Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Didaktické situace zaměřené na výuku zlomků na 2. stupni ZŠ
Název práce v češtině: Didaktické situace zaměřené na výuku zlomků na 2. stupni ZŠ
Název v anglickém jazyce: Didactical situations for teaching fractions at the lower secondary level
Klíčová slova: Didaktika matematiky, Teorie didaktických situací, zlomky, hudba, délky not
Klíčová slova anglicky: Didactics of mathematics, Theory of Didactical Situations, fractions, music, note lengths
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.02.2024
Datum zadání: 22.02.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.03.2024
Datum a čas obhajoby: 19.05.2025 00:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Datum odevzdání elektronické podoby:12.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 19.05.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105MA)
Oponenti: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomant bude vycházet z teorie didaktických situací (TDS) a z charakterizace didaktických situací v této teorii.
V teoretickém základu práce diplomant bude jasně charakterizovat jednotlivé typy didaktických situací a jevů, které se na ně vážou.
Experimentální část práce bude zaměřena na výuku zlomků a desetinných čísel (na 2. stupni základní školy), proto diplomant zjistí v učebnicích, které jsou ve školách používány, rozsah a způsob zavedení a práce se zlomky a desetinnými čísly. Navrhne vhodnou didaktickou situaci podle zásad TDS, vyzkouší ji v praxi a provede analýzu realizované výukové jednotky s případnými návrhy na úpravu původního scénáře.
Seznam odborné literatury
Brousseau Guy (2012). Úvod do Teorie didaktických situací v matematice. Pedagogická fakulta UK.
Brousseau Guy, Brousseau Nadine, Warfield Virginia (2014). Teaching Fractions through Situations: A Fundamental Experiment. Springer.
Hrabáková Hana (2005). Využití Teorie didaktických situací v prostředí české školy (Diplomová práce).
Složil Jan (2005). Teorie didaktických situací v české škole. Dělitelnost přirozených čísel v 6. ročníku ZŠ (Diplomová práce).
Hejný Milan a kol. (1990). Teória vyučovania matematiky 2. SPN Bratislava.
Učebnice a materiály pro učitele matematiky na 2. stupni ZŠ.
Texty připravené prof. Novotnou pro doktorandské semináře oboru Didaktika matematiky.
Texty pro učitele k seminářům dalšího vzdělávání učitelů zaměřené na teorii didaktických situací.

Další literatura bude průběžně doplňována.
Předběžná náplň práce
Didaktické situace v TDS a jevy, které s nimi souvisí
Vybrání oblasti, pro kterou bude navržena didaktická situace
Rešerše práce se zlomky a desetinnými čísly na ZŠ
Výuka zlomků a desetinných čísel ve vybraných učebnicích pro 2. stupeň ZŠ
Příprava a realizace didaktické situace zaměřené na výuku zlomků a desetinných čísel na 2. stupni ZŠ
Analýza realizované situace
Úprava scénáře podle zkušeností z realizované situace
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Didactical situations in TDS and related effects
Selection of the domain from school mathematics for which a didactical situation will be designed
Research of the work with fractions and decimal numbers at the Compulsory school level
Fractions and decimal numbers in selected textbooks for lower secondary level
Creation and realization of a didactical situation for teaching fractions and decimal numbers at the lower secondary level
Analysis of the executed situation
Modification of the scenario reflecting the experiences from the executed didactical situation
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK