Odborná slovní zásoba v češtině u žáků s odlišným mateřským jazykem v období přechodu na střední školu
Název práce v češtině: | Odborná slovní zásoba v češtině u žáků s odlišným mateřským jazykem v období přechodu na střední školu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specialist vocabulary in Czech for pupils with a different mother tongue in the transition to secondary school |
Klíčová slova: | odlišný mateřský jazyk|čeština jako druhý jazyk|odborná slovní zásoba|střední zdravotnická škola |
Klíčová slova anglicky: | different mother tongue|Czech as a second language|technical vocabulary|secondary medical school |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.08.2024 |
Datum zadání: | 05.09.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.09.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 03.02.2025 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.02.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ) často dosahují dostatečné úrovně komunikační kompetence v češtině, ve školní výuce se však potýkají s odbornou slovní zásobou vyučovaných předmětů, která následně omezuje další přístup ke vzdělání odpovídajícímu jejich kognitivním schopnostem. Cílem diplomové práce je prozkoumat kompetence a potřeby v oblasti slovní zásoby u nerodilých mluvčích češtiny, konkrétně u uchazečů o střední zdravotnickou školu. V teoretické části pojedná o výzvách při osvojování druhého jazyka a podá přehled aktuálně využívaných didaktických zdrojů pro tuto věkovou skupinu, se zaměřením na zdravotnickou slovní zásobu. V praktické části pak popíše výzkum provedený ve dvou fázích: jednak v přípravných kurzech českého jazyka pro uchazeče o střední školy (písemný jazykový test), jednak na jedné střední zdravotnické škole (SZŠ) (rozhovory s vyučujícími a žáky s OMJ). Výzkum si klade za cíl zjistit, jaké mají nerodilí mluvčí češtiny, kteří se hlásí na střední zdravotnické školy, potřeby ve vybraných oblastech odborné slovní zásoby.
Postup řešení: · Rešerše odborné literatury (osvojování češtiny jako druhého jazyka, zejména v období adolescence) · Analýza vybraných učebnic češtiny jako druhého jazyka se zřetelem ke slovní zásobě · Tvorba výzkumných nástrojů (test pro uchazeče, polostrukturovaný rozhovor pro vyučující a žáky SZŠ) · Sběr dat · Analýza a interpretace získaných dat · Vyvození závěrů pro pedagogickou praxi |
Seznam odborné literatury |
Bekasava, A. (2022). Teaching the Czech language with a medical theme for foreign students. Philologia, 32(2), 69–79.
Borg, C., Jerez, C., Baldacchino, R., Stegemann, Y., & Kapche Fotso, A. (2023). Accessing higher education in Europe: Challenges, good practices, and a European project’s practical response to current HE realities. Malta Review of Educational Research, 17(2), 111-138. Cummins, J. (1991). Interdependence of first- and second-language proficiency in bilingual children. In E. Bialystok (Ed.), Language processing in bilingual children (pp. 70-89). Cambridge University Press. Cummins, J. (2000). Language, Power, and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire. Multilingual Matters. Cummins, J. (2001). Negotiating Identities: Education for Empowerment in a Diverse Society (2nd ed.). California Association for Bilingual Education. Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press. Dörnyei, Z., & Csizér, K. (2012). How to design and analyze surveys in second language acquisition research. In A. Mackey & S. Gass (Eds.), Research methods in second language acquisition: A practical guide (pp. 74-94). West Sussex: Wiley-Blackwell. Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Ellis, R. (2008). Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press. Ellis, R. (1994). Understanding second language acquisition. Oxford: Oxford University Press. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál. Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. Nation, P. (2013). Learning vocabulary in another language (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press. Nation, P. (2020). Is it worth teaching vocabulary? TESOL Journal, 12(4). Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: A vocabulary research manual. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Schmitt, N., & McCarthy, M. (1997). Vocabulary: Description, acquisition and pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press. Scrivener, J. (2011). Learning teaching: The essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan. |