Analýza učiva v učebnici českého jazyka pro 8. ročník základní školy z hlediska kognitivních nároků na žáka
Název práce v češtině: | Analýza učiva v učebnici českého jazyka pro 8. ročník základní školy z hlediska kognitivních nároků na žáka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Analysis of subject matter in textbook of Czech language for 8th grades of basic school from the viewpoint of the cognitive demands on students |
Klíčová slova: | Bloomova taxonomie, český jazyk, kognitivní náročnost, názor učitele, testy inteligence, učebnice, žák základní školy |
Klíčová slova anglicky: | Bloom’s taxonomy, Czech language, cognitive demands, teacher’s opinion, IQ tests, textbooks, secondary-school pup |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.03.2009 |
Datum zadání: | 10.03.2009 |
Datum a čas obhajoby: | 02.06.2011 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M303 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.06.2011 |
Předmět: | výsledek diplomové práce (OSZD001) |
Oponenti: | PhDr. Miroslav Rendl, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na rozbor nejpoužívanější učebnice českého jazyka pro 8. ročník ZŠ. V rámci analýzy budou vytyčeny okruhy učiva, způsoby jejich rozvíjení a typy cvičení k jejich prohlubování, zároveň budou určeny kognitivní nároky a předpoklady pro jejich zvládnutí. U vybraných inteligenčních testů budou stanoveny verbální subtesty nejbližší (relevantní)učivu pro daný ročník. Jejich položky budou zkonfrontovány s kognitivními nároky na zvládnutí učiva českého jazyka 8. ročníku základní školy. Výstupem budou zjištěné shody, rozdíly v kognitivních nárocích učiva a mezi požadavky testů inteligence (verbální částí) na mentální schopnosti žáků daného věku. |
Seznam odborné literatury |
Eysenck, M. - Keane, M.T.: Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008
Gardner, H.: Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999 Helus, Z.: Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979 Novák, Z.- Psturžinová, J.: Verbální složka intelektové schopnosti žáků. Praha: Academia, 1982 Sternberg, R.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002 Vágnerová, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Portál, 2001 |