Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální obraz inflace ve vybraných médiích v České republice za rok 2023
Název práce v češtině: Mediální obraz inflace ve vybraných médiích v České republice za rok 2023
Název v anglickém jazyce: Media Prtrayal of Inflation in selected Media in the Czech Republic in 2023
Klíčová slova: Inflace, média, Česká republika, ekonomická žurnalistika, kvantitativní obsahová analýza
Klíčová slova anglicky: Inflation, media, Czech Republic, economical journalism, quantitative content analysis
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 27.03.2024
Datum zadání: 27.03.2024
Datum a čas obhajoby: 18.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 18.09.2024
Oponenti: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
ADDISON, Paul, Jennifer SONDAGOVÁ, Thomas CHERIAN a Carolina WILSONOVÁ, 2024. The Bloomberg Guide to Business Journalism. B.m.: Columbia Business School Publishing.
ADONIOVÁ, Hanna a Akiba A. COHEN, 1978. Television Economic News and the Social Construction of Economic Reality. Journal of Communication [online]. 28(4), 61–70. ISSN 0021-9916, 1460-2466. Dostupné z: doi:10.1111/j.1460-2466.1978.tb01657.x
ALTHEIDE, David L. a Robert P. SNOW, 1979. Media logic. Beverly Hills, Calif.: Sage. Sage library of social research. ISBN 978-0-8039-1297-7.
BAEK, Kanghui a Na Yeon LEE, 2020. Public Voices Muted in Economic News: A Content Analysis of Public and Elite Sources in South Korean Newspapers. SAGE Open [online]. 10(2), 1–11. ISSN 2158-2440, 2158-2440. Dostupné z: doi:10.1177/2158244020935097
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ, 2011. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Vyd. 1. Praha: Grada Publ. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3028-8.
BHANDARI, Anmol, Jaroslav BOROVIČKA a Paul HO, 2024. Survey Data and Subjective Beliefs in Business Cycle Models. Review of Economic Studies [online]. rdae054. ISSN 0034-6527, 1467-937X. Dostupné z: doi:10.1093/restud/rdae054
BJERKE, Paul a Birgitte Kjos FONN, 2015. A Hidden Theory in Financial Crisis Journalism?: The Case of Norway. Nordicom Review [online]. 36(2), 113–127. ISSN 2001-5119. Dostupné z: doi:10.1515/nor-2015-0020
ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA, 2023. Co to je inflace? - Česká národní banka [online] [vid. 2024-06-16]. Dostupné z: https://www.cnb.cz/cs/casto-kladene-dotazy/Co-to-je-inflace/
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD, 2024a. Inflace - druhy, definice, tabulky. Statistika [online] [vid. 2024-06-25]. Dostupné z: https://csu.gov.cz/mira_inflace
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD, 2024b. Spotřební koš pro výpočet indexu spotřebitelských cen od ledna 2024 domácnosti celkem - stálé váhy roku 2022 [online]. 2024. Dostupné z: https://csu.gov.cz/spotrebni_kos_archiv
DAMSTRA, Alyt a Knut DE SWERT, 2021. The making of economic news: Dutch economic journalists contextualizing their work. Journalism [online]. 22(12), 3083–3100. ISSN 1464-8849, 1741-3001. Dostupné z: doi:10.1177/1464884919897161
DASCHMANN, G., 2000. VOX POP & POLLS: THE IMPACT OF POLL RESULTS AND VOTER STATEMENTS IN THE MEDIA ON THE PERCEPTION OF A CLIMATE OF OPINION. International Journal of Public Opinion Research [online]. 12(2), 160–181. ISSN 13534505, 14643677. Dostupné z: doi:10.1093/ijpor/12.2.160
ECONOMIA A.S, 2024a. Hospodářské noviny - byznys, politika, názory (HN.cz). Hospodářské noviny (HN.cz) [online] [vid. 2024-06-27]. Dostupné z: //hn.cz/
ECONOMIA A.S, 2024b. Mediakit 2024. 2024.
FORTUNATIOVÁ, Leopoldina, 2005. Mediatization of the Net and Internetization of the Mass Media. Gazette (Leiden, Netherlands) [online]. 67(1), 27–44. ISSN 0016-5492. Dostupné z: doi:10.1177/0016549205049177
FRANKLIN, Bob, Martin HAMER, Mark HANNA, Marie KINSEY a John RICHARDSON, 2005. Key Concepts in Journalism Studies [online]. 1 Oliver’s Yard, 55 City Road, London EC1Y 1SP United Kingdom: SAGE Publications Ltd [vid. 2024-06-26]. ISBN 978-0-7619-4482-9. Dostupné z: doi:10.4135/9781446215821
GEISS, Stefan, Mathias WEBER a Oliver QUIRING, 2017. Frame Competition After Key Events: A Longitudinal Study of Media Framing of Economic Policy After the Lehman Brothers Bankruptcy 2008–2009. International Journal of Public Opinion Research [online]. 29(3), 471–496. ISSN 0954-2892, 1471-6909. Dostupné z: doi:10.1093/ijpor/edw001
HALADA, Jan a Barbora OSVALDOVÁ, 2017. Slovník žurnalistiky. B.m.: Karolinum.
HAYESOVÁ, Keith, 2013. Business Journalism: How to Report on Business and Economics. B.m.: Apress.
HOPMANN, David Nicolas a Adam SHEHATA, 2011. THE CONTINGENCIES OF ORDINARY CITIZEN APPEARANCES IN POLITICAL TELEVISION NEWS. Journalism Practice [online]. 5(6), 657–671. ISSN 1751-2786, 1751-2794. Dostupné z: doi:10.1080/17512786.2011.603967
INSTITUT BIOSTATISTIKY A ANALÝZ LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY, 2024. Matematická biologie učebnice: Binomický test [online] [vid. 2024-07-24]. Dostupné z: https://portal.matematickabiologie.cz/index.php?pg=zaklady-informatiky-pro-biology--databazove-systemy-v-biomedicine--analyticke-a-statisticke-funkce-sql--statisticke-funkce--binomicky-test
INTERNET INFO, S.R.O., 2024a. Finance.cz. Internet Info [online] [vid. 2024-06-27]. Dostupné z: https://www.iinfo.cz/nase-weby/finance-cz/
INTERNET INFO, S.R.O., 2024b. O nás. Internet Info [online] [vid. 2024-06-27]. Dostupné z: https://www.iinfo.cz/o-nas/
JAKUBKOWICZ, Karol, 2013. Nová ekologie médií. Konvergence a mediamorfóza. B.m.: Verbum. ISBN 978-80-87500-37-8.
JANÁČEK, Julius, 2022. Statistika jednoduše: průvodce světem statistiky. První vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-1738-3.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ, 2006. Mediální studia a předmět jejich zájmu. Metodický portál RVP.cz [online] [vid. 2024-06-26]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/542/MEDIALNI-STUDIA-A-PREDMET-JEJICH-ZAJMU.html
jamovi (2023). jamovi. (Verze 2.4) [Počítačový software]. Dostupné z: https://www.jamovi.org.
JIRKŮ, Jan, 2020. Žurnalistická profese 2.0. B.m.: Karolinum.
KALOGEROPOULOS, Antonis, Helle Mølgaard SVENSSON, Arjen VAN DALEN, Claes DE VREESE a Erik ALBÆK, 2015. Are watchdogs doing their business? Media coverage of economic news. Journalism [online]. 16(8), 993–1009. ISSN 1464-8849, 1741-3001. Dostupné z: doi:10.1177/1464884914554167
KNOWLESOVÁ, Sophie, Gail PHILLIPS a Johan LIDBERG, 2017. Reporting The Global Financial Crisis: A longitudinal tri-nation study of mainstream financial journalism. Journalism Studies [online]. 18(3), 322–340. ISSN 1461-670X, 1469-9699. Dostupné z: doi:10.1080/1461670X.2015.1058182
KŘÍTKOVÁ, Soňa a Petra KOUDELKOVÁ, 2015. Ekonomická žurnalistika. Vydání první. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE. ISBN 978-80-245-2129-9.
NADAČNÍ FOND NEZÁVISLÉ ŽURNALISTIKY, 2023. Hospodářské noviny (hn.cz) [online] [vid. 2024-06-27]. Dostupné z: https://www.nfnz.cz/hospodarske-noviny-hn-cz
NADAČNÍ FOND NEZÁVISLÉ ŽURNALISTIKY, 2024a. Finance.cz (finance.cz) [online] [vid. 2024-06-27]. Dostupné z: https://www.nfnz.cz/finance-cz-finance-cz
NADAČNÍ FOND NEZÁVISLÉ ŽURNALISTIKY, 2024b. Parlamentní listy [online] [vid. 2024-06-27]. Dostupné z: https://www.nfnz.cz/rating/web/parlamentni-listy/
NEUBAUER, Jiří, Marek SEDLAČÍK a Oldřich KŘÍŽ, 2021. Základy statistiky: aplikace v technických a ekonomických oborech. 3., rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-3421-2.
PARLAMENTNÍ LISTY, 2024. Kontakty. parlamentnilisty.cz [online] [vid. 2024-06-27]. Dostupné z: https://www.parlamentnilisty.cz/redakce/redakce/
PAVELKA, Tomáš, 2007. Makroekonomie: základní kurz. Vyd. 3. Slaný: Melandrium. ISBN 978-80-86175-58-4.
REICH, Zvi, 2015. Why citizens still rarely serve as news sources: Validating a tripartite model of circumstantial, logistical, and evaluative barriers. International Journal of Communication. 9, 2412–2433.
SABEW, 2024a. 2023 Best in Business Awards. SABEW [online]. [vid. 2024-06-26]. Dostupné z: https://sabew.org/contestsawards/best-in-business/
SABEW, 2024b. About SABEW. SABEW [online]. [vid. 2024-06-26]. Dostupné z: https://sabew.org/about/
SAMUELSON, Paul A. a Robert M. SOLOW, 1960. Analytical Aspects of Anti-Inflation Policy. The American Economic Review. 50(2), 177–194.
SCHERER, Helmut, 2011. Úvdo do metody obsahové analýzy. In: Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum.
SIAPEROVÁ, Eugenia, 2018. Understanding new media. 2nd edition. London ; Thousand Oaks, California: SAGE. ISBN 978-1-4462-9710-0.
SJØVAAG, Helle a Eirik STAVELIN, 2012. Web media and the quantitative content analysis: Methodological challenges in measuring online news content. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies [online]. 18(2), 215–229. ISSN 1354-8565, 1748-7382. Dostupné z: doi:10.1177/1354856511429641
SOUKUP, Jindřích, Vít POŠTA, Pavel NESET a Tomáš PAVELKA, 2018. Makroekonomie. 3. vyd. B.m.: Management Press. ISBN 978-80-7261-537-7.
STARROVÁ, Martha A., 2012. CONSUMPTION, SENTIMENT, AND ECONOMIC NEWS. Economic Inquiry [online]. 50(4), 1097–1111. ISSN 0095-2583, 1465-7295. Dostupné z: doi:10.1111/j.1465-7295.2010.00346.x
STRAUSS, Nadine, 2019. Financial journalism in today’s high-frequency news and information era. Journalism [online]. 20(2), 274–291. ISSN 1464-8849, 1741-3001. Dostupné z: doi:10.1177/1464884917753556
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ, 2010. Metody výzkumu médií. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-683-4.
USHEROVÁ, Nikki, 2013. Ignored, uninterested, and the blame game: How The New York Times, Marketplace , and TheStreet distanced themselves from preventing the 2007–2009 financial crisis. Journalism [online]. 14(2), 190–207. ISSN 1464-8849, 1741-3001. Dostupné z: doi:10.1177/1464884912455904
WIMMER, Roger D. a Joseph R. DOMINICK, 2006. Mass media research: an introduction. Beijing: Tsinghua University Press. ISBN 978-7-302-12523-5.
ZELIZEROVÁ, Barbie, 2005. Definitions of Journalism. In: Institutions of American Democracy. B.m.: The Press, s. 66–80.

Předběžná náplň práce
Předpokládaný cíl práce, případně formulace problému, výzkumné otázky nebo hypotézy (max. 1800 znaků):
Předpokládaným cílem práce je zjistit, jestli se média v České republice v roce 2023 lišily při informování o inflaci. Budu zjišťovat, jestli je mezi médii rozdíl v práci se zdroji jejich článků nebo jestli informují o meziroční nebo meziměsíční inflaci. V rámci práce bude vyhotovena kvantitativní obsahová analýzy mediálního vyobrazení tématu inflace v roce 2023, kdy tento makroekonomický ukazatel vykazoval výrazné odchýlení od tolerančního pásma České národní banky. Neobvyklé hodnoty inflace se staly celospolečenským tématem a způsob, jakým o ní média informovala, mohl mít vliv na chování spotřebitelů a firem v ekonomice, proto považuji analýzu k tomuto tématu za užitečnou. Analýza bude mít za úkol zjistit, jestli existují rozdíly o informování o tomto tématu mezi vybranými mediálními tituly.
Kódovací jednotkou bude jeden článek z analyzovaného období, který se týká inflace v České republice. Jako základní proměnné budou v analýze vystupovat např.: název média, ekonomické zaměření média, počet znaků článku nebo den vydání článku. Dále budu pracovat s proměnnou původu zdroje, přičemž bude zjišťováno, jestli pochází informace v článku z elitního zdroje, kterým může být např.: vláda, ČNB, korporace nebo ekonomicky zaměřené instituce, nebo z veřejného zdroje, pod který spadají entity jako občané, občanské instituce nebo odbory (Baek a Lee 2020, s. 5). Zaměřím se také na to, jestli článek pojednává o meziroční inflaci nebo meziměsíční inflaci, což může mít velký vliv na vyznění sdělení publikovaného článku.
Přesné hypotézy a výzkumné otázky pevně vytyčím po zpracování první kapitoly, aby byly podloženy dostatečným množstvím teoretických poznatků.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The expected goal of this thesis is to determine whether the media in the Czech Republic differed in their reporting on inflation in 2023. I will investigate whether there is a difference among the media in their use of sources for their articles or whether they report on year-on-year or month-on-month inflation. A quantitative content analysis of the media portrayal of the inflation topic in 2023 will be conducted, during which this macroeconomic indicator showed significant deviation from the Czech National Bank's tolerance band. Unusual inflation values became a topic of societal interest, and the way media reported on it could have influenced the behavior of consumers and businesses in the economy, which is why I consider an analysis of this topic to be useful. The analysis will aim to determine whether there are differences in reporting on this topic among selected media outlets.

The coding unit will be a single article from the analyzed period that pertains to inflation in the Czech Republic. Basic variables in the analysis will include, for example: the name of the media outlet, the economic focus of the media, the number of characters in the article, or the publication date of the article. Additionally, I will work with the variable of the source's origin, determining whether the information in the article comes from an elite source, such as the government, the Czech National Bank, corporations, or economically focused institutions, or from a public source, which includes entities such as citizens, civic institutions, or unions (Baek and Lee 2020, p. 5). I will also focus on whether the article deals with year-on-year or month-on-month inflation, which can greatly influence the tone of the published article.

Exact hypotheses and research questions will be firmly established after processing the first chapter to ensure they are supported by a sufficient amount of theoretical knowledge.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK