Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Odborná slovní zásoba v češtině u žáků s odlišným mateřským jazykem v období přechodu na střední školu
Název práce v češtině: Odborná slovní zásoba v češtině u žáků s odlišným mateřským jazykem v období přechodu na střední školu
Název v anglickém jazyce: Specialist vocabulary in Czech for pupils with a different mother tongue in the transition to secondary school
Klíčová slova: odlišný mateřský jazyk|čeština jako druhý jazyk|odborná slovní zásoba|střední zdravotnická škola
Klíčová slova anglicky: different mother tongue|Czech as a second language|technical vocabulary|secondary medical school
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.08.2024
Datum zadání: 05.09.2024
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.09.2024
Datum a čas obhajoby: 03.02.2025 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:27.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 03.02.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Žáci s odlišným mateřským jazykem (OMJ) často dosahují dostatečné úrovně komunikační kompetence v češtině, ve školní výuce se však potýkají s odbornou slovní zásobou vyučovaných předmětů, která následně omezuje další přístup ke vzdělání odpovídajícímu jejich kognitivním schopnostem. Cílem diplomové práce je prozkoumat kompetence a potřeby v oblasti slovní zásoby u nerodilých mluvčích češtiny, konkrétně u uchazečů o střední zdravotnickou školu. V teoretické části pojedná o výzvách při osvojování druhého jazyka a podá přehled aktuálně využívaných didaktických zdrojů pro tuto věkovou skupinu, se zaměřením na zdravotnickou slovní zásobu. V praktické části pak popíše výzkum provedený ve dvou fázích: jednak v přípravných kurzech českého jazyka pro uchazeče o střední školy (písemný jazykový test), jednak na jedné střední zdravotnické škole (SZŠ) (rozhovory s vyučujícími a žáky s OMJ). Výzkum si klade za cíl zjistit, jaké mají nerodilí mluvčí češtiny, kteří se hlásí na střední zdravotnické školy, potřeby ve vybraných oblastech odborné slovní zásoby.

Postup řešení:
· Rešerše odborné literatury (osvojování češtiny jako druhého jazyka, zejména v období adolescence)
· Analýza vybraných učebnic češtiny jako druhého jazyka se zřetelem ke slovní zásobě
· Tvorba výzkumných nástrojů (test pro uchazeče, polostrukturovaný rozhovor pro vyučující a žáky SZŠ)
· Sběr dat
· Analýza a interpretace získaných dat
· Vyvození závěrů pro pedagogickou praxi
Seznam odborné literatury
Bekasava, A. (2022). Teaching the Czech language with a medical theme for foreign students. Philologia, 32(2), 69–79.
Borg, C., Jerez, C., Baldacchino, R., Stegemann, Y., & Kapche Fotso, A. (2023). Accessing higher education in Europe: Challenges, good practices, and a European project’s practical response to current HE realities. Malta Review of Educational Research, 17(2), 111-138.
Cummins, J. (1991). Interdependence of first- and second-language proficiency in bilingual children. In E. Bialystok (Ed.), Language processing in bilingual children (pp. 70-89). Cambridge University Press.
Cummins, J. (2000). Language, Power, and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire. Multilingual Matters.
Cummins, J. (2001). Negotiating Identities: Education for Empowerment in a Diverse Society (2nd ed.). California Association for Bilingual Education.
Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Dörnyei, Z., & Csizér, K. (2012). How to design and analyze surveys in second language acquisition research. In A. Mackey & S. Gass (Eds.), Research methods in second language acquisition: A practical guide (pp. 74-94). West Sussex: Wiley-Blackwell.
Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Ellis, R. (2008). Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R. (1994). Understanding second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Lightbown, P. M., & Spada, N. (2013). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press.
Nation, P. (2013). Learning vocabulary in another language (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Nation, P. (2020). Is it worth teaching vocabulary? TESOL Journal, 12(4).
Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: A vocabulary research manual. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Schmitt, N., & McCarthy, M. (1997). Vocabulary: Description, acquisition and pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning teaching: The essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK