Lišejníky: Lichenologická studie Károvského údolí. Lišejníky v systému vzdělávání a modelové praktické cvičení pro základní a střední školu
Název práce v češtině: | Lišejníky: Lichenologická studie Károvského údolí. Lišejníky v systému vzdělávání a modelové praktické cvičení pro základní a střední školu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Lichens: Lichenological study of Károvské údolí valley. Lichens in the educational system; model practical exercise for grade school and college |
Klíčová slova: | acidofilní druhy, ekologie, Károv (Praha, Zbraslav), laboratorní úlohy, lišejníky, učebnice, xerotermní společenstva |
Klíčová slova anglicky: | acidophile species, ecology, Károv (Prague, Zbraslav), laboratory tasks, lichens, textbooks, xerotherm communities |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra botaniky (31-120) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. David Svoboda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.11.2008 |
Datum zadání: | 30.08.2010 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.09.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2010 |
Oponenti: | RNDr. Mgr. Josef Halda, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Ondřej Peksa, Ph.D. |
RNDr. Zdeněk Palice, Ph.D. | |
Předběžná náplň práce |
Károvské údolí pro svou blízkost Praze patří k hojně navštěvovaným lokalitám exkursemi a badateli různých oborů. Lišejníky tohoto území komplexně zpracovány nejsou a v literatuře téměř nenacházíme žádné zmínky. Práce je určena přednostně pro studenta učitelství biologie, jelikož v roce 2007 vzniklá naučná stezka, ve které jsou kromě obvyklých objektů (živočichové, rostliny)zachyceny i mechorosty, přímo vybízí k doplnění o lišejníky, čímž bude skloubeno odborné zadání práce spolu s pedagogickým efektem, neboť Károvské údolí je častým místem návštěv středoškolských i jiných exkursí. Cílem práce je zkoumání diversity lišejníků na relativně stejnocenném horninovém podkladu údolí, které hostí jak listnaté lesy, skalní výchozy a xerothermní stráně, tak i některé antropogenní substráty. Na bakalářskou práci, vykonanou v r. 2008 stejnou studentkou navazuje práce magisterská diplomová, která kompletně zpracuje floristiku a kromě toho, po zvládnutí odborné problematiky naváže na druhou, pedagogickou část. Lišejníky jsou již dlouhou dobu pro svou barevnost, snadnou dostupnost a v neposlední řadě také pro ukázku symbiosy - soužití roůzných organismů - objektem výuky na základních i středních školách. Při výuce však převažuje ryze formalistické pojetí (terčovnka bublinatá, terčovník zední, symbiosa) a studenti (žáci)nejsou seznámeni s lišejníky důkladně. S příchodem nových Rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro základní a střední školu vyvstala potřeba revidovat lišejníkovou tématiku a nověji ji zpracovat. To je náplní druhé části práce - vypracovat shrnutí v různých učebnicích (konec 19.-21.stol.) a vypracovat laboratorní úlohy, jejichž realizovatelnost bude ověřena v praxi. |