Didaktické situace zaměřené na výuku zlomků na 2. stupni ZŠ
| Název práce v češtině: | Didaktické situace zaměřené na výuku zlomků na 2. stupni ZŠ |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Didactical situations for teaching fractions at the lower secondary level |
| Klíčová slova: | Didaktika matematiky, Teorie didaktických situací, zlomky, hudba, délky not |
| Klíčová slova anglicky: | Didactics of mathematics, Theory of Didactical Situations, fractions, music, note lengths |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
| Vedoucí / školitel: | prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 21.02.2024 |
| Datum zadání: | 22.02.2024 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.03.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 19.05.2025 00:00 |
| Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.04.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2025 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105MA) |
| Oponenti: | prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Diplomant bude vycházet z teorie didaktických situací (TDS) a z charakterizace didaktických situací v této teorii.
V teoretickém základu práce diplomant bude jasně charakterizovat jednotlivé typy didaktických situací a jevů, které se na ně vážou. Experimentální část práce bude zaměřena na výuku zlomků a desetinných čísel (na 2. stupni základní školy), proto diplomant zjistí v učebnicích, které jsou ve školách používány, rozsah a způsob zavedení a práce se zlomky a desetinnými čísly. Navrhne vhodnou didaktickou situaci podle zásad TDS, vyzkouší ji v praxi a provede analýzu realizované výukové jednotky s případnými návrhy na úpravu původního scénáře. |
| Seznam odborné literatury |
| Brousseau Guy (2012). Úvod do Teorie didaktických situací v matematice. Pedagogická fakulta UK.
Brousseau Guy, Brousseau Nadine, Warfield Virginia (2014). Teaching Fractions through Situations: A Fundamental Experiment. Springer. Hrabáková Hana (2005). Využití Teorie didaktických situací v prostředí české školy (Diplomová práce). Složil Jan (2005). Teorie didaktických situací v české škole. Dělitelnost přirozených čísel v 6. ročníku ZŠ (Diplomová práce). Hejný Milan a kol. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. SPN Bratislava. Učebnice a materiály pro učitele matematiky na 2. stupni ZŠ. Texty připravené prof. Novotnou pro doktorandské semináře oboru Didaktika matematiky. Texty pro učitele k seminářům dalšího vzdělávání učitelů zaměřené na teorii didaktických situací. Další literatura bude průběžně doplňována. |
| Předběžná náplň práce |
| Didaktické situace v TDS a jevy, které s nimi souvisí
Vybrání oblasti, pro kterou bude navržena didaktická situace Rešerše práce se zlomky a desetinnými čísly na ZŠ Výuka zlomků a desetinných čísel ve vybraných učebnicích pro 2. stupeň ZŠ Příprava a realizace didaktické situace zaměřené na výuku zlomků a desetinných čísel na 2. stupni ZŠ Analýza realizované situace Úprava scénáře podle zkušeností z realizované situace |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| Didactical situations in TDS and related effects
Selection of the domain from school mathematics for which a didactical situation will be designed Research of the work with fractions and decimal numbers at the Compulsory school level Fractions and decimal numbers in selected textbooks for lower secondary level Creation and realization of a didactical situation for teaching fractions and decimal numbers at the lower secondary level Analysis of the executed situation Modification of the scenario reflecting the experiences from the executed didactical situation |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.