Edukace dospělých obětí domácího násilí
Název práce v češtině: | Edukace dospělých obětí domácího násilí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Education of the adult victims of domestic violence |
Klíčová slova: | domácí násilí|oběť domácího násilí|edukace|výchova|osobnostní rozvoj|sociální pedagogika|pomoc|terciární prevence|pachatel |
Klíčová slova anglicky: | domestic violence|victim of domestic violence|education|growth group|personal development|social pedagogy|shelter|prevention |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.02.2024 |
Datum zadání: | 13.02.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 22.01.2025 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.01.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je zjistit názory klientek azylového domu s utajenou adresou pro oběti domácího násilí na přínos skupiny osobnostního rozvoje. Skupina osobnostního rozvoje s názvem “Růstová skupina” je jednou z aktivit zaměřených na edukaci dospělých obětí domácího násilí. Dílčím cílem teoretické části je analýza a popis edukativního pobytového programu jakožto specializované služby v azylovém domě pro oběti domácího násilí. Pro doplnění kontextu je v teoretické části představena problematika domácího násilí a její místo v sociální pedagogice. Další kapitola je věnována aktuálnímu stavu specializovaných služeb pro oběti domácího násilí. Poslední dvě kapitoly teoretické části jsou věnované možnostem výchovného a vzdělávacího působení na dospělé oběti domácího násilí na příkladu již zmíněné skupiny osobnostního rozvoje.
Praktická část diplomové práce je zpracována ve formě kvalitativního výzkumu a je věnovaná popisu a analýze skupiny osobnostního rozvoje “Růstová skupina” v azylovém domě ACORUS, s příklady nejčastějších edukativních témat. Skrz těžiště praktické části – kazuistiky klientek - jsou představeny názory klientek na využití a přínos těchto setkání v jejich osobním životě. Vybraná metoda pro získání názorů je polostrukturovaný rozhovor.Konec praktické části je věnován vyvození závěrů výzkumu a diskuzi o možnostech a limitech edukaci dospělých osob domácího násilí. Závěr diplomové práce se zabývá shrnutím získaných poznatků, jejich významem a možnostmi dalšího využití. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Zdena. Domácí násilí: zkušenosti z poskytování sociální a terapeutické pomoci ohroženým osobám. Praha: Acorus, c2009. ISBN 978-80-254-5422-0.
CONWAY, Helen L. Domácí násilí: příručka pro současné i potenciální oběti se zákonem č. 135/2006 Sb. platným od 1. ledna 2007. Albatros Plus. Praha: Albatros, 2007. ISBN 978-80-00-01550-7. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a ŠERÁK, Michal. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN isbn:978-80-7308-694-7. CHALOUPKOVÁ, Jaroslava; BEDNÁŘOVÁ, Zdena Zuzana; POLITZEROVÁ, Helena; MRZENOVÁ, Kateřina a HEŘMÁNKOVÁ, Zlata. 25 let práce s domácím násilím, Acorus 1997-2022. Praha: Acorus, z.ú., 2022. ISBN 978-80-11-02245-7. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5. PROCHÁZKA, Roman et al. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4451-3. ŠEVČÍK, Drahomír a Naděžda ŠPATENKOVÁ. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2. ROSA. Od dobrého úmyslu k dobré spolupráci. Manuál pro efektivní interdisciplinární spolupráci v případech domácího násilí. Praha: Rosa, 2006. SOBKOVÁ, Petra, Milena ÖBRINK HOBZOVÁ a Helena POSPÍŠILOVÁ. Sociální pedagogika a její metody. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4885-5. |