Užití autorského práva ve filmové produkci
Název práce v češtině: | Užití autorského práva ve filmové produkci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The application of copyright in film production |
Klíčová slova: | filmová produkce, audiovizuální dílo, autorské právo |
Klíčová slova anglicky: | film production, audiovisual work, copyright |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav práva autorského, práv průmyslových a práva soutěžního (22-UPA) |
Vedoucí / školitel: | JUDr. Veronika Křesťanová, Dr. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.11.2009 |
Datum zadání: | 15.11.2010 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.05.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 31.05.2011 09:45 |
Místo konání obhajoby: | PFUK |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.05.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 31.05.2011 |
Oponenti: | JUDr. Irena Holcová |
Předběžná náplň práce |
Užití autorského práva ve filmové produkci (resumé)
Tato diplomová práce v obecné rovině popisuje a analyzuje uţití autorského práva v české filmové produkci. Jelikoţ je autorské právo regulující vztahy při výrobě a exploataci audiovizuálního díla součástí širší skupiny norem z transodvětvového oboru filmového práva, tato práce rovněţ naznačuje, jaké další právní předpisy – soukromoprávního i veřejnoprávního charakteru - musejí být ve filmové produkci respektovány. První část této práce vymezuje základní pojmy a koncepty, se kterými se setkáváme ve filmovém právu, jakoţ i v samotné praktické filmové produkci, která je tímto právem upravena. Jsou tedy především definovány hlavní oblasti filmového práva, kterými jsou právo autorské, právo související s právem autorským, právo proti nekalé soutěţi, mediální právo, reklamní právo a právo na ochranu osobnosti. Dále je vymezeno, co lze v právní teorii rozumět pod pojmy film, filmové dílo, audiovizuální dílo, kinematografické dílo a dílo audiovizuálně uţité. Stručně je vysvětlen proces filmové produkce, její funkce, stádia a formy, jakoţ i navazující proces filmové distribuce. Konečně jsou v této části definovány a vysvětleny hlavní profese, se kterými se setkáváme v běţném filmovém štábu v celém prŧběhu filmové výroby, jakoţ i právní a praktická povaha herectví. Druhá část práce shrnuje dosavadní vývoj autorskoprávní ochrany filmŧ na území České republiky, resp. bývalého Československa, ale téţ vývoj v této oblasti v dalších národních právních řádech evropských státŧ a na úrovni mezinárodního a komunitárního práva. Třetí část vysvětluje, jak je právně koncipována filmová produkce v současné České republice. Předestírá, ţe profesionální filmová výroba má převáţně charakter ţivnostenského podnikání a ţe při tomto podnikání musejí být mimo jiné dodrţovány poţadavky tzv. audiovizuálního zákona. Dále je popsán zákon o audiovizuálních mediálních sluţbách na vyţádání, který představuje novou formu právní úpravy distribuce audiovizuálních děl prostřednictvím tzv. sluţeb video-on-demand. Zbytek této části je věnován popisu právních vztahŧ, které vznikají při filmové výrobě a po jejím ukončení mezi producentem na strané jedné a členy filmového štábu, herci,distributorem a divákem na straně druhé. Čtvrtá část práce se věnuje uţití institutu licence ve filmové produkci, a to jednak některých tzv. licencí zákonných, ale zejména licencí, které jsou sjednávány smluvně. V rámci výkladu o smluvních licencích jsou mimo jiné vysvětleny náleţitosti zásahu do všeobecných osobnostních práv, ale také podmínky takzvaného umístění produktu (product placementu) a merchandisingu. Pátá část předkládané diplomové práce se zabývá několika relevantními soudními rozhodnutími. Šestá a poslední část shrnuje klíčový aktuální dokument Ministerstva kultury České republiky nazvaný Koncepce podpory a rozvoje české kinematografie 2011 aţ 2016. Tento dokument analyzuje právní a ekonomický stav současné české kinematografie, a na základě dané analýzy navrhuje čtrnáct opatření, která mají vést ke zlepšení tohoto stavu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The Application of Copyright in the Film Production (Abstract)
This diploma thesis on a general basis describes and analyses the application of copyright in the film production. Because the copyright regulating the relationships coming from the process of production and exploitation of audiovisual work is the part of a broader group of norms comprised within the transbranchial ―film law‖, this paper also indicates what other legal enactments – of civil law as well as of public law origin – have to be respected in the film production. The first part of the paper specify the basic terms and concepts which could be found in the film law as well as in the practical film production itself governed by this law. First of all, the paper defines the main areas of the film law, meaning copyright and its neighbouring rights, unfair competition law, media law, advertising law and protection of personality rights. Further on, it is specified what could be understood in legal theory by terms film, film work, audiovisual work, cinematographic work and underlying work. Next, the paper briefly explains the process of film production, its function, stages and forms, as well as the following process of the film distribution. Finally, this part of the paper defines and explains the main professions which are to be found within the ordinary film crew in the whole course of the film production, as well as the practical and legal nature of the dramatic art (acting). The second part of the thesis summarizes the up-to-now development of the copyright protection of films in the territory of the Czech Republic and the former Czechoslovakia, but also the development in this area of law in other national laws of the European states as well as on the level of the international and EU law. The third part explains how the conception of the film production is legally construed in the present Czech Republic. It argues that the professional film production does mainly take form of the business in trade, and that in the course of this undertaking the producer must abide by, among others, the so-called Audiovisual Act. Next, it describes the Audiovisual Media Services On Demand Act, which represents a new form of legal regulation of the film distribution by the so-called video-on-demand services. The rest of this part is dedicated to the description of the legal relationships which come into being during and after the film production between the producer on one side, and the members of the film crew, actors, distributor and spectator on the other side. The fourth part of the paper addresses to the application of the institute of licence in the film production – meaning partly the so-called statutory licences, but most of all the licences which are negotiated in the contracts. Within the scope of the commentary on the contractual licences, there are among other things explained the conditions of the interference with the general personal rights, but as well the conditions of the so-called product placement and merchandising. The fifth part of the diploma thesis deals with several relevant judicial decisions. The sixth and last part summarizes the key actual document of the Czech Ministry of Culture called Conception of the Support and Development of the Czech Cinematography 2011 – 2016. This paper analyzes the legal and economic state of the present Czech cinematography, and on the basis of that it suggests fourteen arrangements which are supposed to improve the status quo. |