Mikrostruktura nerovnovážných tuhých roztoků na bázi Al-Mn
Název práce v češtině: | Mikrostruktura nerovnovážných tuhých roztoků na bázi Al-Mn |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Microstructure of non-equiblirium Al-Mn based solid solutions |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra fyziky materiálů (32-KFM) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Miroslav Cieslar, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.11.2008 |
Datum zadání: | 19.11.2008 |
Datum a čas obhajoby: | 17.05.2010 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.05.2010 |
Datum proběhlé obhajoby: | 17.05.2010 |
Oponenti: | prof. RNDr. Miroslav Karlík, Dr. |
Zásady pro vypracování |
Společenský tlak na snižování emisí produkovaných automobily vede ke snižování hmotnosti všech jejich součástí. Proto i lamely tepelných výměníků nové generace jsou konstruovány z velmi tenkých hliníkových fólií (< 100 μm), které jsou k ostatním částem pájeny za vysoké teploty. Toto finální zpracování vede ke značnému poklesu mechanické pevnosti lamel. Tento negativní jev lze částečně ovlivnit výběrem složení materiálu a jeho zpracováním před finálním pájením.
Při konstrukci tepelných výměníků pro automobilový průmysl se používají slitiny připravené moderní metodou plynulého lití mezi válce. Rychlá krystalizace taveniny vede ke značnému přesycení tuhého roztoku, v důsledku jehož rozpadu při dalším zpracování vznikají v materiálu částice jiných fází. Jejich typ a rozdělení mají výrazný vliv na výslednou strukturu a vlastnosti po finálním zpracování. Cílem práce je zmapování mikrostrukturních procesů probíhajících v plynule lité slitině na bázi Al-Mn s různým množstvím dalších příměsí, které mohou příznivě ovlivnit finální vlastnosti materiálu. 1. Úvodní studium doporučené literatury a sepsání rešerše. 2. Příprava vzorků pro mikrostrukturní pozorování. 3. Experimentální studium připravených vzorků. 4. Vyhodnocení výsledků a sepsání diplomové práce. |
Seznam odborné literatury |
P. Kratochvíl, P. Lukáč, B. Sprušil: Úvod do fyziky kovů I. SNTL-ALFA, Praha 1984.
J.E. Hatch: Aluminium. Properties and Physical Metallurgy, ASM, Metal Park, Ohio, 1994. M. Slámová, M. Karlík, M. Cieslar, B. Chalupa, P. Merle: Kovové materiály 41 (2003) 51. Další články z knihovny KFM MFF UK podle doporučení vedoucího práce. |
Předběžná náplň práce |
Společenský tlak na snižování emisí produkovaných automobily vede ke snižování hmotnosti všech jejich součástí. Proto i lamely tepelných výměníků nové generace jsou konstruovány z velmi tenkých hliníkových fólií (< 100 μm), které jsou k ostatním částem pájeny za vysoké teploty. Toto finální zpracování vede ke značnému poklesu mechanické pevnosti lamel. Tento negativní jev lze částečně ovlivnit výběrem složení materiálu a jeho zpracováním před finálním pájením.
Při konstrukci tepelných výměníků pro automobilový průmysl se používají slitiny připravené moderní metodou plynulého lití mezi válce. Rychlá krystalizace taveniny vede ke značnému přesycení tuhého roztoku, v důsledku jehož rozpadu při dalším zpracování vznikají v materiálu částice jiných fází. Jejich typ a rozdělení mají výrazný vliv na výslednou strukturu a vlastnosti po finálním zpracování. Cílem práce je zmapování mikrostrukturních procesů probíhajících v plynule lité slitině na bázi Al-Mn s různým množstvím dalších příměsí, které mohou příznivě ovlivnit finální vlastnosti materiálu. |