Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Praktické cvičení zaměřené na ekologickou a zdravotní problematiku hub pro žáky středních škol
Název práce v češtině: Praktické cvičení zaměřené na ekologickou a zdravotní problematiku hub pro žáky středních škol
Název v anglickém jazyce: Practical Exercises on the Ecological and Health Aspects of Fungi for High School Students
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: RNDr. Radim Kuba, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.10.2024
Datum zadání: 25.10.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.10.2024
Konzultanti: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II.

a) Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní
• MB180C50Z První pomoc - simulace zimní
• MB180C50L První pomoc - simulace letní
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace

b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV:
• Didaktika první pomoci I
• Didaktika první pomoci II
• Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci

(více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu)
Seznam odborné literatury
· Meneghetti, G., Bramuzzo, S., Callegaro, E., Guidolin, L., Irato, P., & Santovito, G. (2017). The kingdom of fungi in primary school: An educational research in biology field. EDULEARN17 Proceedings, 102–110. 9th International Conference on Education and New Learning Technologies. https://doi.org/10.21125/edulearn.2017.1023
· Malinowska-Cieslik, M., & van den Borne, B. (1998). Prevention of mushroom poisoning of children: Effectiveness of a community-based school education programme. Health Education Research, 13(1), 13–23. https://doi.org/10.1093/her/13.1.13
· Farone, A. L., & Farone, M. B. (2005). Detecting Mold in School Buildings: An Exercise in Biodiversity. The American Biology Teacher, 67(7), 401–410. https://doi.org/10.1662/0002- 7685(2005)067[0401:DMISBA]2.0.CO;2
· Mrazova, K., Navratil, T., & Pelclova, D. (2011). Use and Accidental Exposure to Hallucinogenic Agents Reported to the Czech Toxicological Information Centre From 1995 to 2008. Substance Use & Misuse, 46(4), 460–465. https://doi.org/10.3109/10826084.2010.527418
· Brzuszkiewicz, K., Pożarowska, K., Rudziński, G., Łozowski, B., Kusak, N., Grunwald, A., & Tchórz, M. (2023). Management of confirmed mushroom poisoning. Journal of Education, Health and Sport, 13(1), 197–202. https://doi.org/10.12775/JEHS.2023.13.01.029
Předběžná náplň práce
· Téma hub, jako klíčového prvku ekosystémů i každodenního života, má zásadní význam pro vzdělávání. Hlavním cílem této diplomové práce je vytvořit a ověřit efektivitu praktického cvičení zaměřeného na houby při výuce středoškolských žáků. Práce se soustředí na analýzu vlivu těchto cvičení na vybrané charakteristiky, například na postoje žáků k houbám.
· Praktické cvičení bude navrženo tak, aby bylo snadno přístupné a využitelné pro učitele při výuce o houbách. Cvičení budou zahrnovat témata, jako je konzumace hub, vliv mikroskopických hub na lidské zdraví (například v domácnostech, kvasinkové infekce a mykózy), ekologická role hub a prevence otrav i účinků halucinogenních hub.
· Výuka tématu hub může pro učitele představovat určitou didaktickou výzvu. Pro žáky téma může být značně abstraktní. Rámcový vzdělávací program (RVP) v biologii hub navíc poskytuje jen málo konkrétních pokynů, což ztěžuje plánování výuky. Praktická cvičení navržená v této práci přibližují toto téma žákům skrze praktické zkušenosti a aplikaci získaných znalostí v běžném životě.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK