Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 384)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Západní hudba v Československu v období normalizace
Název práce v češtině: Západní hudba v Československu v období normalizace
Název v anglickém jazyce: Western Music in the Post-1968 Czechoslovakia
Klíčová slova: Populární hudba, Západ, Ideologie, Černý trh, Socialistická diktatura
Klíčová slova anglicky: Popular music, The West, Ideology, Black market, Socialist dicatorship
Akademický rok vypsání: 2009/2010
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav hospodářských a sociálních dějin (21-UHSD)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 01.06.2010
Datum zadání: 16.12.2010
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 04.06.2012 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:30.04.2012
Datum proběhlé obhajoby: 04.06.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. JUDr. PhDr. Jakub Rákosník, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce navazuje na práci bakalářskou, která se zabývá fenoménem hudebních burz v Československu v období normalizace a která byla v r. 2009 úspěšně obhájena na FFUK. Cílem diplomové práce bude rozšířit spektrum analyzovaných jevů a prozkoumat celkové postavení západní hudby v podmínkách socialistické diktatury v ČSSR (období normalizace).
Předně bude zapotřebí analyzovat recepci západních vlivů a trendů v oblasti populární a rockové hudby v tehdejším Československu a míru jejich osvojení na různých úrovních – na oficiální hudební scéně a také v prostředí nezávislých hudebních skupin a undergroundu. Zde se nabízí hlavně otázka, které prvky západní hudby byly úspěšně domestikovány a které ne a jakým způsobem fungovaly mechanismy, jež se podílely na formování toho, co „bylo přípustné“ a co již nikoliv (schvalování působnosti hudebních skupin, cenzurní zásahy do jejich názvů, kontrola nad vydáváním gramodesek, úpravy textů, atd.).
Problém „hranic západnosti“ souvisel také s tím, jakou roli hrál pojem západní hudby v dobovém veřejném diskurzu. Na jedné straně byl svět Západu (včetně jeho kulturních produktů) často podrobován kritice, především z ideologických pozic. Na straně druhé bylo možno získat v tehdejších médiích jisté množství relativně nezkreslených informací; určité množství desek se západními interprety vycházelo pod křídly státem řízených vydavatelství. Právě příčiny této ambivalence a různé možnosti kontaktu se západní hudbou – skrze hudební burzy, tzv. licenční desky, rozhlas, tisk apod. – bude zapotřebí podrobněji analyzovat, stejně tak i formování a charakter různých subkultur, spojených se západní hudbou.
Jednou z oblastí bádání budou také mechanismy fungování tehdejšího československého showbusinessu. Na jakých principech byl budován? Jaká „pravidla hry“ v tomto specifickém prostředí platila? Jaké byly podobnosti a rozdíly mezi československým a zahraničním prostředím (v kapitalistických či socialistických státech)?
V závěru práce by se tak mohla/měla otevřít perspektiva pro zhodnocení ambivalentního působení západní hudby v normalizační společnosti.
Seznam odborné literatury
ALAN, Josef (ed.), Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945 – 1989. Praha, 2001
BÍLEK, Petr A., K práci i oddechu. Znakový systém normalizační popmusic, in: BÍLEK, Petr A., ČINÁTLOVÁ, Blanka (ed.), Tesilová kavalerie. Popkulturní obrazy normalizace, Příbram 2010
BLÜML, Jan, Státní kulturní politika a česká populární hudba v období tzv. normalizace (k činnosti státních uměleckých agentur v letech 1969-1989), in: POLEDŇÁK, Ivan a Kolektiv, Proměny hudby v měnícím se světě, Olomouc 2007
BREN, Paulina, The Greengrocer and his TV. The Culture of Communism after the 1968 Prague Spring, Ithaca and London. Cornell University Press 2010
ČERMÁKOVÁ, Milada, Festival politické písně, in: Ročenka Státního oblastního archivu v Plzni za rok 2005, Plzeň 2006
ČERNÁ, Miroslava, ČERNÝ, Jiří, Hvězdy světových mikrofonů, Praha 1969, s. 79-97.
CROWLEY, David, REID, Susan , Socialist Spaces. Sites of Everyday Life in the Eastern Bloc, in: CROWLEY, David, REID, Susan (ed.), Socialist Spaces. Sites of Everyday Life in the Eastern Bloc Oxford International Publishers Ltd. 2002
DÖINGHAUS, Uli S., Eine „gesonderte Behandlung“ jenseits des Regellaufs. Der Paket Verkehr unter Kontrolle von Stasi und Zoll. in: HÄRTEL, Christian, KABUS, Petra (ed.), Das Westpaket. Geschenksendung, keine Handelsware, Berlin 2001
FITZPATRICK, Sheila, Everyday Stalinism. Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in The 1930s, Oxford University Press 2000
HÖFERT, Almut, Alteritätdiskurse. Analyseparameter historischer Antagonismusnarrative und ihre historiographischen Folgen. In: HAUG – Moritz, Gabriele, PELIZAEUS, Ludolf (ed.), Repräsentationen der islamischen Welt in Europa der Frühen Neuzeit, 2010 Aschendorff Verlag Münster
JUDT, Tony, Postwar. A History of Europe Since 1945, The Penguin Press, New York 2005
KALINOVÁ, Lenka, Konec nadějí a nová očekávání. K dějinám společnosti 1969 – 1993, Praha 2012
KNAPÍK, Jiří, Únor a kultura. Sovětizace české kultury 1948 – 1950, Praha 2004
KOLEKTIV AUTORŮ, Od mikrofonu k posluchačům. Z osmi desetiletí českého rozhlasu, Praha 2003
KOLEKTIV AUTORŮ, Excentrici v přízemí. Stará vlna v Japonsku, nová vlna v Čechách první poloviny osmdesátých let, Praha 1989
KONRÁD, Ondřej, LINDAUR, Vojtěch, Bigbít, Praha 2001
KOTEK, Josef, Dějiny české populární hudby a zpěvu (1918 – 1968), Praha 1998
KOUŘIL, Vladimír, Jazzová sekce v čase a nečase 1971-1987, Praha 2000
LINDAUR, Vojtěch, Šance sněhových koulí v pekle, Praha 1999.
LINDENBERGER, Thomas, Die Diktatur der Grenzen. Zur Einleitung, in: LINDENBERGER, Thomas, Herrschaft und Eigen – Sinn in der Diktatur. Studien zur Gesellschaftsgeschichte der DDR, Köln 1999.
MACURA, Vladimír, Šťastný věk (a jiné studie o socialistické kultuře), Praha 2008
NADELSON, Reggie, Soudruh rock’n’roll Dean Reed, Praha 2005
POSPÍŠIL, Filip, BLAŽEK, Petr, „Vraťte nám vlasy!“. První máničky, vlasatci a hippies v komunistickém Československu. Studie a edice dokumentů, Praha 2010
PRIMUS, Zdeněk, The Pope Smoked Dope. Papež kouřil trávu. Rocková hudba a alternativní vizuální kultura 60.let, Praha, 2005
PULLMANN, Michal, Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu, Praha 2011
ŘEŘICHA, David, Kořeny a vývojové trendy hnutí Skinheads v 80. a 90.
letech 20. Století, diplomová práce obhájená na UHSD FF UK v roce 2011
SAID, Edward, Orientalismus. Západní koncepce Orientu, Praha 2008
de SAUSSURE, Ferdinand, Kurz obecné lingvistiky, Praha 1996
SHUKER, Roy, Understanding Popular Music, Routledge, New York 2001
SCHILDT, Alex, SIEGFRIED, Detlef, Between Marx and Coca – Cola. Youth cultures in changing European societies, 1960-1980, New York 2007.
SVÍTIVÝ, Eduard. Punk not dead. Praha, 1991
TOMEK, Prokop, Rušení zahraničního rozhlasového vysílání pro Československo, in: TÁBORSKÝ, Jan (ed.), Securitas Imperii. Sborník k problematice zahraničních vztahů čs. komunistického režimu, Praha 2002
TOMOFF, Kiril, 'Most Respected Comrade...' Patrons, Clients, Brokers and Unofficial Networks in the Stalinist Music World, in: Contemporary European History, Vol. 11, No. 1, Special Issue. Patronage, Personal Networks and the Party-State: Everyday Life in the Cultural Sphere in Communist Russia andEast Central Europe (Feb., 2002), Cambridge University Press
VANĚK, Miroslav, Byl to jenom rock’n’roll? Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956-1989, Praha 2010
VANĚK, Miroslav, Kytky v popelnici. Punk a nová vlna v Československu, in: VANĚK, Miroslav (ed.). Ostrůvky svobody. Kulturní a občanské aktivity mladé generace v 80. letech v Československu, Praha 2002
VANĚK, Miroslav, Orální historie ve výzkumu soudobých dějin, Praha 2004
VANĚK, Miroslav, URBÁŠEK, Pavel (ed.), Vítězové? Poražení? Životopisná interview. Díl 2., Politické elity v období tzv. normalizace, Praha 2005
VLČEK, Josef, Alternativní hudební scény. in ALAN, Josef (ed.), Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945 – 1989. Praha, 2001
WICKE, Peter, Zwischen Förderung und Reglementierung – Rockmusik im System der DDR – Kulturbürokratie. In: WICKE, Peter, MÜLLER, Lothar, Rockmusik und Politik. Analysen, Interview sund Dokumente, Berlin 1996
YURCHAK, Alexei, Everything Was Forever, Until It Was No More : The Last Soviet Generation, [s.l.] : Princeton University Press 2005.
YURCHAK, Alexei, Soviet Hegemony of Form. Everything Was Forever Until It Was No More, in: Comparative Studies in Society and History, vol. 45, No. 3, Cambridge University Press 2003
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK