Vzdělávání instruktorů plavání v České republice
| Název práce v češtině: | Vzdělávání instruktorů plavání v České republice |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Training of swimming instructors in the Czech Republic |
| Klíčová slova: | Plavecká výuka, vzdělávání, didaktické kompetence. |
| Klíčová slova anglicky: | Swimming lessons, education, didactic competences. |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra plaveckých, vodních a technických sportů (51-300800) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
| Datum přihlášení: | 10.09.2024 |
| Datum zadání: | 10.09.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 19.06.2025 09:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.05.2025 |
| Datum odevzdání tištěné podoby: | 28.05.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2025 |
| Oponenti: | Mgr. Jitka Pokorná |
| Zásady pro vypracování |
| Cílem této práce je zmapovat úroveň vzdělání plaveckých instruktorů v České republice. Pozornost je zaměřena zejména na jejich kvalifikaci a profesní připravenost. Hlavními sledovanými aspekty jsou absolvované vzdělávací kurzy, požadavky zaměstnavatelů na kvalifikaci či hodnocení kvality vzdělání samotnými instruktory.
Výzkumné otázky: 1) Odpovídá vzdělání a kvalifikace plaveckých instruktorů požadavkům stanoveným MŠMT? 2) Jaké překážky ovlivňují dostupnost a absolvování odborného vzdělání pro plavecké instruktory? 3) Jak často se instruktoři plavání zapojují do dalšího vzdělávání a jak tato účast souvisí s jejich dlouhodobým profesním rozvojem? 4) Jak samotní instruktoři vnímají přístup zaměstnavatele z hlediska podpory pro další vzdělávání? 5) Odpovídá další vzdělávání plaveckých instruktorů potřebám v oblasti rozvoje jejich didaktických kompetencí? |
| Seznam odborné literatury |
| BENDL, Stanislav. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-517-1.
BĚLKOVÁ, Taťána. Didaktika plavecké výuky. 2. Praha: Univerzita Karlova, 1994. ISBN 80-706-6837-7. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. ČECHOVSKÁ, Irena a MILER, Tomáš. Plavání. 2., upr. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2154-5. ČECHOVSKÁ, Irena a MILER, Tomáš. Plavání. Sport. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9049-1. ČECHOVSKÁ, Irena, POKORNÁ, Jitka (ed.). Diagnostika plaveckých dovedností. Online. Katedra plaveckých sportů UK FTVS. 2006. Dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1318-version1-11_hodnoceni_plaveckych_dovedn.pdf. [cit. 2025-04-24]. ČECHOVSKÁ, Irena. Plavání dětí s rodiči: "plavání" kojenců a batolat - plavecká výuka předškolních dětí - hry a říkadla do vody. Pro rodiče. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0211-8. ČECHOVSKÁ, Irena. Základní plavecké dovednosti v české didaktice plavání. Online. Katedra plaveckých sportů UK FTVS. 2003. Dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-898-version1-1_plavecke_dovednosti.pdf. [cit. 2025-04-23]. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6. HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8820-1. RYCHTECKÝ, Antonín a FIALOVÁ, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Online. Fakulta tělesné výchovy a sportu. 2002. Dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-499.html. [cit. 2025-04-24]. |
| Předběžná náplň práce |
| • Provést rešerši odborné literatury a vytvořit teoretická východiska.
• Zajistit schválení výzkumu vedoucím práce s ohledem na pravidla fakulty pro anonymní dotazníková šetření. • Sestavit anonymní anketní šetření zaměřené na vzdělání, zkušenosti a potřeby plaveckých instruktorů v ČR. • Oslovit všechny plavecké školy, které jsou registrované v České unii školního plavání a v Asociaci plaveckých škol ČR. • Zajistit sběr dat prostřednictvím distribuce anketního šetření plaveckým instruktorům v ČR na základě emailové elektronické komunikace. • Provést statistickou analýzu odpovědí respondentů a interpretovat výsledky. • Vyhodnotit kvalitu současného vzdělání plaveckých instruktorů na základě získaných dat. • Navrhnout opatření ke zlepšení systému vzdělání instruktorů plavání na základě zjištěných výsledků. • Formulovat závěry vyhodnocených výsledků. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| • Conduct a literature search and create theoretical foundations.
• Ensure approval of the research by the thesis supervisor with regard to the faculty's rules for anonymous questionnaire surveys. • Compile an anonymous survey focused on the education, experience and needs of swimming instructors in the Czech Republic. • Address all swimming schools registered in the Czech School Swimming Union and the Association of Swimming Schools of the Czech Republic. • Ensure data collection by distributing the survey to swimming instructors in the Czech Republic based on electronic email communication. • Perform a statistical analysis of the respondents' answers and interpret the results. • Evaluate the quality of the current education of swimming instructors based on the data obtained. • Propose measures to improve the education system of swimming instructors based on the results obtained. • Formulate conclusions from the evaluated results. |
- zadáno vedoucím/školitelem