Strach při nepřevratových skocích v disciplíně přeskok
Název práce v češtině: | Strach při nepřevratových skocích v disciplíně přeskok |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Fear at Vault in Gymnastics |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eva Chalupová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.04.2006 |
Datum zadání: | 15.04.2006 |
Datum a čas obhajoby: | 06.05.2008 10:00 |
Místo konání obhajoby: | 110A |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2008 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.04.2008 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.05.2008 |
Oponenti: | Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. rešerše literatury
2. příprava interview 3. sběr dat 4. analýza dat 5. sepsání práce |
Seznam odborné literatury |
Artašes, I. Metody regulace psychofyziologického stavu. Research Support: Scheme, 2000.
Atkinson, R. L. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003. Carron, A. V.: Reactions to ?anxiety and motor behavior?. Journal of Motor Behavior, 2, 1971, 181 ? 188. Cogan, K. D., Vidmar P. Sport Psychology Library: Gymnastics. Morgantown: Fitness Information Technology, 2000. Dovalil, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005. Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000. Hanin, YL. (Ed) Emotions in Sport. Leeds: Human Kinetics, 2000 Hendl, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. Hendl, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Honzák, R. Strach, tréma, úzkost a jak je zvládnout. Praha: Maxdorf, 1995. Hošek, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2001. Jones, G. Competitive anxiety in sport. In. Bidle, SJH. (Ed). European perspectives on exercise and sport psychology. Champaign: Human Kinetics, 1995 Jones, G., Swain, Abj., Calf, A. Gender differences in precompetition tempoval patterning and antecedents of anxiety and self-confidence. Journal of Sport and Exercise Psychology, 1991, 13, 1-15 Kirstová, A. Kniha o překonávání stresu. London: Unwin Hyman, 1986. Kolektiv autorů. Sportovní gymnastika ?Příručka pro školení trenérů III. třídy. Praha: Olympia, 1971. Krech, D. Elements of psychology. New York: A. A. Knopf, 1969. Kubička, J. a kol. Gymnastické názvosloví II. Cvičení na nářadí. Praha: Karolinu, 1993. Kvasil, B. a kol. Malá československá encyklopedie. Praha: Academia, 1984. Levenson, R. W. Human emotion: A functional view. In EKMAN, P., DOVIDSON, R. J. The nature of emotion: Fundamental questions. New York: University Press, 1994. Libra, J. a kol. Teorie a metodika sportovní gymnastiky II. díl. Praha: SPN, 1973. Libra, J., Kloda, G. Vrcholová sportovní gymnastika mužů. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství, 1957. Macák, I., Hošek, V. Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: SPN, 1989. Martens, R. Anxiety and motor behavior: a review. J. of Motor Behavior, 2, 1971, 151 -179 Martens, R., Vealey, Rs., Burton, D. (Eds.) Competitive anxiety in sport. Champain, IL: Human Kinetics, 1990 Moran, A. P. Sport and Exercise Psychology: A critical Introduction. London, Routledge, 2004. Nakonečný, M. Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academie, 1997. Nakonečný, M. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. Ribot, Th. La Psychologie des sentiments. Paris: 1936. Selye, H. The Physiology and Patology of Exposure to Stress. Acta, Montreal, Canada. 1950 Spielberger, Ch. D. Conceptual and methodological issues in anxiety research. In: Ch. D. Spielberger (ed.): Anxiety ? current trends in theory and research. Vol. II. New York, London, Acad, Press 1972. Slepička, P., Hošek, V., Hátlová, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2006. Stuchlíková, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. Svoboda, B. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2003. Šimek, J. Lidské pudy a emoce. Jihlava: Lidové noviny, 1995. Tůma, Z., Technické základy pohybu jako východiska didaktiky struktury složitých pohybových činností. Kandidátská disertační práce. Praha: FTVS UK, 1992. Vaněk, M., Hošek, V., Svoboda, B. Studie osobnosti ve sportu. Praha: Univerzita Karlova, 1974. Velé, F. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada Publishing, 1997. Vymětal, J. Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál, 2004. Vymětal, J. Základy lékařské psychologie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994. |
Předběžná náplň práce |
Cílem diplomové práce bylo provést výzkum a popsat metody pro zvládnutí strachu při realizaci nepřevratových skoků v disciplíně přeskok. Dále definovat rozdíly mezi postupy dotazovaných trenérů sportovní gymnastiky a učitelů tělesné výchovy. V teoretické části jsem stručně nastínil charakteristiku problematických emocí a pojmů s touto tematikou spojených, což byl určitý ?odrazový můstek? pro provedení výzkumu. Výzkum byl proveden formou poznávacího polostrukturovaného rozhovoru, tzv. interview, se sedmi učiteli tělesné výchovy a sedmi trenéry sportovní gymnastiky a tento byl podroben kvalitativní analýze.
V následujících kapitolách jsem se věnoval stručně historii přeskoku a formám výuky spojených s disciplínou přeskoku. Zjištěná data od trenérů a učitelů byla porovnána mezi sebou a následně i s literaturou. Výsledky: Trenéři sportovní gymnastiky a učitelé tělesné výchovy využívají podobné didaktické metody k odstranění strachu při nepřevratových skocích v disciplíně přeskok. Trenéři sportovní gymnastiky mají kladnější postoj k tréninkovým hodinám. U učitelů všeobecně převládají v hodině tělesné výchovy časové nedostatky při výuce přeskoku, následné nedostatky musí řešit žáci vlastní iniciativou, a to doučovacími hodinami. Všichni se shodují v didaktických metodách a postupech, žádný z dotazovaných však nepřikládá psychologickým metodám důležitost, jelikož se o nich při rozhovoru nikdo nezmínil. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The objective of my thesis was to do a research and to describe methods for overmastering the fear at vault. To define also the practice differences on the basis of how the vault is taught by the coaches of gymnastics and teachers of physical training.
In the theory section, I sketched out shortly the characteristics of the problematical emotions and concepts related with this topic. It was kind of ?take-off platform? for the research. The research has been done with 7 teachers and 7 coaches by a method of an interview. And the interview was then analyzed. In the following chapters I attended to the history of vault and teaching forms related with this discipline. I used realized data and compared them with one another and subsequently with the literature. Results: It was found out that the tutorial approach of the teachers of physical training and the coaches of gymnastics is very similar. The attitude of the coaches is more positive. In case of the teachers dominates the lack of time in the classes of vault. Subsequent insufficiency the students have to solve by their own initiative and by private classes. The approach and used methods between the teachers and the coaches are alike. They coincide with the didactic methods and process. Neither the teacher nor the coaches attach importance to the psychological methods for not mention it in the interview. |