Praktické cvičení zaměřené na ekologickou a zdravotní problematiku hub pro žáky středních škol
| Název práce v češtině: | Praktické cvičení zaměřené na ekologickou a zdravotní problematiku hub pro žáky středních škol |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Practical Exercises on the Ecological and Health Aspects of Fungi for High School Students |
| Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
| Vedoucí / školitel: | RNDr. Radim Kuba, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 25.10.2024 |
| Datum zadání: | 25.10.2024 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.10.2024 |
| Konzultanti: | Mgr. Jana Poupová, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II. a) Doporučené předměty ze SIS: • MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní • MB180C50Z První pomoc - simulace zimní • MB180C50L První pomoc - simulace letní • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV: • Didaktika první pomoci I • Didaktika první pomoci II • Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci (více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu) |
| Seznam odborné literatury |
| · Meneghetti, G., Bramuzzo, S., Callegaro, E., Guidolin, L., Irato, P., & Santovito, G. (2017). The kingdom of fungi in primary school: An educational research in biology field. EDULEARN17 Proceedings, 102–110. 9th International Conference on Education and New Learning Technologies. https://doi.org/10.21125/edulearn.2017.1023 · Malinowska-Cieslik, M., & van den Borne, B. (1998). Prevention of mushroom poisoning of children: Effectiveness of a community-based school education programme. Health Education Research, 13(1), 13–23. https://doi.org/10.1093/her/13.1.13 · Farone, A. L., & Farone, M. B. (2005). Detecting Mold in School Buildings: An Exercise in Biodiversity. The American Biology Teacher, 67(7), 401–410. https://doi.org/10.1662/0002- 7685(2005)067[0401:DMISBA]2.0.CO;2 · Mrazova, K., Navratil, T., & Pelclova, D. (2011). Use and Accidental Exposure to Hallucinogenic Agents Reported to the Czech Toxicological Information Centre From 1995 to 2008. Substance Use & Misuse, 46(4), 460–465. https://doi.org/10.3109/10826084.2010.527418 · Brzuszkiewicz, K., Pożarowska, K., Rudziński, G., Łozowski, B., Kusak, N., Grunwald, A., & Tchórz, M. (2023). Management of confirmed mushroom poisoning. Journal of Education, Health and Sport, 13(1), 197–202. https://doi.org/10.12775/JEHS.2023.13.01.029 |
| Předběžná náplň práce |
| · Téma hub, jako klíčového prvku ekosystémů i každodenního života, má zásadní význam pro vzdělávání. Hlavním cílem této diplomové práce je vytvořit a ověřit efektivitu praktického cvičení zaměřeného na houby při výuce středoškolských žáků. Práce se soustředí na analýzu vlivu těchto cvičení na vybrané charakteristiky, například na postoje žáků k houbám. · Praktické cvičení bude navrženo tak, aby bylo snadno přístupné a využitelné pro učitele při výuce o houbách. Cvičení budou zahrnovat témata, jako je konzumace hub, vliv mikroskopických hub na lidské zdraví (například v domácnostech, kvasinkové infekce a mykózy), ekologická role hub a prevence otrav i účinků halucinogenních hub. · Výuka tématu hub může pro učitele představovat určitou didaktickou výzvu. Pro žáky téma může být značně abstraktní. Rámcový vzdělávací program (RVP) v biologii hub navíc poskytuje jen málo konkrétních pokynů, což ztěžuje plánování výuky. Praktická cvičení navržená v této práci přibližují toto téma žákům skrze praktické zkušenosti a aplikaci získaných znalostí v běžném životě. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.