Aspekty duševní pohody studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy
Název práce v češtině: | Aspekty duševní pohody studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Aspects of psychological well-being of students at the Faculty of Education, Charles University |
Klíčová slova: | duševní pohoda, vysokoškolští studenti, well-being ve škole, sociální opora, univerzita |
Klíčová slova anglicky: | psychological well-being, college students, school well-being, social support, university |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.02.2024 |
Datum zadání: | 27.02.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 23.01.2025 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, MLAB, Psychologická laboratoř |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.01.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105PS) |
Oponenti: | doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. |
Konzultanti: | Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude vypracována dle pravidel Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Bude vypracována samostatně a bude poctivě citovat všechny použité zdroje dle citační normy. V rámci všech využitých metod, při zpracování dat i prezentaci práce budou respektovány etické normy výzkumné práce. |
Seznam odborné literatury |
• Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: a theory of development from the later teens through the twenties. The American psychologist, 55(5), 469-480.
• Baik, C., Larcombe, W., & Brooker, A. (2019). How universities can enhance student mental wellbeing: the student perspective. Higher education research and development, 38(4), 674- 687. https://doi.org/10.1080/07294360.2019.1576596 • Dyson, R., & Renk, K. (2006). Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. Journal of clinical psychology, 62(10), 1231-1244. https://doi.org/10.1002/jclp.20295 • Fernández-Castillo, A., Chacón-López, H. & Fernández-Prados, M. (2022). Self-esteem and Resilience in Students of Teaching: Evolution Associated with Academic Progress. Hindawi Education Research International. https://doi.org/10.1155/2022/4854332 • Gustems-Carnicer, J. & Calderón C. (2012). Coping strategies and psychological well-being among teacher education students. Coping and well-being in students. European Journal of Psychology of Education. 28(1127–1140). https://doi.org/10.1007/s10212-012-0158-x • Harding, S., Morris, R., Gunnell, D., Ford, T., Hollingworth, W., Tilling, K., Evans, R., Bell, S., Grey, J., Brockman, R., Campbell, R., Araya, R., Murphy, S. & Kidger, J. (2019). Is teachers’ mental health and wellbeing associated with students’ mental health and wellbeing? Journal of affective disorders, 242, 180-187. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.08.080 • Kappe, R., & van der Flier, H. (2012). Predicting academic success in higher education: what's more important than being smart? European journal of psychology of education, 27(4), 605-619. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0099-9 • Sedláková, E. (2019). Sociální opora vysokoškolských studentů učitelských a neučitelských oborů ve vazbě na pohlaví. Slavonic Pedagogical Studies Journal. 340-346. • Putwain, D. (2007). Researching academic stress and anxiety in students: some methodological considerations. British educational research journal, 33(2), 207-219. https://doi.org/10.1080/01411920701208258 • Väisänen, S., Pietarinen, J., Pyhältö, K., Toom, A., & Soini, T. (2018). Student teachers‘ proactive strategies for avoiding study-related burnout during teacher education. European Journal of Teacher Education. 41(3), 301-317. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zaměřuje na duševní pohodu vysokoškolských studentů a s ní souvisejících faktorů. Zkoumá úroveň duševní pohody studentů Pedagogické fakulty UK a s ní související aspekty jako sociální opora, self-efficacy nebo studentská identita. V teoretické části bude vymezen termín duševní pohody, well-beingu a dalších v práci využívaných konceptů a budou zpracovány aktuální dostupné studie, které se zaměřují na duševní zdraví vysokoškolských studentů. V praktické části práce budou zpracována data z dotazníkového šetření, které probíhalo mezi studenty Pedagogické fakulty UK a zaměřovalo se na jejich zkušenosti v rámci studia. Data budou zpracovaná s využitím kvantitativní metodologie. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis focuses on the mental well-being of university students and its related factors. It examines the level of mental well-being among students of the Faculty of Education of Charles University and related aspects such as social support, self-efficacy or student identity. The theoretical part will define the term well-being and other concepts used in the thesis and will elaborate the current available studies that focus on mental health of university students. In the practical part of the thesis, data from a questionnaire survey conducted among the students of the Faculty of Education of Charles University will be processed. The data will be processed using quantitative methodology. |