Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Dopady distanční výuky na třídní klima v pražské základní škole
Název práce v češtině: Dopady distanční výuky na třídní klima v pražské základní škole
Název v anglickém jazyce: Impacts of distance lerning on the class climate in Prague primary school
Klíčová slova: Covid-19, distanční výuka, klima třídy, základní škola, soudržnost třídy
Klíčová slova anglicky: Covid-19, distance learning, classroom climate, primary school, class cohesion
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 11.04.2024
Datum zadání: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 03.09.2024 08:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna
Datum odevzdání elektronické podoby:17.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (SMG) (OSZD004SM)
Oponenti: Mgr. Irena Trojanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práci vypracujte dle pokynů fakulty a KAMV
Seznam odborné literatury
ČÁP, J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Grada Publishing a.s. 2010 ISBN 9788024727424
ERWIN C., J. The school climate solutionentáře: creating a culture of excellence from the classroom to the staff room. Golden Valley, MN: Free Spirit Publishing Inc., 2016
FOSTER S. and BULLOCK A. Creating an inviting classroom environment, Bloomington, Ind.: Phi Delta Kappa Educational Foundation, 1998, ISBN:0873676335
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: HANEX, 2008. ISBN 978-80-7409–010-3.
HRABAL, V. a PAVELKOVÁ J. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 161 s. ISBN 80-7041-088-4.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál,1998. ISBN 80-7178-246-7.
MAREŠ, J. Dotazník sociálního klimatu školní třídy. Praha: IPPP, 1998.
PASCH M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.ISBN 80-7178-127-4.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
kol. autorů. Práce s třídním kolektivem. Metodika. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87652-800
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce řeší problematiku třídního klimatu s ohledem na dlouho probíhající distanční výuku na základních školách. Cílem je zjistit, zda distanční výuka způsobila změny v třídním klimatu u žáků třetího ročníku na vybrané pražské základní škole. Ke srovnání budou sloužit výsledky úvodního dotazníkového šetření, které si škola nechala vypracovat externí firmou. Hodnoty byly zjištěny před jarním uzavřením škol, konkrétně v lednu 2020. K porovnání bude tato práce pracovat s výsledky dvou navazujících šetření, ke kterým došlo v červnu 2021 a poté v červnu 2022. Prostřednictvím výzkumné techniky MCI budou zjištěny a porovnány výsledky v jednotlivých třídách. Získané hodnoty budou také porovnávány s pásmy běžných hodnot aktuální formy dotazníků MCI, které jako výsledek šetření interpretoval J. Lašek v rámci svého výzkumu. Hodnoty zjištěné v průběhu bakalářské práce, budou pravidelně konzultovány s třídními pedagogy a vedením základní školy. Při rozhovoru s ředitelkou školy, bude kladen důraz na zjištění konkrétních zkušeností ZŠ s opatřeními vedoucí k posilování dobrého třídního klimatu napříč všemi ročníky. Toto šetření se opírá o pět základních charakteristik třídního klimatu, jimiž jsou: spokojenost žáků ve třídě, třenice ve třídě, soutěživost ve třídě, obtížnost učení a soudržnost třídy. Je předpokládáno, že po návratu žáků zpět do vzdělávací instituce, dojde k poklesu soudržnosti třídy a spokojenosti žáků ve třídě. Zajímavé bude také sledovat, jestli budou žáci pociťovat zvýšení obtížnosti učení, po návratu k vzdělávání prezenční formou. Jednotlivá zjištění budou analyzována a interpretována.

Úvod
TEORETICKÁ ČÁST
1 TŘÍDNÍ KLIMA
1.1 Definice pojmu školní třída
1.2 Definice pojmu třídní klima
1.3 Historie měření třídního klimatu
1.4 Činitelé ovlivňující klima třídy
1.4.1 Role učitele
1.4.2 Role žáka
1.4.3 Role rodiče
1.5 Zdroje a důsledky klimatu ve třídě
1.6 Metody měření třídního klimatu
1.6.1 Kvalitativní přístup k měření klimatu
1.6.2 Kvantitativní přístup k měření klimatu
1.7 Vztah mezi klimatem třídy a klimatem školy
1.7.1 Typy školního klimatu
1.8 Desatero kvalitní školy
2 DISTANČNÍ VÝUKA
2.1 Definice pojmu
2.2 Principy distančního vzdělávání
2.3 Vnější a vnitřní činitelé distančního vzdělávání
2.3.1 Vnitřní činitel
2.3.2 Vnější činitelé
2.3.3 Role učitele při distančním vzdělávání
2.4 Zpětná vazba v distančním vzdělávání
2.5 Legislativa distančního vzdělávání v ČR
PRAKTICKÁ ČÁST
3 Cíl výzkumu
3.1 Výzkumné otázky
3.2 Výzkumný soubor
3.3 Metoda zpracování dat
3.4 MCI
4 PRŮBĚH VÝZKUMU
4.1 Úvodní hodnoty
4.2 DRUHÉ MĚŘENÍ
4.2.1 Rozhovor s vedením školy
4.3 TŘETÍ MĚŘENÍ
4.3.1 Rozhovor s ředitelkou školy
4.4 Srovnání výsledků jednotlivých oblastech měření
4.4.1 Spokojenost ve třídě
4.4.2 Třenice ve třídě
4.4.3 Soutěživost ve třídě
4.4.4 Obtížnost učení
4.4.5 Soudržnost třídy
4.5 Závěry obsažené ve výroční zprávě školy
5 ZÁVĚR
Seznam použitých informačních zdrojů
Internetové zdroje
Seznam příloh
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor's thesis addresses the issue of class climate with regard to long-running distance teaching in primary schools. The aim is to determine whether distance teaching has caused changes in the class climate for third-year pupils at a selected Prague primary school. The comparison will be made by the results of an initial questionnaire survey commissioned by an external firm. The values were detected before the spring school closures, namely in January 2020. To compare this work, it will work with the results of two follow-up investigations which took place in June 2021 and then in June 2022. Through MCI's research technique, results will be identified and compared across classes. The values obtained will also be compared with the bands of current MCI form of questionnaires interpreted by J as a result of the investigation. Lashk as part of his research. Values found during the bachelor's thesis, will be regularly consulted with class educators and primary school leaders. When talking to the school principal, the focus will be on finding out the specific experiences of the elementary school with measures leading to the strengthening of a good class climate across all years. This investigation is based on five basic characteristics of the class climate, which are: pupil satisfaction in the classroom, friction in the classroom, competition in the classroom, learning difficulty and class room cohesion. It is anticipated that after the pupils return to the educational institution, there will be a decrease in class cohesion and pupil satisfaction in the classroom. It will also be interesting to see if pupils will experience an increase in the difficulty of learning, after returning to education in a full-time form. Individual findings will be analysed and interpreted.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK