Úroveň znalostí v poskytování první pomoci laickou veřejností
Název práce v češtině: | Úroveň znalostí v poskytování první pomoci laickou veřejností |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The level of knowledge in first aid by the general public |
Klíčová slova: | první pomoc, integrovaný záchranný systém, rychlá záchranná služba – RZS, kardio-pulmonální resuscitace – KPR, tísňová linka, , pedagog, učební plán, edukační materiál |
Klíčová slova anglicky: | basic life functions, injuries, integrated rescue system, life-threatening, provision of first aid |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK (11-00250) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Alice Strnadová, MBA |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.03.2010 |
Datum zadání: | 05.03.2010 |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2011 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Ústav teorie a praxe ošetřovatelství, Vídeňská 800, Praha 4 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.03.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2011 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (B01821) |
Oponenti: | Mgr. Monika Sojková |
Konzultanti: | Mgr. Miluše Kulhavá |
Zásady pro vypracování |
Řídí se pokyny pro vypracování diplomové práce ÚTPO, Opatřením děkana č. 10/2008 a Pokyny pro napsání práce na závěr bakalářských, magisterských nebo doktorských studií k získání titulu Bc., Mgr. nebo PhD.na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. ?Cíl: Zmapovat současnou znalostost zásad v poskytování první pomoci u laické veřejnosti. Teoretická část: Faktory ovlivňující?postoj laické veřejnosti k první pomoci.?Metody: Studium literatury, učebních osnov, včetně cizojazyčné a dalších pramenů, včetně interních dokumentů zdravotnických zařízení. Doporučuje se provést i základní komparistiku. Praktická část: Zjištění znalostí občanů o?zásadách při poskytování první pomoci s rozlišením dle dosaženého vzdělání. Metodické postupy: V teoretické části rešerše litaratury a pramenů, v praktické části dotazníkový výzkum, řízený rozhovor, včetně použití vhodných statistických metod pro zpracování. Výsledky a diskuse: Popis získaných výsledků,?doplnění o přehledné tabulky, grafy apod. V diskusi interpretovat výsledky výzkumu, srovnání s hypotézami a popřípadě s výsledky dalších výzkumů na dané téma. Návrh opatření - zařazení předmětu do výuky žáků, studentů?i? dospělých v rámci pracovního procesu. Závěry: Shrnutí, zda dosažené výsledky splnily cíle práce, vyvození praktických závěrů pro praxi.?Vytvoření metodické příručky pro použití v praxi s hodinovou dotací. |
Seznam odborné literatury |
Baštecký, J., ?avlík, J. ?imek, J. (1993). Psychosomatická medicína. Praha: Grada. Baumeister, R. F., (1991). Meanings of life. New York: Guilford Press. Belloc, N. B. & Breslow, L. (1972). Relationship of physical health status and health practices. Preventive Medicine 1. Belloc, N. B. (1973). Relationship of health practices and mortality. Preventive Medicine 2. Bermúdez, J. (1999). Personality and health-protective behaviour [elektronická verze]. European Journal of Personality. 13. Blahutková, M., E.Dvořáková, E. (2005). Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido. Bleil, M. E., McCaffery, J. M., Muldoon, M. F., Sutton-Tyrel, K. Manuck, S. S. (2004). Anger-related personality traits and carotid arteryatherosclerosis in untreated hypertensive men. Psychosomatic Medicine, 66. Blumenthal, J. A., Sanders, W., Wallace, A. G., Williams, R. B. & Needles, T. L. (1982). Physiological and psychological variables predict compliance to prescribed exercise therapy in patients recovering from myocardial infarction. Psychosomatic Medicine, 44. Booth-Kewley, S. Vickers. R. R. Jr. (1994). Associations between major domains of personality and health behavior [elektronická verze]. Journal of Personality, 62. Brod, M. I. Hall, S. M. (1984). Joiners and nonjoiners in smoking treatment: A comparison of psychosocial variables. Addictive behaviors, 9. Brondolo, E., Rieppi, R. Erickson, S. A. (2003). Hostility, interpersonal interactions, and ambulatory blood pressure. Psychosomatic Medicine, 65. Brown, B. R.Granick, S. (1983). Cognitive and psychosocial differences between I and E locus of control aged persons. Experimental Aging Research, 9. Carey, K. B. Carey, M. P. (1993). Changes in self-efficacy resulting from unaided attempts to quit smoking. Psychology of Addictive Behaviors, 7. Castelano, R. (1979). Health, behavior and the community. An ecological perspective. New York: Pergamon Press. Csémy, L.Sovinová, H. (2003). Spotřeba alkoholu v české republice. In H. Sovinová Csémy, (Eds.), Kouření cigaret a pití alkoholu v české republice. Praha: Státní zdravotní ústav. Csémy, L., Krch, F. D., Provazníková, H., Rážová, J. Sovinová, H. (2005). Životní styl a zdraví českých školákáků Praha: Psychiatrické centrum. Coan, R. W. (1973). Personality variables associated with cigarette smoking. Journal of Personality and Social Psychology, 26. Costa, P. T.McCrae, R. R. (1987). Neuoticismus, somatic complaints, and disease: Is the bark worse than the bite? Journal of Personality, 55. Dinger, M. K. (1999). Physical activity and dietary intake among college students [elektronická verze]. American Journal of Health Studies, 15. Dosedlová, J. (2005). Optimismus. In M. Blatný, J. Dosedlová, V. Kebza, I. ?olcová (Eds.), Psychosociální souvislosti osobní pohody. Brno: Masarykova univerzita. Nakladatelství MSD. |
Předběžná náplň práce |
V úvodu teoretické části, (kap. 1,2), budou definovány základní pojmy, jejichž znalost spolu s praktickými dovednostmi přispívá ke kvalitě poskytované první pomoci. Kapitola 3 bude věnována Integrovanému záchrannému systému a jeho základním a ostatním složkám. Kap. 4 věnuji obecným zásadám a postupům poskytování první pomoci. Praktická část bakalářské práce bude založena na výzkumu, jehož cílem má být zjištění úrovně znalostí v oblasti poskytování první pomoci u žáků základní školy, střední školy, středního odborného učiliště a učitelů/učitelek základní a střední školy. V souladu s tímto cílem budou stanoveny hypotézy, které zdůvodním v kapitole 7. Pro účely tohoto výzkumu vytvořím 2 výzkumné soubory. Výzkumný soubor č. 1 tvořen dívkami a chlapci základní školy, střední školy a středního odborného učiliště. Výzkumu by se měli zúčastnit také vyučující, kteří budou tvořit výzkumný soubor č. 2. Pro účely tohoto výzkumu zvolím metodu dotazníkového šetření. Pro výstup z dotazníkového šetření vytvořím grafy s procentuálním vyjádřením zkoumané problematiky. Jednotlivé grafické výstupy budou řádně komentovány v kapitole 6. V rámci praktické části bakalářské práce bude pro předmět „Základy první pomoci“ v rámci vzdělávacího programu „Výchova ke zdraví“ vytvořen učební plán tohoto předmětu. Cílem bakalářské práce je objektivní zjištění úrovně znalostí v problematice poskytování první pomoci široké laické veřejnosti, které je realizováno formou výzkumu. Jako součástí práce plánuji vytvoření učebních plánů a edukačního materiálu pro žáky základních škol v rámci vzdělávacího programu „Výchova ke zdraví“. |