Zvládání náročných studijních povinností u studentů konzervatoří
Název práce v češtině: | Zvládání náročných studijních povinností u studentů konzervatoří |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Coping with demanding study responsibilities for conservatory students |
Klíčová slova: | Studenti konzervatoří, učitelé, zkušenost, psychická zátěž, stres, strategie zvládání |
Klíčová slova anglicky: | Conservatory students, teachers, experience, psychological burden, stress, coping strategies |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | rigorózní práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.11.2023 |
Datum zadání: | 24.11.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.11.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 23.12.2023 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.12.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.12.2023 |
Předmět: | obhajoba rigorózní práce (OSZD002) |
Seznam odborné literatury |
BIASUTTI, M., CONCINA, E.The role of coping stratégy and experience in predicting music performance anxiety, Musicae scientiae, 18(2), 189-202, 2014. doi: 10.1177/1029864914523282
DEWS, C. B., WILLIAMS, M. S. Student musicians' personality styles, stresses, and coping patterns. Psychology of music, 17(1), 37-47, 1989. doi: 10.1177/0305735689171004 DOBSON, M. C. Insecurity, professional sociability, and alcohol: Young freelance musicians’ perspectives on work and life in the music profession. Psychology of Music, 39(2), 240-260, 2011. doi: 10.1177/0305735610373562 FEHM, L., SCHMIDT, K. Performance anxiety in gifted adolescent musicians. Journal of Anxiety Disorders, 20(1), 98-109, 2006. doi: 10.1016/j.janxdis.2004.11.011 FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0965-2 HOLAS, M., HYNOUŠ, J. Psychická a fyzická příprava hudebníka. Praha: Akademie múzických umění, 1996. KOSOVÁ, J., Míra depresivity a úzkosti u studentů konzervatoří v porovnání s běžnou populací od 13 do 21 let. Diplomová práce. Pražská vysoká škola psychosociálních studií, 2018. Vedoucí práce: Bezdíček, Ondřej. MAREŠ, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD, spol. s r. o., 2006. ISBN 80-86633-65-9 MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1362-4 SEDLÁK, F. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha: Comenium Musicum, 1989. ISBN 80-7058-073-9. RÉVÉSZ, G. Introduction to the psychology of music. United States of America: Dover Publication, 1954. ISBN 0-486-41678-X. SICHIVITSA, V. O. The influences of parents, teachers, peers and other factors on students' motivation in music. Research Studies in Music Education, 29(1), 55-68, 2007. doi: 10.1177/1321103X07087568 STOEBER, J., EISMANN, U. Perfectionism in young musicians: Relations with motivation, effort, achievement, and distress. Personality and Individual Differences, 43(8), 2182-2192, 2007. doi: 10.1016/j.paid.2007.06.036 ZAMASTILOVÁ, H. Hudba a osobnost. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, 2012. Vedoucí práce Šípek, Jiří. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jak studenti konzervatoří zvládají vysoké nároky, které jsou na ně kladeny a celkovou psychickou zátěž spojenou se studijními podmínkami, a následně jejich výpovědi porovnat s pohledy učitelů.
V teoretické části jsou diskutována témata týkající se náročnosti a specifičnosti studia na konzervatořích spojené především s individuální výukou hlavních oborů. Také je věnován prostor psychickým obtížím a velkému stresu, který se v době studia objevuje, a nakonec jsou uvedeny možné strategie, jak zvládat stresové situace. Výzkumná část je kvalitativní a věnuje se zmapování zkušeností studentů konzervatoří, jejich porovnání s pohledy učitelů a následné analyzování odpovědí. |