Promoting Differentiation in the English Classroom with the Help of Generative AI
Název práce v češtině: | Podpora diferenciace ve výuce angličtiny s pomocí generativní umělé inteligence |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Promoting Differentiation in the English Classroom with the Help of Generative AI |
Klíčová slova: | Diferenciace, Umělá Inteligence, Teorie Vícenásobné Inteligence, Digitální technologie, GPT |
Klíčová slova anglicky: | Differentiation, Artificial Intelligence, Multiple Intelligences, Digital Technologies, GPT |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Martin Mikuláš, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.12.2023 |
Datum zadání: | 24.12.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1, C203/C3, 33 míst u lavice + 4 místa židličky se "stolečkem" |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105AJ) |
Oponenti: | Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Studium primární literatury.
2. Formulace cílů a hypotéz práce. 3. Plánování experimentální výuky. 4. Sestavení objektivních nástrojů pro ověření hypotéz. 5. Realizace výzkumu v terénu. 6. Formulace závěrů práce na základě empirických dat. |
Seznam odborné literatury |
Alasadi, Eman, and Baiz, Carlos R. “Generative AI in Education and Research: Opportunities,
Concerns, and Solutions.” Journal of Chemical Education, vol. 100, no. 8, 27 July 2023, pp. 2965–2971, https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00323. Armstrong, T. Multiple Intelligences in The Classroom. 3rd ed, ASCD, 2009. Gardner, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences (3rd Edition). Basic Books, 2011. Kopecký, Kamil, et al. České Školy a Umělá Inteligence – Výzkumná Zpráva. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2023. Tomlinson, Carol A, and Marcia B Imbeau. Managing a Differentiated Classroom: A Practical Guide, Grades K-8. New York, Scholastic, Inc, 2011. Yu, Hao. “Reflection on Whether Chat GPT Should Be Banned by Academia from the Perspective of Education and Teaching.” Frontiers in Psychology, vol. 14, no. 1181712, 1 June 2023, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1181712. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se zabývá tématem umělé inteligence ve školním prostředí s důrazem
na diferenciaci. V teoretické části je popsán současný přístup k diferenciaci, a také je zde uvedeno zdůvodnění výběru a důležitosti digitálních technologií ve výuce s přesahem do umělé inteligence. V praktické části je následně navržen alternativní přístup k vytváření diferencovaných úloh s využitím umělé inteligence. Tyto úlohy jsou dále testovány v analytické části, která zkoumá, zda by tyto úlohy mohly potenciálně mít pozitivní vliv na proces výuky. Tento průzkum je realizován mezi žáky anglického jazyka pomocí dotazníkového šetření, které proběhlo na základních a středních školách. Jak úlohy, tak i proces jejich tvorby budou představeny také učitelům, kteří je zhodnotí v závěrečných rozhovorech. Na základě výsledků šetření a zpětné vazby od učitelů bude poté vyhodnoceno, zda-li je AI použitelné jako nástroj pro zlepšení diferenciace ve školním prostředí. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This diploma thesis deals with the topic of artificial intelligence within the field of education
in relation to differentiation. In the theoretical part, current approach to differentiation is described, and is complemented by the justification of the use of digital technologies within a classroom, including artificial intelligence. The practical part then suggests an alternative approach to the creation of differentiated tasks by utilising generative AI. Finally, the analytical part explores whether these AI generated differentiated tasks could potentially have any positive effect on the learning process. The research is done via a survey conducted amongst students of English language at both lower- and upper-secondary schools. The tasks and the process of their creation will also be introduced to English teachers and evaluated via interviews. Based on the results of the survey and feedback from the teachers, the thesis will assess the appropriateness of the use of AI for the stated purposes. |