Teoretická východiska projektového vyučování a školní projekty v praxi
Název práce v češtině: | Teoretická východiska projektového vyučování a školní projekty v praxi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teoretical resources of project-based learning and school projects in practice |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. PaedDr. Milada Švecová, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.01.2009 |
Datum zadání: | 28.04.2009 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 08.09.2009 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2009 |
Oponenti: | PaedDr. Anna Sandanusová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Literatura:
ŠVECOVÁ, M. Teorie a praxe školních projektů ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2001. 79 s. ISBN 80-246-0227-X. ŠVECOVÁ, M., HLÁSKOVÁ, M. Školní ekologické projekty s využitím lokalit na Třeboňsku. In Šulcová, J. [ed.]: Třeboňsko 2000. Ekologie a ekonomika Třeboňska po dvaceti letech. Třeboň: UNESCO / MaB, ENKI, o.p.s., 2001. s. 85-86. ISBN 80-238-6370-3. ŠVECOVÁ, M. Projekty a možnosti jejich začlenění do výuky přírodopisu a biologie. Biologie, chemie, zeměpis. 2002, roč. 11, č. 3, s. 7-9. ISSN 1210-3349. ŠVECOVÁ, M. a kol. Integrativní formy výuky jako inovační fenomén v přírodních vědách. In Sborník referátů z mezinárodní vědecké konference Biologické dny 2002. Nitra: Universita Konštantína Filozofa, Fakulta prírodných vied, 2002. s. 61-62. ISBN 80-8050-520-9. ŠVECOVÁ, M. Projekty v přírodovědných předmětech: Raadce učitele. 1. vydání. Praha: Nakladatelství Dr.Josef Raabe, 2003. 29 s. ISBN 80-86307-06-9. ŠVECOVÁ, M. a kol. Integrating forms of education as an innovative phenomenon in teaching nature science disciplines in the Czech Republic. Matthias Belivs University Proceedings, Journal of Experimental and Theoretical Biology,2003, roč. 3, č. 1, s. 17-25. . ŠVECOVÁ, M. a kol. Integrating forms of education as an innovative phenomenon in teaching nature science disciplines in the Czech Republic. Matthias Belivs University Proceedings, Journal of Experimental and Theoretical Biology Faculty of Natural Sciences, . 2003. roč. 3, č. 1, s. 17-25. ISBN 80-8055-562-1. ŠVECOVÁ, M. a kol. Integrating forms of education in teaching nature science disciplines in the Czech Republic. In Teachers, Students and Pupils in a Learning Society, Association for Teacher Education in Europe. Riga: University of Latia, ATEE, 2003. s. 344?354. ISBN 9984-712-36-2. ŠVECOVÁ, M. a kol. Školní projekt jako kreativní forma výuky přírodovědných předmětů na základní a střední škole. Pedagogika. 2003, roč. 53, č. 4, s. 396-404. ISSN 0031-3815. ŠVECOVÁ, M., MATĚJKA, D. School project as a creative phenomenon for gifted childern. In Educational Technology for Gifted Education from Information Age to Knowledge Era. Pamplona: University of Navara, 2004. s. 41. BENEŠ, P., PUMPR,V., ŠVECOVÁ, M. Projektové vyučování přírodovědných předmětů s využitím IKT. In. Beneš, P. a kol. (eds): Vzdělávání pro život v informační společnosti, Praha 2005, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, s. 159 ? 162. ISBN 80-7290-198-2 |
Předběžná náplň práce |
Projektové vyučování se v stává součástí výuky na českých školách. Je založeno na propojení teorie a praxe, vede žáky k aktivní činnosti, řeší problémy praktického zaměření. Tato metoda (organizační forma) má motivační charakter, dovoluje žákům spojit poznání s prožitkem a smyslovým vnímáním, posiluje samostatnost, schopnost vyhledávat informace z různých zdrojů, schopnost spolupracovat, formulovat názory a řešit problémy.
Cílem této bakalářské práce je shromáždění a utřídění poznatků o projektovém vyučování, jeho výzkumu a zmapování již existujících školních projektů v biologické praxi. Práce obsahuje informace o americkém pragmatismu a pojetí projektového vyučování dle různých autorů. Pozornost je věnována managemnetu projektového vyučování ve školní praxi. |