Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a metody výuky těchto předmětů (Analýza dat získaných v rámci mezinárodního výzkumu TIMSS)
Název práce v češtině: Postoje českých žáků k přírodovědným předmětům a metody
výuky těchto předmětů
(Analýza dat získaných v rámci mezinárodního výzkumu TIMSS)
Název v anglickém jazyce: Attitudes of czech students toward science subjects and teaching methods
used in this subjects (Data analysis of TIMSS research)
Akademický rok vypsání: 2008/2009
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.10.2008
Datum zadání: 24.10.2008
Datum a čas obhajoby: 11.05.2010 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2010
Datum proběhlé obhajoby: 11.05.2010
Oponenti: doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat publikace týkající se dotazníkových šetření výzkumu TIMSS. Seznámit se s databázemi výsledků z dotazníkových šetření a způsobem kódování jednotlivých otázek a odpovědí.

2. Ze žákovských dotazníků použitých ve výzkumu TIMSS 2007 vybrat otázky týkající se postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, aspirací žáků v těchto předmětech a jejich volnočasových aktivit a otázky týkající se metod práce používaných v hodinách přírodovědných předmětů, zejména ve fyzice. Z učitelských dotazníků vybrat otázky týkající se vztahu učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání a otázky týkající se jejich metod práce.

3. V databázích vyhledat a zpracovat data k jednotlivým otázkám formou tabulek s relativními a absolutními četnostmi, popř. formou grafů.

4. Na základě analýzy získaných dat zjistit, jaké jsou postoje českých žáků k přírodovědným předmětům v testovaných věkových kategoriích, jaké jsou postoje učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolání a jaké metody práce se využívají v přírodovědných předmětech.

5. Získané výsledky porovnat s údaji z předchozích šetření výzkumu TIMSS v letech 1995 a 1999 a výsledky výzkumu PISA v této oblasti.
Seznam odborné literatury
[1] STRAKOVÁ, J., PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 4. ročníků. Praha, VÚP, 1997.
[2] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Souhrnné výsledky žáků 8. ročníků. Praha, VÚP, 1996.
[3] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Podmínky a průběh výuky v 8. ročníku. Praha, ÚIV, 1997.
[4] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Posun ve znalostech čtrnáctiletých žáků v matematice a přírodních vědách. Zpráva o výsledcích mezinárodního výzkumu TIMSS. Praha, ÚIV, 2001.
[5] STRAKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., PALEČKOVÁ, J.: Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělávání. Výsledky žáků posledních ročníků středních škol. Praha, VÚP, 1998.
[6] STRAKOVÁ, J., KAŠPÁRKOVÁ, L.: Matematická a přírodovědná gramotnost v Třetím mezinárodním výzkumu matematického a přírodovědného vzdělávání. Praha, ÚIV, 1999.
[7] Science Achievement in the Primary School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1997.
[8] Science Achievement in the Middle School Years (TIMSS). USA , ISC Boston College 1996.
[9] TIMSS 1999 International Science Report. USA , ISC Boston College 2000.
[10]PISA 2006. Science competencies for tomorow`s world. Volume 1: Analysis. Volume 2: Data. OECD 2007.
[11] PALEČKOVÁ, J. a kol.: Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006. Poradí si žáci s přírodními vědami? ÚIV, Praha 2007.
[12] STRAKOVÁ, J. a kol.: Vědomosti a dovednosti pro život. Čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků. Praha, ÚIV, 2002.
[13] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V.: Učení pro zítřek. Praha, ÚIV, 2005.
Předběžná náplň práce
Na základě analýzy dat získaných v rámci dotazníkového šetření výzkumu TIMSS 2007 bude zpracován přehled postojů českých žáků k přírodovědným předmětům, zejména fyzice, a postojů učitelů přírodovědných předmětů ke svému povolaní. Pozornost bude věnována i metodám práce využívaným v přírodovědných předmětech. Výsledky budou porovnány s údaji z předchozích šetření výzkumu TIMSS v letech 1995 a 1999 a výsledky výzkumu PISA v této oblasti.
Diplomová práce naváže na práci bakalářskou, která byla zaměřena na postoje českých žáků k přírodovědným předmětům zjištěné v rámci výzkumu TIMSS 1995 a 1999 a výzkumu PISA.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
On the basis of questionnaries data analysis of TIMSS 2007 research there will be made a summary of czech students attitudes toward science subjects, especially physics, and science teachers attitudes toward their job. Attention will be payed also to teaching methods in science subjects. Results will be compared with data from previous surveys in years 1995 and 1999 and data from PISA research.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK