Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 385)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role nasloucháni v komunikaci odborných poznatků verbálními kanály
Název práce v češtině: Role nasloucháni v komunikaci odborných poznatků verbálními kanály
Název v anglickém jazyce: Role of listening in scientific communication through verbal channels
Akademický rok vypsání: 2005/2006
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Peter Pálka
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.05.2006
Datum zadání: 31.05.2006
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum a čas obhajoby: 26.05.2006 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.05.2006
Datum proběhlé obhajoby: 26.05.2006
Odevzdaná/finalizovaná: finalizovaná
Oponenti: PhDr. Petra Zia Sluková, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se věnuje verbální části mezilidské komunikace. Rozebírá zejména fázi naslouchání, snaží se tento proces zdůraznit, vyzdvihnout jeho důležitost pro efektivní komunikaci, zdůraznit úskalí a složitosti tohoto procesu, zejména pak ve vztahu k odborným poznatkům. -- Proces naslouchání je zde představen jako jeden z procesů vnímání. Předchází mu proces slyšení, což je příjem podnětů na smyslové rovině. Nasloucháním se oproti tomu rozumí dekódování zvukových signálů, kdy posluchač nachází význam a smysl slov. Po procesu naslouchání může dojít k porozumění promluvě. -- Naslouchání je v práci představeno jako složitý proces, jenž může ovlivnit efektivnost komunikace. Specifickou roli při tom hraje přirozený jazyk. Ten je sám o sobě vynikajícím popisným prostředkem, při vnímání/naslouchání však může způsobovat jisté ?nepřesnosti?. Znalost těchto ?nedostatků jazyka? může vést k větší efektivnosti v příjmu/vnímání informací, může zlepšit naslouchání a porozumění. -- V odborné komunikaci je naslouchání podstatné zejména při vědeckých konferencích, diskusích, seminářích, referátech nebo posterových vystoupeních. V těchto formách komunikace (zejména těch veřejných) jsou mluvčími často využívány techniky z rétoriky. V práci jsou zmíněny také, seznámení se s těmito technikami může vést k lepší anticipaci mluveného projevu, k zlepšení efektivnosti procesu naslouchání a následně i k lepšímu porozumění ze strany posluchače. -- V práci jsou využity zejména poznatky z lingvistiky (hlavně sémiotiky) a jejích pomezních disciplín (psycholingvistika), teorie komunikace, psychologie, rétoriky aj. -- V posledních kapitolách jsou navrženy obecné i konkrétnější postupy a tipy, které mohou fázi naslouchání z pohledu posluchače optimalizovat.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK