Vybrané nekalosoutěžní jednání a právní ochrana proti takovému jednání
Název práce v češtině: | Vybrané nekalosoutěžní jednání a právní ochrana proti takovému jednání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Selected issues of unfair competition and legal protection against such conduct |
Klíčová slova: | hospodářská soutěž, nekalá soutěž, klamavá reklama |
Klíčová slova anglicky: | economic competition, unfair competition, misleading advertising |
Akademický rok vypsání: | 2009/2010 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra obchodního práva (22-KOBCHP) |
Vedoucí / školitel: | doc. JUDr. Daniel Patěk, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.11.2009 |
Datum zadání: | 06.12.2010 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.09.2012 |
Datum a čas obhajoby: | 18.09.2012 11:45 |
Místo konání obhajoby: | 212 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2012 |
Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2012 |
Oponenti: | JUDr. Vít Horáček, Ph.D. |
Předběžná náplň práce |
Cílem mé diplomové práce je analyzovat jedno z nejčastějších nekalosoutěžních
jednání, klamavou reklamu a možnosti právní obrany proti tomuto jednání. Tato práce se skládá ze šesti kapitol, přičemž každá z kapitol se zabývá různými aspekty nekalé soutěže. V první kapitole jsou popsány různé pokusy o definici hospodářské soutěže a objasněny pojmy jako hospodářský aspekt a hospodářský prospěch. Právní úprava hospodářské soutěže obsahuje přímou a nepřímou regulaci. Nepřímá regulace spočívá ve vyloučení určitého zboží z obchodování a v dohledu nad jinými druhy zboží. Přímá regulace se dělí na antimonopolní právo, které brání vyloučení, omezení nebo jinému porušení hospodářské soutěže, a na soutěžní právo, které zakazuje soutěžitelům užívat nekalé praktiky v boji o zákazníka. Druhá kapitola pojednává o nekalé soutěži, jejím vývoji a jejích subjektech. Jeden z nejzákladnějších prvků nekalé soutěže, koncept „generální klauzule“, je objasněn v této kapitole pomocí popisu jejích znaků a jejího vztahu ke zvláštním skutkovým podstatám nekalé soutěže. Určité jednání musí obsahovat všechny znaky „generální klauzule“ kumulativně, aby mohlo být označeno za nekalosoutěžní. Třetí kapitola, jež je jádrem celé práce, analyzuje právní úpravu reklamy, zejména reklamy klamavé, v české a evropské legislativě. Česká legislativa je prozkoumána detailně. Právní úprava klamavé reklamy je obsažena zejména v zákoně č. 513/1991 Sb., obchodním zákoníku, ve znění pozdějších předpisů. Jsou zde zmíněna také podstatná soudní rozhodnutí, která mohou být užitečná pro porozumění institutu klamavé reklamy. Čtvrtá kapitola pojednává o právních způsobech obrany před nekalou soutěží, jako je žaloba na zdržení se jednání, odstranění závadného stavu, přiznání přiměřeného zadostiučinění, na náhradu škody či vydání bezdůvodného obohacení. Kromě těchto speciálních ustanovení obsažených v obchodním zákoníku, mohou být použita ustanovení obecná, obsažená v občanském zákoníku či ustanovení občanského soudního řádu. Poslední kapitola obsahuje souhrn předchozích kapitol a návrhy na zlepšení současné právní úpravy klamavé reklamy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The purpose of my thesis is to analyse one of the most frequent unfair competition
practice, the misleading advertising and the possibilities of legal protection against this practice. The thesis is composed of six chapters, each of them dealing with different aspects of unfair competition. The first chapter describes various attempts on the definition of the economic competition and explains the terms as economic aspect and benefit. The legal regulation of the economic competition includes direct and indirect regulation. Indirect regulation is based on exclusion of certain items or goods from the trading and on supervision of another category of items. Direct regulation is devided into antitrust law, that prevents elimination, restriction or another violation of economic competition, and into competition law, that prohibits the competitors from using unfair practices in the battle for customer. In the second chapter the unfair competition, its development and its subjects are covered. One of the most essential elements of an unfair competition, the „general clause“ concept, is outlined in this chapter by characterization of its attributes and its relationship to special states of facts of an unfair competition. Certain bahaviour must contain all attributes specified in the „general clause“ accumulatively in order to be able to term this behaviour as unfair competition behaviour. The trird chapter, as a core of this thesis, analyses a legal regulation of advertising, in particular misleading advertising, in Czech and European legislations. The Czech legislation is examined in detail. The legal regulation of misleading advertising is contained primarily in Commercial Code, act No. 513/1991 Coll., as amended. The relevant judicial decisions that could be useful for understanding of misleading advertising institute are also attached. The fourth chapter deals with legal means of protection against the unfair competition, such as action for cessation, for restitution, for reasonable satisfaction, for damages and for unfair enrichment. In addition to these special provisions incorporated in Commercial Code, some universal provisions of Civil Code or some provisions of Civil Procedure Code can be applied. The last chapter consists of summary of foregoing chapters and of motions to improvement in contemporary legal regulation of misleading advertising. |