Netradičně pojaté pokusy z optiky na gymnáziu
Název práce v češtině: | Netradičně pojaté pokusy z optiky na gymnáziu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Unusual experiments in education of optics at grammar school |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.10.2007 |
Datum zadání: | 25.10.2007 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2008 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.06.2008 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 23.06.2008 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2008 |
Oponenti: | Mgr. Jakub Jermář |
Zásady pro vypracování |
1. Navrhnout několik netradičních pokusů z optiky pro výuku fyziky na gymnáziu.
2. Vyrobit potřebné pomůcky k těmto pokusům a pokusy vyzkoušet („odladit“). 3. Vytvořit didaktickou dokumentaci k navrženým pokusům. 4. Vytvořit fotodokumentaci k pokusům a doprovodné materiály k nim v elektronické podobě tak, aby vše bylo možné umístit na vhodné www stránky. |
Seznam odborné literatury |
Hilscher H.: Physikalische Freihand-experimente. Aulis Verlag Deubner, Köln 2004.
Wendt G.: 700 Science Experiments for Everyone. Unesco 1956. Aulas F., Dupré J.P., Gilbert A.M., Leban P., Lebeaume J:: Erstaunliche Experimente. Bechtermünz Verlag, 1997. Lepil O.: Fyzika pro gymnázia – optika. Prometheus, Praha 2002. Hecht E.: Optics. Adisson Wesley 2002. |
Předběžná náplň práce |
Optika bývá mnohdy při výuce fyziky na gymnáziích zanedbávána. Bývá zařazena jako poslední z probíraných bloků a často na ni nezbývá čas. I když lze při výuce optiky provádět hezké pokusy, učitelé od nich často upouští. Argumentují např. tím, že nemají možnost dostatečně zatemnit učebnu, nemají potřebné pomůcky apod.
Cílem této práce bude navrhnout vhodné pokusy, které bude možné provádět i přes výše uvedené překážky. Půjde o několik experimentů s pomůckami, které je možné snadno vyrobit, popřípadě budou používány běžně dostupné předměty. Budou to přitom pokusy netradiční (např. s infračerveným světlem). Aspoň jeden z pokusů bude mít charakter domácí experimentální úlohy pro žáky, a aspoň jeden bude zpracován jako námět na laboratorní práci z fyziky. K pokusům bude zpracována didaktická dokumentace (metodické poznámky k jejich provádění) a budou fotograficky zdokumentovány. Veškerá dokumentace k pokusům bude vytvořena také v elektronické podobě a to tak, aby ji bylo možné umístit na vhodné www stránky. Tím bude navržený soubor experimentů zpřístupněn širšímu okruhu učitelů fyziky. |