Christianizace raně středověké společnosti ve světle movitých archeologických nálezů
Název práce v češtině: | Christianizace raně středověké společnosti ve světle movitých archeologických nálezů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Christianization of early medieval society in the view of the movable archeological sources |
Klíčová slova: | Raný středověk – křesťanství – movité archeologické artefakty – závěsné křížky – nákončí |
Klíčová slova anglicky: | Early Middle Ages – Christianity – Movable Archaeological Artifact – Hanging Crosses – Strap end |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro archeologii (21-UPRAV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Ivo Štefan, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 09.06.2009 |
Datum zadání: | 24.05.2011 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum a čas obhajoby: | 20.06.2011 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 24.05.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2011 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Jiří Sláma, CSc. |
Konzultanti: | prof. PhDr. Jan Klápště, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1. Reflexe problematiky cheistianizace v české a západoevropské odborné literatuře. Obecné zhodnocení výpovědních možností archeologie k tématu.
2. Základní nástin průběhu christianizace českých zemí a hlavní otázky. 3. Katalog movitých raně středověkých archeologických památek z Moravy a Čech spojitelných s křesťanstvím a analýza jejich nálezových souvislostí. 4. Zhodnocení výpovědi archeologických pramenů. |
Seznam odborné literatury |
Gurevič, A. 1996: Nebe peklo svět. Jinočany.
Hall, J. 1991: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha. Havlík, L. E. 1993: Kronika o Velké Moravě. Brno. Hecht, F. 1863: Das Holiliar des Bischofs von Prag, Beiträge zur Geschichte Böhmns, Abt. I. Qoellensammlunh I. Band, Prag. Charvát, P. 1999: Na počátku bylo slovo: České křesťanství do roku tisíc, Studia archaeologica Slovana mediaevli II, 7-31. Kožiak, R. 2006b: Conventus episcoporum ad ripas Danubii a 796 jako prameň k počiatkom franských misií na strednom Dunaji, Acta historica neosolensia, 313-320. Kožiak, R. 2007: Conversio gentum a christianizácia vo včasnom středověku. In: Zmátlo, P. (ed.): Ružomberský historický zborník I., 83-100. Krumphanzlová, Z. 1970: Jantar v nálezech hradištní doby v Čechách, sborník Národního muzea v Praze, Řada A – historie, svazek XXIV, 105-115. Krumphanzlová, Z. 1971: Počátky křesťanství v Čechách ve světle archeologických pramenů. Památky archeologické, 406-456. Měřínský, Z. 1988: Kosočtverečné olověné křížky a jejich chronologické postavení v rámci hmotné kultury střední doby hradištní. In: Rodná země, Brno, 122-145. Schülke, A. 1999/2000: Die „Christianisierung“ als Forschungsproblem der südwestdeutschen Archälogie, Zeischrift für Archäologie des Mittealters 27/28, 85-117. Sommer. P. 2001: Duchovní svět raně středověké české laické společnosti. In: Sommer, P. (ed), Začátky křesťanství v Čechách, Kapitoly z dějin raně středověké duchovní kultury, Praha, 13-75. Třeštík, D. 2001: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední Evropa v letech 791-871. Praha. Třeštík, D. 2008: Počátky přemyslovců. Praha. (druhé vydání i když píší 1.) Vavřínek, V. 1963: Církevní misie v dějinách Velké Moravy. Praha. Vida, T. 1995: Frühmittelalterliche scheiben- und kugelförmige Amulett-kapseln zwischen Kaukasus, Kastilien und Picardie. Bericht der Römisch-Germanischen Kommission 76, 219-290. Vida, T. 2009: Herkunft und Funkcion von Privatreliquiaren and Amulettkapseln im frühgeschichtlichen Europa. In: Freeden, U. von – Friesinger, H. – Wamers, E. (Hrsg.), Glauber, Kult und Herrschaft, Bonn, 261-280 |
Předběžná náplň práce |
Předkládaný text se zabývá procesem christianizace s přihlédnutím k vypovídacím možnostem archeologie. Ve středu pozornosti stojí movité archeologické nálezy, které jsou obecně spojované s křesťanstvím. Tyto předměty byly rozděleny do dvou skupin: na artefakty primárně svázané s křesťanstvím (skupina I) a artefakty s praktickou nebo dekorační funkcí nesoucí křesťanskou tematiku (skupina II). Z obou skupiny byla vybrána jedna kategorie předmětů (skupina I: závěsné křížky, skupina II: nákončí), která byla podrobena rozboru. Na závěr je zhodnocen přínos k poznání procesu christianizace. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The presented text deals with a process of Christianization with taking account of informative value of archaeology. Movable archaeological artifacts generally connected with Christianity are paid particular attention. These objects were divided into two groups: Group I - artifacts primarily linked to Christianity, Group II – artifacts with practical or decorative function carrying Christian theme. One category of objects was chosen from both the groups (Group I - hanging crosses, Group II – Strap end) and analysed. At the end a contribution towards knowledge of the process of Christianization is evaluated. |