Přístup k vysokoškolskému vzdělávání ve vybraných muslimských zemích na Blízkém východě
Název práce v češtině: | Přístup k vysokoškolskému vzdělávání ve vybraných muslimských zemích na Blízkém východě |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Access to higher education in selected Muslim countries in the Middle East |
Klíčová slova: | Islám, vzdělání, modernizace, náboženství, Blízký východ, genderová rovnost, arabské jaro |
Klíčová slova anglicky: | Islam, education, modernization, religion, Middle East, gender equality, Arab spring |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (24-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Vít Klepárník, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.02.2024 |
Datum zadání: | 06.02.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.02.2024 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YBOS001) |
Oponenti: | Mgr. Karel Černý, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Fardoun, H. M., Downing, K. J., & Mok, M. (Eds.). (2018). The future of higher education in the middle east and africa : Qs middle east and north africa professional leaders in education conference. Springer International Publishing AG.
Kirdar, S. (Ed.). (2017). Education in the arab world. Bloomsbury Publishing Plc. Sellami, A., Arar, K., & Sawalhi, R. (2022). Higher education and scientific research in the arabian gulf states : Opportunities, aspirations, and challenges. Taylor & Francis Group. Stasz, C., Eide, E., & Martorell, F. (2007). Post-secondary education in Qatar employer demand, student choice, and options for policy. RAND. World Bank. (2008). The road not traveled: education reform in the Middle East and North Africa. International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá přístupy k terciárnímu vzdělávání ve třech muslimských zemích na Blízkém Východě, Saudské Arábii, Libanonu a Kataru. Hlavní výzkumné otázky zní: 1) Do jaké míry náboženství ovlivňuje a ovlivňovalo ve vybraných muslimských zemích terciární vzdělávání? 2) K jakým zásadním změnám došlo v období před a po arabském jaru? 3) V čem je současná podoba systémů ve vybraných zemích podobná těm západním?
Práce má za cíl zpracovat konceptuální přehled přístupů ke vzdělávání ve vybraných zemích, zodpovědět na dané otázky a pracovat s daty od roku 1990 do současnosti. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis examines approaches to tertiary education in three Muslim countries in the Middle East, Saudi Arabia, Lebanon and Qatar. The main research questions are: 1) To what extent does and has religion influenced tertiary education in the selected Muslim countries? 2) What major changes have occurred in the period before and after the Arab Spring? 3) In what ways are the current systems in the selected countries similar to those in the West?
Thesis aims to provide a conceptual overview of approaches to education in the selected countries, answering the questions posed and working with data from 1990 to the present |