Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
O principech politické moci u Františka Suáreze: Suárezův pojem souhlasu v kontextu společensko-smluvních teorií 16.-18. století
Název práce v češtině: O principech politické moci u Františka Suáreze: Suárezův pojem souhlasu v kontextu společensko-smluvních teorií 16.-18. století
Název v anglickém jazyce: The Principles of Francisco Suarez’s Political Power: Suarez's consent in the context of the theory of the social contract developing from 16th until 18th century
Klíčová slova: občanská společnost, společenská smlouva, souhlas, politická moc, scholastika, přirozenost, zákon, vůle
Klíčová slova anglicky: the commune society, the social contract, the consent, the political power, the scholasticism, the nature, the law, the will
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra teologické etiky a spirituální teologie (do 2018) (26-KTE)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Stanislav Sousedík, CSc., dr. h. c.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.12.2008
Datum zadání: 18.12.2008
Datum a čas obhajoby: 31.05.2012 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:15.12.2011
Datum odevzdání tištěné podoby:01.12.2011
Datum proběhlé obhajoby: 31.05.2012
Oponenti: doc. Mgr. Bc. David Svoboda, Ph.D.
  doc. ThLic. Michal Altrichter, Th.D.
 
 
Zásady pro vypracování
Při psaní disertační práce jsem postupoval v několika krocích:
1) Snažil jsem se podle svého dosavadního studia a práce nalézt nějaké příhodné téma, ke kterému bych měl vztah. Vymezil jsem se proto na oblast politické filosofie a praktické teologie. Dále jsem hledal nějakého velkého autora, který by měl poměr ke scholastickému myšlení a který by zároveň reprezentoval do jisté míry moderní myšlení. Po poradě se svým školitelem jsem se rozhodl pro Františka Suáreze.
2) Pak následovala četba materiálů. Nejprve jsem si přečetl dvě nebo tři základní studie k Suarezově politické teologii (Brouillard, Mesnard, Muralt), a pak jsem se probíral vlastními Suarézovými texty (hlavně De legibus, Defensio fidei a De opere sex dierum).
3) Na základě četby jsem konkretizoval dále téma. Hledal jsem nějaký klíčový koncept nebo vztah, podle kterého bych pak mohl vystavět celou práci. Dobral jsem se tak k Suarezovu pojmu společenské smlouvy, který je u Suareze do značné míry problematický, ale který je pro jeho politickou nauku zcela zásadní.
4) Rozhodl jsem se jednak ukázat jistý vývoj ve formaci pojmu „společenské smlouvy“ u scholastických autorů, kteří Suarezovy předcházeli, a jednak umístit Suareze do kontextu jiných autorů, kteří se proslavili teoriemi společenských smluv.
5) Pokusil jsem se tak vedle Suareze přečíst a udělat analýzu Hobbesova díla O občanovi a Leviathana, Lockova díla Dvojí pojednání o vládě, a nakonec i Rousseauův spis O společenské smlouvě.
6) Pak následovala redakční práce a doplňování textu o další poznatky, které jsem vyčetl ze sekundární literatury.
7) Nakonec jsem se snažil ukázat Suarezův vliv na pozdější teologické a filosofické myšlení v rovině státovědných teorií. Vztáhl jsem ho i k první sociální encyklice papeže Lva XIII.
Seznam odborné literatury
Slovníky a encyklopedie
CANTO-SPERBER Monique: Dictionnaire d´éthique et de philosophie morale, 2. díl, čtvrté rozšířené vydání, Paris: Quadrige/PUF, 2004.
CASSIN Barbara (dir.): Vocabulaire européen des philosophies, France: Le Robert/Seuil, 2004.
MALÝ ENCYKLOPEDICKÝ SLOVNÍK A – Ž, Praha: Academia, 1972.
MILLER David a kol.: Blackwellova encyklopedie politického myšlení, Brno: Barrister Principal, 2003.
NODÉ-LANGLOIS Michel: Le vocabulaire de saint Thomas d´Aquin, Paris: Ellipses, Collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, 1999.
OTTŮV SLOVNÍK NAUČNÝ, díl 21, Olomouc: Argo/Paseka, 2000.
PATAR Benoit: Dictionnaire abrégé des philosophes médiévaux, Québec: Les Presses philosophiques, 2000.
PELLEGRIN Pierre: Dictionnaire. Aristote, Collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, Paris: Ellipses, 2007.
RAYNAUD Philippe et RIALS Stéphane (dir.): Dictionnaire de philosophie politique, třetí doplněné vydání, Paris: Quadrige/PUF, 2005.
VACANT A. – MANGENOT E. (dir.): Dictionnaire de théologie catholique, sv. 14, díl 2.

Prameny a primární literatura
AKVINSKÝ Tomáš (Tomas d´Aquin): Somme théologique, I–II, Q.90-109, sv. 2, Paris: Les Éditions du Cerf, 2003. (V češtině je dostupný překlad: AKVINSKÝ Tomáš: O zákonech v Teologické sumě, překlad Šprunk Karel, Praha: Krystal OP, 2003.)
AKVINSKÝ Tomáš: O království ke králi kyperskému, in SOUSEDÍK Stanislav (dir.): Texty k studiu dějin středověké filosofie, Praha: Univerzita Karlova, 1994.
AKVINSKÝ Tomáš (Saint Thomas d´Aquin): Petite somme politique. Anthologie de textes politiques traduits et présentés par Denis Sureau, Paris: Pierre Téqui, 1997.
AKVINSKÝ Tomáš (Tomas d´Aquin): Textes sur la Morale, traduits et commentés par Étienne Gilson, Seconde édition augmentée, Deuxieme tirage, Paris: Vrin, 1998, 354–377.
ARISTOTELÉS: Etika Níkomachova, třetí vydání, Praha: Rezek, 2009.
ARISTOTELÉS: Politika, třetí vydání, Praha: Rezek, 2009.
AUGUSTINUS AURELIUS: De Genesi ad litteram, Paris: Bibliothèque augustinienne, 1972.
AUGUSTINUS AURELIUS: Contra Faustum Manichaeum, 22, PL 42, 207–518, Paris: Migne, 1861–1862.
AUGUSTINUS AURELIUS: De civitate Dei, Paris: Bibliothèque augustinienne, 1959.
AUGUSTINUS AURELIUS: De natura boni, Paris: Bibliothèque augustinienne, 1949.
AUGUSTINUS AURELIUS: Les confessions, 2 sv., réimpression de la 2 édition (1992), Paris: Bibliothèque augustinienne, 1998.
AUGUSTINUS AURELIUS: Tractatus in Iohannis euangelium, 6, PL 35, 1379–1976, Paris: Migne, 1861–1862.
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového Zákona. Český ekumenický překlad, 5. přepracované vydání, Praha: Česká biblická společnost, 1994.
BROUILLARD R.: Suarez. Théologie pratique, in VACANT A. – MANGENOT E. (dir.): Dictionnaire de théologie catholique, sv. 14, díl 2., Paris – VI: Librairie Letouzey et Ané, 1941, sl. 2709 – 2728.
BROWN SCOTT James (ed.): The classics of international law. Selections from free works of Francisco Suárez, S.J., Oxford/London: 1944.
COURTINE Jean-Francois: Nature et empire de la loi. Études suaréziennes, France: Vrin, 1999.
GILSON Étienne: Le thomisme. Introduction a la philosophie de saint Thomas d´Aquin, sixième édition, septième tirage, Paris: Vrin, 1997, 375–405.
HOBBES Thomas: Tomáše Hobbesa Základy filozofie státu a společnosti (o občanu), překlad Král Josef, Praha: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1909.
CHARENTON Joseph-Nicolas: Preface du traducteur, in MARIANA Jean De: Histoire générale d´Espagne, sv. 1, Paris: 1725, 1–24.
JAN ZLATOÚSTÝ: Komentář na list Římanům. Homilie 23, in JEAN CHRYSOSTOME: Homélies sur les épitres de saint Paul, sv. 2, Paris: F.-X. de Guibert, 2009.
KANT Immanuel: K věčnému míru, Praha: Oikoymenh, 1999.
LEV XIII.: Rerum novarum, in Sociální encykliky (1891 – 1991), Praha: Zvon, 1996.
LOCKE John: Dvě pojednání o vládě (překlad Král Josef), Praha: Filosofická knihovna – NČAV, 1965.
LOCKE John: Lettre sur la tolérance (1686); Essai sur la tolérance (1667); Essai sur la différence entre pouvoir ecclésiastique et pouvoir civil (1674), in LOCKE John: Lettre sur la tolérance et autres textes, traduction et introduction par Jean Le Clerc, Paris: GF Flammarion, 2007.
MESNARD Pierre: L’essor de la philosophie politique au XVIe siècle, reprint (2009), Paris: Vrin, 1977.
MONTESQUIEU Charles: De l´Esprit des lois, kn. 11, kap. 6, Paris: Pléiade, sv. 2. (V češtině lze použít: O duchu zákonů I, Praha: Oikoymenh, 2010; a O duchu zákonů, Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 1947 (reprint 2003).
MURALT André de: L´unité de la philosophie politique de Scot, Occam et Suarez au libéralisme contemporain, Paris: Vrin, 2002.
PLATÓN: Gorgias, Platónovy Spisy sv. 3, Překlad František Novotný, Praha: Oikoymenh, 2003.
PLATÓN: O zákonech, Platónovy Spisy sv. 5, Překlad František Novotný, Praha: Oikoymenh, 2003.
PLATÓN: Politika, Platónovy Spisy sv. 1, Překlad František Novotný, Praha: Oikoymenh, 2003.
PLATÓN: Ústava, Platónovy Spisy sv. 4, Překlad František Novotný, Praha: Oikoymenh, 2003.
ROUSSEAU Jean-Jacques: O společenské smlouvě neboli o zásadách státního práva, reprint (2002), překlad Veselá Jarmila, Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 1949.
SUÁREZ Francisco: De bonitate et malitia humanarum actuum, disp. 12, Paris: Vivès, sv. 4, 1856.
SUÁREZ Francisco: De caritate, disputatio 13, Paris: Vivès, sv. 12, 1858.
SUÁREZ Francisco: De iustitia qua Deus reddit praemia meritis, et poenas pro peccatis, in Opuscula theologica, Paris: Vivès, sv. 11, 1858.
SUÁREZ Francisco: De opere sex dierum, kn. 5, kap. 7, Paris: Vivès, sv. 3, 1856.
SUÁREZ Francisco: Defensio fidei catholicae et apostolicae adversus anglicanae sectae errores cum responsione ad apologiam pro juramento fidelitatis, et praefationem monitoriam Serenissimi Jacobi Magnae Britanniae Regis, Paris: Vivès, sv. 24, 1856.
SUÁREZ Francisco: Tractatus de legibus ac Deo legislatore in decem libros distributus, Paris: Vivès, sv. 5, 1856.

Sekundární literatura
ALTRICHTER Michal, Jak „jemné“ a „hrubé“ mohou přebývat pospolu, in Mají jezuité vlastní morálku? Studie o Franciscu Suárezovi (1548–1617), právníkovi, filosofovi a teologovi, Olomouc – Velehrad: Refugium, 2004, 9–18.
ANDUJAR Eduardo a BAZÁN Carlos: AEquitas, AEqualitas et Auctoritas chez les maîtres de l´école espagnole du XVIe siècle, in LETOCHA Daniele (dir.): AEquitas, AEqualitas, Auctoritas. Theoretical Reason and Legitimation of Authority in XVIth Century Europe, Paris: Vrin, 1992, 172–185.
ARENDTOVÁ Hannah: Vita aktiva neboli O činném životě, Praha: Oikoymenh, 2007. (fr. překl.: Condition de l´homme moderne, [místo neuvedeno]: Calmann-Lévy, 1983.)
BASTIT Michel: Naissance de la loi moderne, Paris: PUF, 1990, 25–168 a 307–359.
BAYLE Pierre: Bodin Jean, in Dictionnaire historique et critique, 5. vydání, sv. 2, Amsterdam: 1734, 33 – 41, publikováno in BAYER Raymond (ed. dir.) et MESNARD Pierre (trad.): OEuvres philosophiques de Jean Bodin, Paris: PUF, 1951, 23–37.
BERNARDI Bruno: Intorduction – Pour lire le Contrat social, in ROUSSEAU Jean-Jacques: Du contrat social, Paris: GF Flammarion, 2001, 7–34.
BLONDEL Éric: Rousseau (1712–1778), Paris: Ellipses, Collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, 2000, 4–30.
BOUVIER Pascal: Petite histoire de la philosophie politique, Paris: Ellipses, 2009.
BRIESCORN Norbert: Francisco Suárez a učení o „vraždě tyranů“, in Mají jezuité vlastní morálku? Studie o Franciscu Suárezovi (1548–1617), právníkovi, filosofovi a teologovi, Olomouc – Velehrad: Refugium, 2004, 49–68.
BRODRICK James: Francisco Suárez, in Mají jezuité vlastní morálku? Studie o Franciscu Suárezovi (1548–1617), právníkovi, filosofovi a teologovi, Olomouc – Velehrad: Refugium, 2004, 40–45.
BROWN Peter: La Vie de saint Augustin, Seuil, 2001.
BRUN Jean: Aristote et le lycée, desáté vydání, Paris: PUF, 2004.
CACHIA Jean: Éthique a Nicomaque. Livre V (1–10) – La justice. Aristote, Paris: Ellipses, Collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, 1998.
CLÉRO Jean-Pierre: Locke, Paris: Ellipses, Collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, 2004, 80–83.
COLEMAN Janet: Vilém z Ockhamu, in MILLER David a kol.: Blackwellova encyklopedie politického myšlení, Brno: Barrister Principal, 2003.
COUJOU Jean-Paul: État de nature, in Le vocabulaire de Suárez, collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, Paris: Ellipses, 2001, 27–31.
COUJOU Jean-Paul: Philosophie politique et ontologie. Remarques sur la fonction de l´ontologie dans la constitution de la pensé politique. Platon – Aristote – Suárez – Hobbes – Spinoza, sv. 1, Paris: L´Harmattan, 2006, 137–158.
COUJOU Jean-Paul: Suárez et la refondation de la métaphysique comme ontologie. Étude et traduction de l´Index détaillé de la Métaphysique d´Aristote de F. Suárez, Louvain–Paris: Éditions Peeters, 1999.
COURTINE Jean-Francois: La raison et l´empire de la Loi, in CARDOSO Adelino a kol.: Francisco Suárez (1548 – 1617). Tradição e Modernidade, Lisboa: Edições Colibri/Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 1999, 289–310.
COURTINE Jean-Francois: Suarez et le systeme de la métaphysique, Paris: PUF, 1990.
CRUBELLIER Michel – PELLEGRIN Pierre: Aristote. Le philosophe et les savoirs, Paris: Éditions du Seuil, 2002.
DARGE Rolf: Der suarezianische Ansatz der Ersten Philosphie und die Metaphysiktradition, in CEMUS Petronilla (ed.): Bohemia Jesuitica 1556 – 2006, první díl, Praha: Karolinum, 2010, 497–508.
DEML Jakub: Sv. Robert Bellarmin. Biskup, Vyznavač a Učitel Církve, in BELLARMIN Robert: O vystupování mysli k Bohu po žebřících věcí stvořených, Brno: Brněnské tiskárny v Brně, 1948, 7–17.
DOYLE P. John: Španělská scholastika, in HANKINS James: Renesanční filosofie, Dějiny filosofie – sv. 7, Praha: Oikoymenh 2011, 339–344.
DUBREUIL Richard: Préface, in AQINSKÝ Tomáš (Saint Thomas d´Aquin): Petite somme politique. Anthologie de textes politiques traduits et présentés par Denis Sureau, Paris: Pierre Téqui, 1997, 7–13.
ELORDUY Eleuterio: Francisco Suárez. Filosof, teolog, právník, in Mají jezuité vlastní morálku? Studie o Franciscu Suárezovi (1548–1617), právníkovi, filosofovi a teologovi, Olomouc – Velehrad: Refugium, 2004, 19–26.
FORTIN L. Ernest: Saint Thomas d´Aquin, in STRAUSS LEO et CROPSEY JOSEPH: Histoire de la philosophie politique, Paris: Quadrige/ PUF, 1999, 269–297.
GEWIRTH Alan: Marsilius z Padovy, in MILLER David a kol.: Blackwellova encyklopedie politického myšlení, Brno: Barrister Principal, 2003.
GIACON Carlo: La seconda scholastica. Problemi giuridico-politici. Suarez, Bellarmino, Mariana, (1. díl), Milano: Fratelli Bocca.
GILSON Bernard: Présentation, in LOCKE John: Deux traités du gouvernement, Paris: Vrin, 1997, 7–11.
GILSON Étienne: Pourquoi saint Thomas a critiqué saint Augustin (suivi de) Avicenne et le point de départ de Duns Scot, repritn, Paris: Vrin, 1986.
GOYARD-FABRE Simone: Introduction, in HOBBES Thomas: Le citoyen ou les fondements de la politique, Paris: GF Flammarion, 1982, 11–50.
GOYARD-FABRE Simone: Jean Bodin et les trois justices, in LETOCHA Daniele (dir.): AEquitas, AEqualitas, Auctoritas. Theoretical Reason and Legitimation of Authority in XVIth Century Europe, Paris: Vrin, 1992, 3–15.
HALÍK Tomáš: Sociální nauka katolické církve ve společensko-dějinném horizontu, in SOCIÁLNÍ ENCYKLIKY (1891 – 1991), Praha: Zvon, 1996.
HARDIE W. F. R.: Aristotelova teorie spravedlnosti, in Spravedlnost jako zdatnost, (edice Pomfil), Praha: Oikoymenh, 1996, 57–81.
HATTENHAUER Hans: Evropské dějiny práva, Praha: C. H. Beck, 1998.
HEIDER Daniel: Kdo byl František Suárez?. Život a dílo „Vynikajícího doktora“, Olomouc: Refugium, 2009.
HEIDER Daniel: Suárezova metafyzika. Od pojmu jsoucna přes transcendentální jednotu k druhům transcendentální jednoty, Praha: UFaR UK, 2007.
HEIDER Daniel: The Unity of Suárez´s Metaphysics, in Medioevo Rivista di storia della filosofia medievale, XXXIV (2009), Padova: Il Poligrafo, 2009, 475–505.
HOLMAN Robert a kol.: Dějiny ekonomického myšlení, třetí vydání, Praha: C. H. Beck, 2005.
KARFÍKOVÁ Lenka: Milost a vůle podle Augustina, Praha: Oikoymenh, 2006.
LANCEL Serge: Saint Augustin, Paris: Fayard, 1999.
LEFEBVRE René: Politique. Aristote, Paris: Ellipses, Collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, 1997.
LEPAN Géraldine: Discours sur l´origine et les fondements de l´inégalité parmi les hommes. Jean-Jacques Rousseau, Paris: Ellipses, Collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, 1999.
LIBERA Alain de: La philosophie médiévale. Paris: Quadrige/PUF, 2004. (Český překlad knihy: Středověká filosofie. Byzantská, islámská, židovská a latinská filosofie, Dějiny filosofie, sv. 5, Praha: Oikoymenh, 2001.)
LORD Carnes: Aristote, in STRAUSS LEO et CROPSEY JOSEPH: Histoire de la philosophie politique, Paris: Quadrige/ PUF, 1999, 129–168.
MARROU Henri-Rrénée: Saint Augustin et l´augustinisme, Lonrai: Éditions du Seuil, 2003.
MESNARD Pierre: Vers un portrait de Jean Bodin, in BAYER Raymond (ed. dir.) et MESNARD Pierre (trad.): OEuvres philosophiques de Jean Bodin, Paris: PUF, 1951, 7–21.
MULGAN Richard: Aristotelova politická teorie. Úvod do studia politických teorií, Praha: Oikoymenh, 1998.
NOVOTNÝ D. Daniel: Rubio and Suárez: A comparative study on the nature of Entia Rationis, in CEMUS Petronilla (ed.): Bohemia Jesuitica 1556 – 2006, první díl, Praha: Karolinum, 2010, 477–490.
PARKET David: Bodin Jean, in MILLER David a kol.: Blackwellova encyklopedie politického myšlení, Brno: Barrister Principal, 2003.
PECKA Dominik: Člověk. Filosofická antropologie, 2. díl, Řím: Křesťanská akademie, 1970.
PEREIRA José: Suárez between scholasticism and modernity, Milwaukee: Marquette University Press, 2007.
PIEPER Josef: Scholastika. Osobnosti a náměty středověké filosofie, Praha: Vyšehrad, 1993.
POPELOVÁ Jiřina: Politická teorie Johna Locka, in LOCKE John: Dvě pojednání o vládě (překlad Král Josef), Praha: Filosofická knihovna – NČAV, 1965.
RICKEN Friedo: Neměnnost a proměnlivost přirozeného mravního zákona podle Francisca Suáreze, in Mají jezuité vlastní morálku? Studie o Franciscu Suárezovi (1548–1617), právníkovi, filosofovi a teologovi, Olomouc – Velehrad: Refugium, 2004, 69–87.
RODRÍGUEZ Barbero Félix: Suarezianismus, in Mají jezuité vlastní morálku? Studie o Franciscu Suárezovi (1548–1617), právníkovi, filosofovi a teologovi, Olomouc – Velehrad: Refugium, 2004, 27–39.
SCORRAILLE R. De: Francois Suárez de la Compagnie de Jésus, díl 2., Paris: P. Lethielleux, 1911.
SCHMIDT-BIGGEMANN Wilhelm: Die politische Philosophie der Societas Jesu – Bellarmin und Suárez als Beispiel, in CEMUS Petronilla (ed.): Bohemia Jesuitica 1556 – 2006, první díl, Praha: Karolinum, 2010, 543–557.
SCHOCHET J. Gordon: Filmer, Sir Robert, in MILLER David a kol.: Blackwellova encyklopedie politického myšlení, Brno: Barrister Principal, 2003.
SOJKA Milan: Dějiny ekonomických teorií, Praha: Havlíček Brain Team, 2010.
SOUSEDÍK Stanislav: předmluva k překladu O království ke králi kyperskému, in SOUSEDÍK Stanislav (dir.): Texty k studiu dějin středověké filosofie, Praha: Univerzita Karlova, 1994.
SOUSEDÍK Stanislav: Předmluva, in GREDT Joseph: Základy aristotelsko-tomistické filosofie, Praha: Krystal OP, 2009.
STRAUSS Leo: Obec a člověk, Praha: Oikoymenh, 2007.
ŠALDA František Xaver: Rousseau Jean-Jacques, in Ottův slovník naučný, díl 21, Olomouc: Argo/Paseka, 2000.
ŠPRUNK Karel: Tomáš Akvinský o zákonech, in AKVINSKÝ Tomáš: O zákonech v Teologické sumě, Praha: Krystal OP –Křesťanská akademie Řím, 2003, 5–13.
VERNANT Jean-Pierre: Počátky řeckého myšlení, Praha: Oikoymenh, 1995.
VILLEY Michel: Questions de saint Thomas sur le droit et la politique ou le bon usage des dialogues, Paris: PUF, 1987.
VINCENTI Luc: Du Contrat social. Rousseau, Paris: Ellipses, Collection dirigée par Jean-Pierre Zarader, 2000.
Předběžná náplň práce
Tato disertační práce si klade otázku zda lze považovat Františka Suareze za jednoho z představitelů společensko-smluvních teorií rozvíjejících se v období od 16. do 18. století. Suarez, který je známý spíše svými metafyzickými disputacemi, totiž nabízí velice propracovanou teorii vzniku občanské společnosti a politické moci, kde nachází své klíčové místo pojem společenského souhlasu. Na první pohled se zdá, že lze Suareze bez nesnází klást vedle humanistů novověku, jako byli Thomas Hobbes, John Locke nebo později Jean-Jacques Rousseau. Totiž tak jako u nich, i u Suareze má svobodná lidská vůle svoji nezastupitelnou úlohu při vzniku politické společnosti. Je zde však i značný rozdíl. Zatímco u výše jmenovaných humanistů, je svobodná vůle jednotlivců jediným principem politické moci, u Suareze je tato vůle jen nutnou podmínkou, která jde v ústrety Bohem stvořené lidské přirozenosti, jenž je vlastním principem veškeré politické moci. Suarezův pojem společenského souhlasu je tak umístěn do teologického rámce a je úzce spjat s termíny přirozenosti a transcendence. Důsledkem pak je, že Suarez chápe stát jako přirozený morální organismus, a nikoli jako umělé těleso, jak zastává např. Hobbes. Závěrem lze konstatovat, že Suarez sice hájí společensko-smluvní teorii státu, ale jedná se o teorii zcela jiného typu. Vedle liberálního modelu společenské smlouvy, o kterém se domníváme, že utvářel moderní evropskou občanskou společnost s jeho pojetím politické autority, je tedy nutno počítat i s jiným typem neméně vlivným. Typem, který je plodem scholastického myšlení.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The meaning of this dissertation thesis is to find out whether we can regard Francisco Suárez as a representative of the social-contracting theories developing in the period from 16th until 18th century. Suárez, who is more likely known for his metaphysical disputations, gives a really sophisticated formulation about the origin of the common society and the political power, where the key point is the word of the social consent. At the first time it seems that Suárez can be without difficulty considered as a modern period humanist like Thomas Hobbes, John Locke or lately Jean-Jacques Rousseau. As well as they, Suárez thinks that the independent human will has its unsubstitutable part in the origin of the political society. Nevertheless there is a large difference. While according to the mentioned humanists, the independent will is the only principle of the political power, Suárez thinks that this will is just the necessary condition meeting the human nature created by the God, that it is the true principle of the whole political power. Suarez’s meaning of the social consent is then situated in the theological framework and is closely associated with the words of the nature and the transcendence. The result is that Suárez understands the state as a natural and moral organization and not as a prepared sphere that for example Hobbes thinks. In conclusion we can say that Suárez defends the social-contracting theory of the state, but discusses a completely different kind of a theory. Besides the liberal type of the social contract that has been thought to create the modern European commune society with its meaning of the political influence, it is necessary to take into account a different type of the same influence. The type, which is the product of the scholastic way of the thinking.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK