Strukturovaný elektronický učební text pro podporu výuky klasické mechaniky pro posluchače učitelství
Název práce v češtině: | Strukturovaný elektronický učební text pro podporu výuky klasické mechaniky pro posluchače učitelství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Structured Electronic Text on Classical Mechanics for Pre-Service Teacher Training |
Akademický rok vypsání: | 2006/2007 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.11.2006 |
Datum zadání: | 01.11.2006 |
Datum a čas obhajoby: | 25.05.2009 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.04.2008 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 20.04.2008 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.05.2009 |
Oponenti: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Zpracovat rešerši, jak jsou elektronické učební texty a opory (zejména z oblasti fyziky) prezentovány na webu. Zaměřit se přitom na to, jak jsou tyto materiály strukturovány, jakými formami je látka prezentována, jak je docilována přehlednost navigace apod. Do rešerše zahrnout i teoretická doporučení pro tvorbu podobných vzdělávacích materiálů.
2. Dotazníkem mezi studenty učitelství zjistit jejich reakce na dosud vytvořené elektronické učební texty (z mechaniky) a obecněji i to, jaké faktory týkající se jak formy tak obsahu učebních textů ovlivňují to, do jaké míry jsou tyto texty pro jejich studium přínosem. 3. Vytvořit strukturovaný učební text pokrývající všechny partie klasické mechaniky z přednášky Fyzika I pro posluchače učitelství fyziky. 4. Na základě rešerše a průzkumu názorů studentů vybrat vhodnou formu strukturování a prezentace textu a vytvořený učební text (zahrnující i obrázky apod.) v této formě zpracovat. Text (resp. alespoň jeho podstatné části) by vedle elektronické formy mělo být možno prezentovat i v tištěné podobě. 5. Dle možnosti elektronickou verzi textu doplnit i o některé multimediální či interaktivní prvky. (Není nutnou podmínkou.) 6. Ověřit reakce studentů na vytvořený vzdělávací materiál; dle potřeby jej upravit, výsledný elektronický text publikovat na webových stránkách katedry. |
Seznam odborné literatury |
Halliday D., Resnick R., Walker J.: Fyzika. Část 1. Mechanika. VUTIM, Prometheus, Brno, Praha 2000.
Kvasnica J., Havránek A., Lukáč P., Sprušil B.: Mechanika. Academia, Praha, 2004. Hecht E.: Physics: Calculus. Brooks/Cole. Pacific Grove, CA, 2000. Další zdroje zejména z internetu dle zadání vedoucího práce |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je vytvořit „elektronický podpůrný text“ pokrývající všechny partie klasické mechaniky z přednášky Fyzika I pro posluchače učitelství fyziky. Bude přitom využito zkušeností se zpracováním bakalářské práce „Elektronický učební text pro podporu výuky klasické mechaniky pro posluchače učitelství II“. Cílem diplomové práce je jednak rozšířit text na celou tematiku, doplnit jej kvalitními obrázky event. fotografiemi případně dle možností i multimediálními a interaktivními prvky a upravit formu a strukturu učebního textu dle reakcí studentů. Výsledkem nebude klasický učebnicový text, ale „vrstvený“ strukturovaný text vhodný jak pro přehledné opakování, tak pro seznámení s vybranými detaily učební látky. Vytvořený text bude publikován na webu KDF. |