Metody a zásady evaluace efektivity programů primární prevence
| Název práce v češtině: | Metody a zásady evaluace efektivity programů primární prevence |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Methods and Principles for Evaluating the Effectiveness of Primary Prevention Programs |
| Klíčová slova: | evaluační metody, primární prevence, prevence ve školách, kontrolní skupina, rizikové chování |
| Klíčová slova anglicky: | methods of evaulation, primary prevention, prevention in schools, control group, risky behaviour |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
| Vedoucí / školitel: | RNDr. Radim Kuba, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 14.11.2024 |
| Datum zadání: | 09.12.2024 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.12.2024 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.04.2025 |
| Oponenti: | Mgr. Tereza Nikodymová |
| Zásady pro vypracování |
| Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit. Doporučené předměty ze SIS: • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace |
| Předběžná náplň práce |
| Součástí témat přírodopisu/biologie je realizace tzv. prevence rizikového chování (např. návykové látky, alkohol, zdravý životní styl). Ověřit, jak efektivní dané výukové bloky jsou, však bývá velmi náročné. Cílem bakalářské práce bude provést odbornou rešerši (v souladu s požadavky kladenými na bakalářské práce na biologické sekci) toho, jaké metody a zásady je nutné využívat při evaluaci programů primární prevence. Zmíněná evaluace se obecně provádí velmi těžce a často se neprovádí vůbec žádná. Bez toho však nelze zjistit, jaký dopad skutečně daný program na účastníky má. Práce by mohla mimo jiné rozebrat i příklady evaluačních dotazníků atd. Podobně bude práce pojednávat o tom, proč je nutná kontrolní skupina a kde ji vzít. Jaké má výhody, když je ze stejné školy, ale proč to ne vždy jde. Jak vypadají dotazníky, kolikrát to zjišťovat – jen před prevencí a po anebo pak opakovaně poté. Rovněž je důležité to, jaké evaluační indikátory sledovat. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.