mecum on Contemporary Art, New York 2001 MACK Gerhard: Art Museum into the Twenty-first Century, 1999 MANSFIELD Elizabeth: Art History and Its Institutions, London 2002 MCCLELLAN Andrew: Art and Its Publics. Museum Studies at the Millenium, London 2003 Mind Over Matter ? rozhovor Hanse-Ulricha Obrista s Haraldem Szeemannem, in: Artforum 1996 MITCHELL William J. T.: Iconology, Chicago 1986 OBRIST Hans Ulrich: A Brief History of Curating, JRP/Ringier 2008 PAUL Christian (ed.): New Media in the White Cube and Beyond: Curatorial Models for Digital Art, University of California Press 2008 ŠEVEČEK Ludvík: Otázky prezentace, interpretace a instalací současného výtvarného umění (sborník příspěvků konference ve Zlíně), 1996 TANNERT Christopher, TISCHLER Ute (ed.): Men in Black. Handbook of Curatorial Practice, Berlin 2004 THEA Carolee, FOCI: Interview with Ten International Curators, New York 2001 TWITCHELL James: Branded Nation: The Marketing of Megachurch, College Inc. and Museumworld, New York 2004 When attitude becomes form: Daniel Birnbaum on Harald Szeemann, in: Artforum, červen 2005 WHITE Peter (ed.): Naming and Practice. Curatorial Strategies for the Future, The Banff Centre for the Arts 1996 Periodika: Art&Antiques, Ateliér, Umění, Labyrint Revue, Frieze, Flash Art aj. |
Předběžná náplň práce |
Cílem mé diplomové práce je zmapovat a reflektovat současnou výstavní praxi v Praze a pokusit se vysledovat trendy a tendence v prezentaci současného umění. Práce se bude opírat o výstupy a informace z předních pražských galerií a teoretická pojednání převážně českých autorů. Časově se práce zaměří na dění ve výstavním provozu za posledních pět let. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The subject of my thesis is to reflect the methods of exhibiting contemporary art in Prague galleries and to try to trace up the trends and tendencies of presenting contemporary art in the last five years. The thesis will be based on the outputs of the main Prague galleries and will consider mainly Czech technical literature. |