Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zavádění formativního hodnocení v první třídě základní soukromé školy v Praze
Název práce v češtině: Zavádění formativního hodnocení v první třídě základní soukromé školy v Praze
Název v anglickém jazyce: Embedding Formative Assessment in First Grade at Primary School
Klíčová slova: hodnocení|formativní hodnocení|sumativní hodnocení|průběžné hodnocení|výchovně-vzdělávací cíle|zpětná vazba|sebehodnocení|zavádění hodnocení
Klíčová slova anglicky: assessment|formative assessment|summative assessment|ongoing assessment|education goals|feedback|self-assessment|embedding assessment
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.02.2024
Datum zadání: 13.02.2024
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.02.2024
Datum a čas obhajoby: 21.01.2025 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:14.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 21.01.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Tématem a cílem práce je zavedení strategií a technik formativního hodnocení do běžných výukových hodin v první třídě v závislosti na průběžné reflexi těchto strategií a metod a jejich následného zlepšování a upravování. Jedná se o zavedení průběžného hodnocení, jehož cílem je zvnitřnění procesů průběžného hodnocení a schopnost reflexe svého učebního procesu. Teoretická část této práce se bude zabývat tématem hodnocení ve školách a především průběžným hodnocením, které lze nalézt pod pojmem formativní hodnocení. Dojde k vymezení tohoto pojmu a popisu klíčových strategií a technik, které jsou používány během praktické části - výzkumu. Vybraná forma akčního výzkumu se vyznačuje systemickou reflexí “profesních situací s cílem jejich dalšího rozvinutí” (Janík, 2003, s. 4). Postupné zavádění a průběžná reflexe by mělo napomoci ke zlepšení účinnosti tohoto hodnocení a uvědomění si důležitosti hodnocení ve vzdělávacím procesu. Akční výzkum bude realizován v první třídě na soukromé bilingvní základní škole v Praze třídním učitelem. Hlavním výsledkem tohoto výzkumu bude úspěšné zavedení průběžného hodnocení, které se stane nedílnou součástí výuky a doplní aktuální formy hodnocení užívané ve třídě
Seznam odborné literatury
Andrade, H. L., & Heritage, M. (2017). Using formative assessment to enhance learning, achievement, and academic self-regulation. Routledge. Fletcher-Wood, H., & Kopicová, M. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Euromedia Group. Hattie, J. (2012). Visible Learning for Teachers. Maximizing Impact on Learning. Routledge. Irons, A., & Elkington, S. (2022). Enhancing learning through formative assessment and feedback (Second edition). Routledge. Janík, T. (2003). Akční výzkum pro učitele: Příručka pro teorii a praxi. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity.[cit. 2021-07-21] Dostupné z: https://is. muni. cz/el/1441/jaro2006/ZS1BP_ZPM/um/um/TJ_akcni_vyzkum. pdf. McNiff, J. (2013). Action research: Principles and practice. Routledge. Scherer, M. (2016). On formative assessment: readings from Educational leadership. ASCD. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Portál. Starý, K. a Laufková, V.(2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. Wiliam, D. a Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala Edukační laboratoř.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK