Úlohy rozvíjející fyzikální myšlení
Název práce v češtině: | Úlohy rozvíjející fyzikální myšlení |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problems developing thinking in physics |
Klíčová slova: | výuka fyziky|konceptuální úlohy|miskoncepce |
Klíčová slova anglicky: | teaching physics|ConceptTests|misconceptions |
Akademický rok vypsání: | 2025/2026 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
1) V dostupné literatuře se seznámit s tzv. konceptuálními úlohami a úlohami podobných typů.
2) Seznámit se s problematikou prekoncepcí a miskoncepcí ve fyzice. 3) Ve spolupráci s vedoucí práce vymyslet či v dostupné literatuře vyhledat zadání úloh, které lze použít pro rozvoj fyzikálního myšlení. 4) Vybrané úlohy připravit ke zveřejnění ve hře Neadventní fyzikální kalendář. 5) K vybraným úlohám napsat vzorové řešení doplněné komentáři o typických chybných představách a popisující možnosti, jak lze úlohu ve výuce fyziky rozvíjet dál; v řešení zohlednit i autentické odpovědi lidí, které se hry Neadventní fyzikální kalendář zúčastní. |
Seznam odborné literatury |
Koupilová, Z. Fyzikální oříšek na každý týden. MatfyzPress, 2024
Mandíková, D. a Trna, J. Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-226-0. Mandíková, D., Kekule, M. (2022) Typické žákovské představy ve výuce fyziky. Konkrétní náměty práce s vybranými představami. MatfyzPress, Praha. Mazur, Eric, and Mark D. Somers. "Peer instruction: A user’s manual." (1999) Zhang, Ping, Lin Ding, and Eric Mazur. "Peer Instruction in introductory physics: A method to bring about positive changes in students’ attitudes and beliefs." Physical Review Physics Education Research 13.1 (2017): 010104. Hieggelke, Curtis J., et al. TIPERs: Sensemaking tasks for introductory physics. Pearson, 2015. O'Kuma, Thomas L., David P. Maloney, and Curtis J. Hieggelke, eds. Ranking task exercises in physics. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2000. |
Předběžná náplň práce |
V rámci této bakalářské práce bude mít student možnost se blíže seznámit s úlohami, které slouží k rozvoji fyzikálního myšlení, např. tzv. konceptuální úlohy. Bakalářská práce je navázána na hru Neadventní kalendář z fyziky (http://kalendar.kdfls5.troja.mff.cuni.cz/about , https://kdf.mff.cuni.cz/neadventni-kalendar/ ) |