Využití neverbálních technik v nespecifické primární prevenci
Název práce v češtině: | Využití neverbálních technik v nespecifické primární prevenci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | USE OF NONVERBAL TECHNIQUES IN PRIMARY PREVENTION |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Jabok (27-J) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Lucie Hubertová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2009 |
Datum zadání: | 19.05.2009 |
Datum a čas obhajoby: | 25.06.2010 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.03.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.06.2010 |
Oponenti: | Mgr. Jana Macnerová |
Seznam odborné literatury |
Seznam použité literatury
CANGELOSI, James. Strategie řízení třídy. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6 CAMPBELLOVÁ, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-204-1. DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 208 s. ISBN 80-7367-043-7. GAJDOŠOVÁ, Eva; HERÉNYIOVÁ, Gabriela. Rozvíjení emoční inteligence žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-115-8. HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. Vyd 1. Kladno:AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4. HERMOCHOVÁ, Soňa. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1982. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme.Vyd. 1. Praha: Svoboda 1998. ISBN 25-095-88 MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Vyd. 2. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4. MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd.1. Brno: Masarykova univerzita v Brně. NEUMAN, Jan; ĎOUBALÍK, Petr. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 4. vyd. Praha: Portál, 2007. 325 s. ISBN 978-80-7367-276-8. PORTMANNOVÁ, Rosemarie; SCHNEIDEROVÁ, E. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Vyd.1. Praha: Portál 1993. ISBN 80-852-82-67-4. REITMAYEROVÁ, Eva; BROUMOVÁ, Věra. Cílená zpětná vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-317-8. ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 176 s. ISBN 80-7178-689-6 ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. ISBN 80-7178-557-1 ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd.1. Praha: Portál, 2002. 176 s. ISBN 80-7178-616-0. ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-197-6 |
Předběžná náplň práce |
Anotace
Cílem této práce je vyzdvihnout význam neverbálních technik a ukázat, jak je možné s nimi v praxi nespecifické primární prevence nakládat. První část vysvětluje základní pojmy, metody a cíle primární prevence a zasazuje užití neverbálních technik do širších souvislostí. Část druhá popisuje, jak vypadá uvedení teorie do praxe a dokládá to na příkladu konkrétní organizace, která se zabývá primární prevencí. Třetí část přibližuje neverbální techniky s jejich významem a praktickým využitím a popisuje jednotlivé typy technik podle zvolení výrazového prostředku (kresba, hudba, drama nebo využití přirozené neverbální komunikace). Další části popisují zásady komunikace s dětmi a vymezují odlišnosti programů primární prevence od běžného vyučování. Praktická část obsahuje popis jednotlivých skupin neverbálních technik rozčleněných podle praktického využití. Představuje konkrétní charakteristiky her, u kterých jsou uvedeny zkušenosti z praxe, úskalí, se kterými se může lektor setkat a jiná doporučení. Klíčová slova Primární prevence, neverbální techniky, alternativní způsoby komunikace, práce s dětskou skupinou. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Summary
Use of nonverbal techniques in nonspecific primary prevention The goal of this work is to stress the importance of nonverbal techniques and show how to use them in practice in primary prevention of children groups The first part explains basic terms, methods and goals of primary prevention and puts the use of nonverbal techniques in larger context. The second part describes an example of good practices, which can be seen in an organization concerning with primary prevention and ilustrates how the program of primary prevention looks like. The third part deals with nonverbal techniques, defines their importance and practical use and describes types of particular techniques according to an expressive instrument (painting, music, drama or use of natural nonverbal comunication.) Other parts describe the principles of communication with children and specify differences between programs of primary prevention and normal school teaching. The practical part includes description of single activities, their use and difficulty, which might an instructor experience, and other recommendation. Keywords Primary prevention, work with children groups, alternative ways of comunication, nonverbal techniques. |