Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Učitelnost principů progresivních matic: srovnání českých a romských dětí
Název práce v češtině: Učitelnost principů progresivních matic: srovnání českých a romských dětí
Název v anglickém jazyce: Learnability principles of progressive matrices: a comparison of Czech and Roma children
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: PhDr. Miroslav Rendl, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.12.2009
Datum zadání: 18.12.2009
Datum a čas obhajoby: 31.05.2010 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.05.2010
Datum proběhlé obhajoby: 31.05.2010
Předmět: výsledek diplomové práce (OSZD001)
Oponenti: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V diplomové práci bude studentka pokračovat v problematice řešení úloh maticového typu. Na základě poznatků, které získala při psaní Postupové práce, bude konstruovat matice, které budou sloužit k učení principů řešení.
Se souborem dětí na 2. stupni ZŠ zahrnujících přibližně stejný počet romských a českých žáků bude ve třech fázích administrován pretest, individuální učení principů matic a retest. Kromě toho bude administrován Váňův inteligenční test (převaha verbálního materiálu) a Říčanův Test intelektového potenciálu (neverbální materiál). Budou také zjišťovány některé charakteristiky školní úspěšnosti a rodinného zázemí dětí.
Bude provedena kvantitativní i kvalitativní analýza srovnávající různé skupiny dětí, především romské a české, s cílem zjistit odlišnosti charakterizující způsoby (strategie) zvládání úloh a efektivní výukové intervence vedoucí k lepšímu pochopení struktury úloh.
Seznam odborné literatury
Analýza postojů a vzdělávacích potřeb romských dětí a mládeže. [online]. [cit. 18. 12. 2008]. Dostupné na http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_ROMSKOLY_analyza_vzdelavacich_potreb_romskych_deti_FINAL.pdf

Green, K. E. Components of Item Difficulty of Raven's Matrices , Journal of General Psychology, 1992, 119, 2, p.189-198


Luciáková, H. Jazykovo ? kognitívne schopnosti čítania u rómskych detí. Študentská vedecká odborná činnosť. Bratislava: FF UK, katedra psychologie, 2008


Pape, I. Jak pracovat s romskými žáky. Příručka pro učitele a asistenty pedagogů. [online]. [cit. 18. 12. 2008]. Dostupné na
http://209.85.129.132/search?q=cache:iWzjQulPydUJ:www.rpa.sk/download.php%3Fid%3Ddocument%26file%3DcHJpcnVja2FfamFrX3ByYWNvdmF0X3Nfcm9tc2t5bWlfemFreV90ZXh0X3dlYi5wZGY%3D+internetove+kluby+Pape,+I.+Jak+pracovat+s+romsk%C3%BDmi+%C5%BE%C3%A1ky.+P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka+pro+u%C4%8Ditele+a+asistenty+pedagog%C5%AF.&hl=cs&ct=clnk&cd=5&gl=cz

Primi, R. Complexity of geometric inductive reasoning tasks Contribution to the understanding of fluid intelligence, 2002, Intelligence, 30, 1, p.41-70

Raven, J., C., Progresivne matice, Psychodiagnostika Bratislava, 1972

Ravenova skuška pre dospelých ? pokyny na vykonávanie a vyhodnocovanie testu, Psychodiagnostika Bratislava, 1972

Standfordský Binetův inteligenční test, Psychodiagnostika Brno, 1995
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK